Ombord personal på tåg

Startat av 1896, 24 september 2018, 18:44:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.proletaren.se/artikel/arriva-vill-dumpa-bade-loner-och-sakerhet-pa-pagatagen

Det intressanta här är vad Arriva är ute efter i förlängningen, om man betänker teknikutvecklingen för biljetter, biljettsystem & biljetthantering, så lär väl detta resonemang i framtiden leda till att ombord personal på tåg helt försvinner ?


Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 september 2018, 18:44:18 PM
www.proletaren.se/artikel/arriva-vill-dumpa-bade-loner-och-sakerhet-pa-pagatagen

Det intressanta här är vad Arriva är ute efter i förlängningen, om man betänker teknikutvecklingen för biljetter, biljettsystem & biljetthantering, så lär väl detta resonemang i framtiden leda till att ombord personal på tåg helt försvinner ?

Problemet är när beställaren nu inte efterfrågar tjänsten så är det väldigt svårt att ta betalt för den

Bernt Talbrant

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 september 2018, 20:00:03 PM
Problemet är när beställaren nu inte efterfrågar tjänsten så är det väldigt svårt att ta betalt för den

Har Skånetrafiken efterfrågat detta tidigare menar du? Jag kan inte se att det nämns något om detta i artikeln. Det är väl en fråga för operatören om ombordpersonalen ska ha säkerhetstjänst eller inte.

1896

Det trista är att ombord personal på tåg, då tycks vara ytterligare ett yrke som i framtiden försvinner, vad är nästa steg ? Att dra in flygvärdinnor ? Det lär med teknikens hjälp inte vara omöjligt att konstruera självgående serveringsvagnar som serverar maten ombord på flyget om man skulle vilja det.

Nico

För flyg finns väl även internationella regler för detta och det förekommer redan att det inte finns någon dedikerad kabinpersonal.

På kortare matarrutter flygs tex mindre plan som olika Embraer-typer, mindre turboprop och motsvarande med enbart piloter ombord. Då fungerar styrmannen även som ombordpersonal istället för pursers o.dyl.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Det finns också regler för bemanning på svenska resandetåg. Lokförare är ju given men loktåg måste också ha en särskild ombordansvarig. Motorvagnståg som består av fler än fyra vagnar (gäller de flesta Pågatågen)  måste ha en personal utövare föraren. En specialregel finns för SJ:s Regina-tåg som alltid måste vara bemannade med en man utöver lokföraren.

Till detta kommer att de flesta länshuvudmän kräver en personal utöver föraren även om tåget har fyra vagnar. Det gäller i sådana fall oftast också tåg som bara består av en Y1 ("rälsbuss").

Tendensen är inte att ombordpersonal kommer att försvinna från tågen men de kommer antagligen ha sådana med lägre kompetens och därmed lön.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Citat från: Nico skrivet 27 september 2018, 17:32:19 PM
För flyg finns väl även internationella regler för detta och det förekommer redan att det inte finns någon dedikerad kabinpersonal.

På kortare matarrutter flygs tex mindre plan som olika Embraer-typer, mindre turboprop och motsvarande med enbart piloter ombord. Då fungerar styrmannen även som ombordpersonal istället för pursers o.dyl.

Stämmer delvis. På flygplan upp till 19 passagerare flyger man utan kabinpersonal. Då även utan cockpitdörr, utan det räcker med gardin mellan kabin och cockpit. Embraer har dock inga så små plan, utan det är vanligen Jetstream, Metroliner eller Dornier m.fl. I övrigt gäller en besättningsmedlem per 50 stolar. Har man ett flygplan med 51 stolar behövs således 2 besättningsmedlemmar, och har man 310 stolar behövs 7st. Detta gäller oavsett om man flyger halvtomt eller inte.

Kuriosa: På nya Boeing 737-MAX8 består varje stolspar av 3 sitsar. Man får in 67st stolar i planet vilket ger 3x67 = 201 sittplatser. När man certifierade planet valde tillverkaren dock att sätta in en smalare stol med enbart 2 sittplatser på sista raden och flygplansmodellen är således certifierad för att ta max 200 passagerare. Detta av anledningen att man då endast behöver 4 besättningsmedlemmar ombord i stället för 5.

Ber om ursäkt i förväg för att detta hamnade lite utanför tråden ;)

1896

Jag tillhör den utdöende kategorin människor som tycker att det är trevligt att mötas av människor då jag ska ut och resa, det är illa nog att stations personal i hög grad har försvunnit. Jag vill mena att om ett företag ska bedriva persontrafik med tåg, så ingår att tillhanda hålla service i och omkring tågen, men vi har kommit dithän att arbetsgivare ska spara in på kostnader in absurdum. Samhällsservice måste få kosta pengar, men med dagens utvecklig, så lär den dagen komma då tåg kan framföras utan lokförare. Det är ju positivt då, om det är som ni säger att det finns regler för att det ska finnas viss ombord personal, men regler kan man ju ändra på om man känner för det.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 september 2018, 15:16:33 PM
.. det är illa nog att stations personal i hög grad har försvunnit.

Detta berodde väl knappast på att de levererade dålig service dock, utan främst grund av att biljett- och betalsystem förändrades..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 september 2018, 15:16:33 PMSamhällsservice måste få kosta pengar, men med dagens utvecklig, så lär den dagen komma då tåg kan framföras utan lokförare.

Visst måste samhällsservice få kosta. Å andra sidan behöver det inte vara synonymt med att det finns massa personal överallt. Förutsättningar och behov förändras ju över tid. Sen får du nog uppdatera dig lite. Inom flyget är mig veterligt automationen långt gången och det finns även förarlösa spårtrafiksystem i drift.

Det närmaste inden vägen är väl de förarlösa tågen i Köpenhamns t-bana. Även på fordonssidan jobbas det ju febrilt med autonoma fordon, platooning etc. även om det här är mycket längre kvar till att få fram fungerande lösningar för helt förarlösa fordon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Hade vi haft en befolkningstäthet som t.ex Japan eller Sydkorea, så hade vi ju lätt kunnat hitta deltidare i form av pensionärer och gymnasieungdomar som hade kunnat arbeta extra med informationsjobb i trafiken.
Men nu har vi knappt någon befolkning i detta land, och de flesta svenskar har ändå ingen som helst lust att arbeta med trafik. I kombination med att det är dyrt att anställa och internutbilda leder detta till att vi tyvärr har underbemanning lite varstans.

Kristian

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2018, 19:29:05 PM
Hade vi haft en befolkningstäthet som t.ex Japan eller Sydkorea, så hade vi ju lätt kunnat hitta deltidare i form av pensionärer och gymnasieungdomar som hade kunnat arbeta extra med informationsjobb i trafiken.
På pendeln i Stockholms län kryllar det av pensionärer från Veteranpoolen som försöker vara informatörer, i Västerhaninge och Krigslida kollar de även biljetter emellanåt.

Ersa

Citat från: Kristian skrivet 29 september 2018, 10:23:40 AM
På pendeln i Stockholms län kryllar det av pensionärer från Veteranpoolen som försöker vara informatörer, i Västerhaninge och Krigslida kollar de även biljetter emellanåt.

Det är en bra början! :)

Skånebussen

När Pågatågen infördes med X10 kördes dessa med enbart förare vilket även var anledningen till det klassiska utropet "Pågatåg mot Helsingborg, tag plats, dörrarna stängs" eftersom allt sköttes enmansbemannat. Däremot fanns det biljettkontrollanter som klev ombord ute på linjen, åkte några stationer och steg av.

Konceptet tågvärdar infördes av Skånetrafiken (vill jag minnas) och nu verkar det som att någon påpekat att Pågatågen körts enmansbetjänade tidigare och att det kanske skulle kunna fungera igen.

Tågvärdarna var en förbättring gentemot de kontrollanter som tidigare användes då deras attityd mer liknande den hos "ratade poliser".

spektakel

Citat från: Skånebussen skrivet 29 september 2018, 17:47:10 PM
När Pågatågen infördes med X10 kördes dessa med enbart förare vilket även var anledningen till det klassiska utropet "Pågatåg mot Helsingborg, tag plats, dörrarna stängs" eftersom allt sköttes enmansbemannat. Däremot fanns det biljettkontrollanter som klev ombord ute på linjen, åkte några stationer och steg av.

Stämningen på tågen sena kvällar och nätter var allt annat än god, biljettfusket utbrett och det hände att inredningen slogs sönder och samman fullständigt. Införandet av tågvärdar sågs som en besparing när den kom. Tågen förstördes mindre, fler vågade åka och fler betalade.

Det som hänt sedan 90-talet är att samhället blivit kontantlöst. Biljetter säljs inte ombord och har du ingen får du böta tusen spänn. Det gör det svårare att kontrollera biljetterna och folk blir mer hotfulla om de hotas av böter än av ombordavgift på 50 eller 100 kronor. Hoten har blivit ett arbetsmiljöproblem och arbetsgivaren (underentreprenörer till Skånetrafiken) är tydliga mot personalen att inte ta strider som de inte kan vinna. Det gör att man ser mellan fingrarna när någon inte betalat.

Skånetrafiken borde fortsatt sälja biljetter ombord, åtminstone med kort. Dessutom bör upphandlingen borde innehålla krav på ordentligt biljettvisering - underentreprenörer utför självklart inte jobb de inte måste. Jag tror biljettintäkterna skulle öka samtidigt med trivseln ombord och tågvärdarnas arbete skulle bli möjligt att genomföra.