Vägfråga Finland Uleåborg->Åbo

Startat av Lars-Håkan_E, 08 september 2016, 11:57:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Till våra finska vänner :-)

Är den bästa (och snabbaste) vägen mellan Uleåborg och Åbo att köra E75 till Jyväskylä och sedan E63 via Tammerfors?
eller ska man köra en variant med E8 via Vasa??

Det gäller med buss.

Henke

Nu e jag inte från Finland, men jag har kört sträckan många gånger med långtradare,  alltid kustvägen om jag inte haft ärende inåt landet, finns många ställen att stanna på med för fika/lunch etc. Stora delar av befolkningen längs kustvägen är dessutom svensktalande. Skyltat väl på svenska på restauranger och mackar med stort    utbud av t.ex svenska tidningar osv.

Henke

Enligt avståndstabell är det ca 3 km längre om man kör 8:an, jag hade inte ens funderat om jag fick välja själv, jag hade valt 8:an alla dagar i veckan.

G Back

Ja E8, inte så bra kanske på alla ställen, men fördelen är ju att det finns svenskspråkiga inom Österbotten, åtminstone Jakobstad > Kristinestad området.
Trevligt att bekanta sig med den svenska delen av Finland också.  :D

Andra rutten har eventuellt bättre vägar (länge sedan jag kört där), och finskan som huvudspråk.

Sedan beror det ju på om det bara är en genomresa, eller om det råkar hända något i trakten samtidigt med kaffet.

Ersa

Ja, det beror som sagt på vad som ska göras under resan. Är det bråttom och tidsbrist full fart non-stop med bara något enstaka 45-minutersstopp mitt på sträckan, eller har man gott om tid att köra i lugn och ro, och ha flera mat- och fikastopp?
Har man ingen större tidspress är det riktigt trevligt att köra Riksåttan och stanna till i underbara Österbotten. Inte bara i Vasa, utan även i Närpes, Nykarleby och/eller Jakobstad. Gamla Riksåttan (numera väg 749) Nykarleby-Jakobstad-Larsmo-Kokkola går nästan lika bra att köra som nya vägen.

G Back

Trevligare nog att köra via Larsmo om möjligt, då det finns mera vyer.

Och som sagt bl.a

Lite reklam om det är ok?
Annars tar jag bort det.

Jakobstad En vacker, historisk stad vid kusten.
Nykarleby - Zacharias Topelius hemstad.
Närpes - Tomaternas rike.
Kristinestad - Den gamla idylliska trästaden som är Finlands första Cittaslow stad

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 september 2016, 12:13:26 PM
Ja, det beror som sagt på vad som ska göras under resan. Är det bråttom och tidsbrist full fart non-stop med bara något enstaka 45-minutersstopp mitt på sträckan, eller har man gott om tid att köra i lugn och ro, och ha flera mat- och fikastopp?
Har man ingen större tidspress är det riktigt trevligt att köra Riksåttan och stanna till i underbara Österbotten. Inte bara i Vasa, utan även i Närpes, Nykarleby och/eller Jakobstad. Gamla Riksåttan (numera väg 749) Nykarleby-Jakobstad-Larsmo-Kokkola går nästan lika bra att köra som nya vägen.

Det gällde en ren transport Haparanda-Åbo fvb med färja till Sverige, buss o chaufför(er)
Istf att köra E4 genom Sverige.

Nu blev turen uppskjuten till någon gång i vinter :-(