E45 är en speciell Europaväg

Startat av Niklas Bygdestam, 03 juli 2017, 20:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gunn-mas

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 juli 2017, 16:21:34 PMSka man från Stockholm till Göteborg finns två varianter som är de vanliga. Antingen följer man E20 till Göteborg, eller tar man E4 till Jönköping och sedan riksväg 40 vidare mot Göteborg. Väljer man det sistnämnda alternativet så åker man på vägar med betydligt högre standard än om man följer E20, trots att en del av sträckan går på en väg som "bara" är riksväg.

Hei. Jeg mener å komme i hug at rv. 40 i AGR-forslaget fra år 1975 skulle ha E63. Dette har jeg fra et gammelt Europakart som jeg har liggende en stands. E63 skulle vel gå sammen med E55 til Stockholm og gå videre fra Turku/Åbo og videre som i dag gjennom Finland. Et meget dårlig forslag, mener nå jeg.

Fredrik W

I den här cirkulationsplatsen i Gela på Sicilien så börjar E45, åtminstone enligt Google Maps och Via Michelin. Den verkar dock inte skyltas E45 de första milen.
Vägkvaliteten är kanske inte den bästa, åtminstone inte när bilden togs.

https://www.google.se/maps/@37.0667009,14.2644829,3a,60y,84.6h,85.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sha7a2l4KvwJb6_dNFnpAKQ!2e0!7i13312!8i6656

Och här, efter ca 490 mil, slutar den (eller börjar om man så vill), i en korsning i Karesuando. Man leker ju med tanken att någon gång köra hela sträckan....

https://www.google.se/maps/@68.4411949,22.4782122,3a,75y,242.35h,93.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1s59MeHW8MsTUNY9D9k-bYLQ!2e0!7i13312!8i6656


Freke

En annan kul detalj med E45. Europavägar som slutar med 0 eller 5 kallas stamvägar och har normalt en lite högre status än övriga europavägar. Lite på ett bananskal halkade fattiga kusinen från landet in och blev "finare" än stora "E4"! 😀 (Som iofs egentligen heter E55.)

Tycker för övrigt att Norge borde förlänga E45 ända till Nordkap!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 01 augusti 2017, 21:32:42 PM
En annan kul detalj med E45. Europavägar som slutar med 0 eller 5 kallas stamvägar och har normalt en lite högre status än övriga europavägar. Lite på ett bananskal halkade fattiga kusinen från landet in och blev "finare" än stora "E4"! 😀 (Som iofs egentligen heter E55.)

Tycker för övrigt att Norge borde förlänga E45 ända till Nordkap!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Angående vägnummer på Europavägar så stämmer detta. De som slutar på 0 eller 5 skulle vara mer stamvägar bland Europavägarna. Och med detta skulle E45 alltså vara mer betydelsefull än både E4 och E6 i Sverige. Även E10 är en stamväg enligt detta ursprungliga system, vilket man har svårt att ta åt sig.

Angående förlängningen av E45 norr om Karesuando så lär norrmännen haft tankar om att förlänga den ända upp till Nordkap. Och visst, det skulle vara en rolig sträckning att visa upp. Börjar i Nordkap och slutar i Gela på Sicilien. Men tydligen har norrmännen ändrat sig och nöjer sig med Alta. Hade E45 fortsatt ända till Nordkap skulle den möta E6 i Alta. Där skulle E6 och E45 gå parallellt till Olderfjord. Där skulle sedan E45 då ersätta E59 som går mellan Olderfjord och Nordkap.

Tanken har alltså tydligen funnits att göra på detta sätt. Men troligen tycker de väl att det blir för mycket omnumreringar. E69 skulle då falla bort helt och ersättas med E45. Och sedan en längre bit där6 och E45 delar sträckning mellan Alta och Olderfjord.

Så de nöjer sig tydligen med att bara numrera om det som är väg 93 i Norge. Där möter den ju ändå E6. Och genom E69 har ju i alla fall Nordkap en Europaväg och ingår i ett kontinentalt system ändå.

Men det jag undrar är när de i Norge och Finland sätter igång och förlänger E45 så den äntligen kommer gå norr om Karesuando. Detta har jag ännu inte fått klart för mig.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

Kan det vara så att norrmän och finländare är rädda för att fler turister skulle välja E45 genom Sverige om den numrerades ända till Nordkap? Norge vill ju gärna att turister väljer E6 och gör av med sin reskassa längst den, och Finland ser helst att E8 eller E75 är vägen till målet.

Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 02 augusti 2017, 12:13:53 PM
Kan det vara så att norrmän och finländare är rädda för att fler turister skulle välja E45 genom Sverige om den numrerades ända till Nordkap? Norge vill ju gärna att turister väljer E6 och gör av med sin reskassa längst den, och Finland ser helst att E8 eller E75 är vägen till målet.


Från finskt håll brukar intresset för Europavägar vara svagt. De satsar istället på att lyfta fram de nationella numren på sina vägar. Alla finska Europavägar har även nationella nummer. Så vill de marknadsföra en sträcka för att ta sig till Nordkap så markerar de istället vilka nationella nummer du ska hålla dig till. Men även om man nu håller sig till Europavägsnumren där så är knappast E45 på finsk sträckning någon konkurrent till E75 eller E8. Att de dessutom gått med på att få ha E45 på den berörda finska sträckningen är troligen en eftergift från norskt håll. Lokalt på den berörda finska sträckningen har man kanske då sett intresse i saken om norrmännen vill marknadsföra E45 till Alta. Detta kanske då till slut finska myndigheter sett fördelar i och gått med på. Men att intresset är lågt för Europavägar i Finland märks inte minst genom att E45 slutar så abrupt som den gör. Den borde möta E8 i Karesuvanto. Det hade varit det naturliga. Därför blir detta efterlängtat när E45 äntligen förlängs så att den äntligen möter E8 för att sedan fortsätta mot Alta i Norge.

När det gäller Norge finns det kanske en risk att de kanske inte vill ha ett vägnummer genom Sverige som går ända till Nordkap. För de kan ha stora intressen i att marknadsföra E6+E69 som ett sätt att ta sig ända upp till Nordkap. Detta för t ex tyska turister och liknande. Att de helt enkelt tar sig in i Norge på en kontinental motorväg genom Svinesund och genom Oslo. För att sedan fortsätta resan på samma vägnummer och följa E6 hela vägen norrut genom egentligen kela landet. Och på denna färd få uppleva mer och mer exotiska miljöer för att slutligen bara byta till E69 i Olderfjord och sedan åka sista biten upp till Nordkap. E69 kan dessutom ses som en sorts "sekundär" väg som hör ihop med E6. Det går inte att göra så med E45 däremot. Men jag tror att norrmännen blir nöjda med detta. E45 upp till Alta. Och Nordkap har ändå E69, alltså ändå en kontinental Europaväg som ansluter i Europavägsnätet. I sig ganska fantastiskt med tanke på hur det ser ut där.

Klicka på länken nedan:

https://www.google.se/maps/@71.1699784,25.7816813,3a,75y,212.94h,70.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPrYov48mVC_KYHilx7M33w!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Det är änden på E69 i Nordkap. Detta är alltså den nordliga änden på hela det kontinentala Europavägsnätet. Ganska fantastiskt egentligen. Och vilken kontrast för den som åkt hela denna sträckning ända upp hit från t ex Hamburg via Öresundsbron, Göteborg, Svinesund, Oslo och hela vägen på E6:an och E69 för att till slut komma hit :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

#21
Jo, Nordkap är häftigt (även om det inte är nordligaste punkten på fastlandet och inte heller nordligaste punkten på Mageröya). Med lite justeringar skulle det kunna vara ändpunkt för E35, E45, E55 och E65! Det skulle göra nästan alla turisttörstande kommuner i norr lyckliga! Har en skiss på detta någonstans, ska försöka hitta den. ( Edit: https://www.dropbox.com/sh/5ca6mvnqcvkmnty/AABKL_pidhYtMnlomIDxSc-Ka?dl=0&preview=Referensv%C3%A4gar.jpg )

Kristihimmelshelgen 2014 var jag där. Åkte då över Rovaniemi och Ivalo (E4, E75, 92, E6, E69) upp. Hemfärden över Alta, Enontekis och Pajala (E69, E6, 93, E8, 403, 392, E10, E4). 😉 Blev ganska precis 200mil från Skellefteå! Häftigt med den resan var inte bara skiftningar av terrängen, utan även årstider. Hemma i Skellefteå grönskade det för fullt, i norra Finland var det musöron på björkarna och snöfläckar i dikena, över fjällen låg snötäcket kvar. Sommar, vår och vinter på samma dag!

(Kul förresten att det finns fler vägnummernördar i världen! Gillar dina senaste trådar! 😊 )
Nordkap i slutet av maj 2014 klockan 12 på natten. Vi hade tur med vädret. Tät dimma vid havsnivån, men klippan stack upp ur den och badade i sol.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


gunn-mas

Er det noen som vet mer om når man skal bytte ut skiltene langs rv 93 i Norge og Finland med E45? Det skulle etter hva jeg har lest skje denne høsten. Som et apropos skulle også den norske rv 23 bli en forlengelse av E134 nå i høst.

Niklas Bygdestam

I denna tråd framgår att E45 har ett lite märkligt slut uppe i norr. Den slutar i en vägkorsning i Karesuando. Den "borde" gå vidare över en bro och gå över gränsen till Finland och där ansluta till E8, men det gör den inte. Detta gap i Europavägsnätet är unikt, inte bara i Sverige eller Finland, utan överhuvudtaget bland alla Europavägar.

Men nu är det snart slut med detta. Den 5 december kommer E45 äntligen att förlängas in i Finland och även vidare in i Norge.

Vägen kommer äntligen att kopplas ihop med E8 i Karesuvanto i Finland. Därefter kommer den gå samma sträcka som E8 fram till Palojoensuu där den kommer att vika av. Sedan kommer E45 gå via Hetta och sedan över norska gränsen vidare in i Norge. Där kommer den att gå till Alta där den ansluter till E6.

I Sverige kommer det att skyltas om lite i Karesuando i korsningen vid bron över gränsen. Det ska kompletteras i skyltningen. I den berörda korsningen står det just nu bara "Finland", eftersom E45 ännu så länge inte går längre. Men snart ska det upp kompletterande skyltning så det istället ska stå "E45 Finland" för att markera att E45 fortsätter vidare. Jag har fått reda på att nya skyltar är beställda och kommer sättas upp inom kort. Bortsett från korsningen i Karesuando påverkas annars inte svensk skyltning på E45. Det är Finland och Norge däremot som måste skylta om nu :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

gunn-mas

Så det er altså i morgen det skal skje. Finland og Norge får en ny Europaveg. Nesten så man burde heise flagg!

Nå tar det vel tid å bytte ut alle skiltene i begge lender, men det som undrer meg er at det skal skiltes "E45 Finland". Det er vel mer interessant hvor i Finland man kommer på E45. Skal finnene da skilte "E45 Routsi Sverige"? Jeg mener man burde skilte direkte til Alta og omvendt kanskje Kiruna.

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 04 december 2017, 21:20:01 PM
Så det er altså i morgen det skal skje. Finland og Norge får en ny Europaveg. Nesten så man burde heise flagg!

Nå tar det vel tid å bytte ut alle skiltene i begge lender, men det som undrer meg er at det skal skiltes "E45 Finland". Det er vel mer interessant hvor i Finland man kommer på E45. Skal finnene da skilte "E45 Routsi Sverige"? Jeg mener man burde skilte direkte til Alta og omvendt kanskje Kiruna.


Ja nu idag är det som detta ska ske. Jag har ingen aning om hur stora invigningsceremonier det blir i Finland och i Norge. I Sverige kommer det nog vara rätt tyst om saken. Det är nog inget som man har så stort intresse av här. Vi har ju redan E45 sedan flera år nu, så vad som händer med den utanför gränsen tror jag inte att man skriver så mycket om här när det gäller sånt här dessvärre.

I Finland brukar intresset för Europavägar inte vara så stort. De skyltar ju alltid parallellt med nationella nummer där.

Så det är väl i Norge som det kanske kan bli något firande och någon ceremoni kring detta.

Angående skyltningen i Sverige då. Nej, jag tror inte att man kommer att skylta "E45 Alta" på svenskt territorium. Inte ens i Karesuando närmast gränsen. Man brukar normalt inte i Sverige skylta orter över så att säga två gränser, vilket det blir här då. Om man alls skyltar en ort vid E45 på andra sidan gränsen så nöjer man sig nog med Karesuvanto närmast gränsen. Men jag tror inte ens det blir så. Som det ser ut idag alldeles vid gränsövergången står det bara "Finland" utan vägnummer. Det är detta som kommer skyltas "E45 Finland" istället. Märkvärdigare än så blir det inte på svensk sida.

Det är i Finland och i Norge de riktiga omskyltningarna sker. Och det är där det så att säga blir intressant.

Fördelen med denna förlängning är att E45 nu äntligen får ett naturligt slut och ett riktigt mål i norr, vilket den inte haft hittills.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

Ja, vi är tråkiga i Sverige när det gäller vägvisning vid gränserna. I Haparanda ser det ut så här (E4 Finland), det borde ju hellre stå (E4 Torneå) kan man tycka.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Om man nu till och med på E4 i Haparanda nöjer sig med "E4 Finland" så är det givet att man i Karesuando där det hittills bara stått "Finland" nöjer sig med "E45 Finland".

Men detta med den svenska gränsskyltningen är egentligen det minst intressanta i sammanhanget med förlängningen av E45 norrut.

Något som däremot är intressant är om det nu har varit något ceremoni runt detta? Det var igår som förlängningen till Alta ska ha ägt rum. Har det skett något som visar att förlängningen nu ägt rum? Jag förstår att det inte är skyltat ännu, men någon symbolisk skylt brukar ändå sättas upp i alla fall.

Jag har inte hittat någon norsk eller finsk tidning som uppmärksammat detta, eller någon hemsida som tagit upp att förlängningen nu ägt rum. Det skulle vara intressant att se.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

gunn-mas

Dette med manglende svensk grenseskilting ser ut til å bare gjelde mot Finland. Mot Norge skilter man "E6 Oslo", "E18 Oslo", "E16 Oslo", "E14 Trondheim", "E12 Mo i Rana" og "E10 Narvik". Det er mye trafikk over grensene her i Norden, og det burde ha stått "E4 Helsingfors/Helsinki" og "E45 Alta". Det er mulig Norge og Sverige har en avtale om vegvisning som Finland ikke er med på.

Når det gjelder norsk skilting mot Finland, er det litt begge deler. Vi har "E8 Kilpisjärvi" som er like ved grensa. Vi har "93 (E45) Eanodat/Enontekiö", "92 Ivalo/Avvil" og "E75 Avvil/Ivalo".

Finland skilter vel også bare "E4 Routsi/Sverige", og kanskje det blir "E45 Routsi/Sverige" og "E45 Norja/Norge." Etter min mening burde det vært "E45 Alta" og "E45 Gällivare.

Et annet moment er om Finland kommer til å beholde 93-skiltene mellom Palojoensuu og norskegrensa. Jeg regner med at det skal dobbeltnummereres her også, som ellers i Finland.

Anders Noren

Citat från: gunn-mas skrivet 07 december 2017, 01:50:11 AM
Dette med manglende svensk grenseskilting ser ut til å bare gjelde mot Finland. Mot Norge skilter man "E6 Oslo", "E18 Oslo", "E16 Oslo", "E14 Trondheim", "E12 Mo i Rana" og "E10 Narvik". Det er mye trafikk over grensene her i Norden, og det burde ha stått "E4 Helsingfors/Helsinki" og "E45 Alta". Det er mulig Norge og Sverige har en avtale om vegvisning som Finland ikke er med på.

Når det gjelder norsk skilting mot Finland, er det litt begge deler. Vi har "E8 Kilpisjärvi" som er like ved grensa. Vi har "93 (E45) Eanodat/Enontekiö", "92 Ivalo/Avvil" og "E75 Avvil/Ivalo".

Finland skilter vel også bare "E4 Routsi/Sverige", og kanskje det blir "E45 Routsi/Sverige" og "E45 Norja/Norge." Etter min mening burde det vært "E45 Alta" og "E45 Gällivare.

Et annet moment er om Finland kommer til å beholde 93-skiltene mellom Palojoensuu og norskegrensa. Jeg regner med at det skal dobbeltnummereres her også, som ellers i Finland.

Om jag får tillåta mig att spekulera så beror skillnaden i skyltning att E18 (till exempel) går till Oslo medan E4 upphör vid riksgränsen. E4 når aldrig Torneå, på den finska sidan heter vägen riksväg 29. Därför är E4 inte skyltad Torneå (enligt den så kallade fjärrortsmodellen) utan bara Finland.