Huvudmeny

Älg problem

Startat av 1896, 01 november 2017, 09:32:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En helt seriös idé att börja med (hur det nu än blir med viltvården) är att montera upp ett flertal LED-strålkastare med rörelsevakt, bort från gångvägen, så kan inga djur överraska en, då de direkt hamnar i en upplyst situation. Jag har denna modell längst upp på gaveln på den norra mörkare änden av min sommarstuga, och den känner till och med av kaniner på rätt långt avstånd.
Faktum är att den var så effektiv att jag fick vinkla ner både lampa och sensor (samt ställa ner känsligheten) för att den inte skulle tändas då grannens katter gick förbi på andra sidan vägen, på sin egen tomt.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-utomhus/LED-stralkastare-med-rorelsevakt-2000036588/

1896

Jag har bott här i snart 11 år, och någonstans kom jag till en punkt när jag insåg det meningslösa med att framföra förbättrings och moderniserings förslag. Det där med lampor och ljusdetektorer var något av det första jag sa till om, och än har inget hänt, men visst, jag ska påpeka det en gång till. Sedan är det så att det går grusvägar lite kors och tvärs inne på gården och det står sporadiskt med gatlyktor utplacerade, (modell äldre, den där trattformade varianten som fanns vid cykelvägar på -70 -80 talen,) runt mitt hus finns totalt fem sådana lampor inom ett avstånd från huset sett på kanske 75-100 meter, den ena är så igenväxt med grönsaker så det syns knappt att den lyser, två har varit trasiga i många år, och trots påstötningar åtgärdas inte detta. De två som faktiskt lyser, gör att det inte råder totalt beckmörker på gården runt huset, men de står för långt bort, så helt klart behövs det fler lampor närmare huset. Förvisso har jag också en vanlig utelampa med skymningsrelä fast monterad på husknuten, men den lyser ju just upp bara husknuten. Det man faktiskt gjorde när jag flyttade hit och påpekade att det behövdes lysas upp runt huset, var att man gav mig en vanlig ficklampa.  :P