Avfart Essingeleden norrut mot Tranebergsbron, historisk fråga

Startat av Lars-Håkan_E, 11 februari 2018, 21:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Ibland får ju även jag ut och köra :-)

Hade en kund i morse som undrade om man verkligen fick köra ner från Essingeleden norrgående i slingan mot Drottningholmsvägen-Tranebergsbron med buss, han mindes att det inte var tillåtet.

Någon med bättre minne än mig? Vilka år kan det ha varit stopp för tung trafik men öppet för personbilar?

Nico

Restriktioner för tung trafik på Tranebergsbron kom runt 1995. Detta då bron var i uselt skick. Sedan blev det totalförbjudet för tung trafik från 1997. Under åren 1999-2005 så renoverades Tranebergsbron och ett tredje brospann kom till. Först när allt detta var klart kom den tunga trafiken åter.

Vill även minnas att det var under denna tid som bl.a. linje 396 kom att kortas av till Alvik istället för att gå till Fridhemsplan. Likaså var det väl så att dåvarande linje 172 (som var en föregångare till dagens 152) oxå upphörde att trafikera Alvik och fick istället de första åren vända vid Thorildsplan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Ja just ja, det var Tranebergsbron som var orsaken, inte själva rampen från Essingeleden :-)

Då minns jag.

Tack!!

Leyland

Citat från: Nico skrivet 11 februari 2018, 23:17:50 PM
Restriktioner för tung trafik på Tranebergsbron kom runt 1995. Detta då bron var i uselt skick. Sedan blev det totalförbjudet för tung trafik från 1997. Under åren 1999-2005 så renoverades Tranebergsbron och ett tredje brospann kom till. Först när allt detta var klart kom den tunga trafiken åter.

Vill även minnas att det var under denna tid som bl.a. linje 396 kom att kortas av till Alvik istället för att gå till Fridhemsplan. Likaså var det väl så att dåvarande linje 172 (som var en föregångare till dagens 152) oxå upphörde att trafikera Alvik och fick istället de första åren vända vid Thorildsplan.

396 gick från Brommaplan via Solna/Västra skogen till Fridhemsplan under denna tid.

Måns Johannesson

Citat från: Leyland skrivet 12 februari 2018, 15:48:56 PM
396 gick från Brommaplan via Solna/Västra skogen till Fridhemsplan under denna tid.

Även 198 gick via Solna men sedan via Alvik, med andra ord var 396 en snabbare väg till Brommaplan. Vissa av dessa år gick tunnelbanan dygnet runt på helger och så vitt jag minns gick då 396 aldrig till/från Fridhemsplan (eftersom tunnelbanan alltid gick när 396 gick).

/Måns

Leyland

Citat från: Måns Johannesson skrivet 12 februari 2018, 19:46:22 PM
Även 198 gick via Solna men sedan via Alvik, med andra ord var 396 en snabbare väg till Brommaplan. Vissa av dessa år gick tunnelbanan dygnet runt på helger och så vitt jag minns gick då 396 aldrig till/från Fridhemsplan (eftersom tunnelbanan alltid gick när 396 gick).

/Måns

Var det inte en period (av år) när tunnelbanan bara gick till 02, alternativt tunnelbanan var avstängd över Tranebergsbron, och de riktigt sena natturerna på 396 gick via Solna. Det var i vart fall mer än ett år 396 gick till Fridhemsplan via Solna.


Anders Noren

Citat från: Leyland skrivet 12 februari 2018, 20:32:13 PM
Var det inte en period (av år) när tunnelbanan bara gick till 02, alternativt tunnelbanan var avstängd över Tranebergsbron, och de riktigt sena natturerna på 396 gick via Solna. Det var i vart fall mer än ett år 396 gick till Fridhemsplan via Solna.

Sommaren 1998 satt jag i alla fall och skumpade på en nattbuss från Fridhemsplan till Hallonbergen.