SL's ekonomi i fritt fall

Startat av homer, 04 maj 2016, 22:28:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

#30
Citat från: David M skrivet 16 maj 2016, 14:55:43 PM
En viktig faktor är demografin. Bortsett från storstadslänen och Östergötland har alla län och landsting (dvs en stor majoritet av dem ) färre invånare än hela Malmö stad (320k invånare). Lägg till att många av dem har en åldrande befolkning där å ena sidan skattekraften minskar p.g.a. pensioneringar, å andra sidan efterfrågan på kollektivtransporter (inkl. färdtjänst och taxiresor i olika former) ökar när många av dem ställer undan bilen eller behöver hjälp att resa.


Befolkningstätheten i Stockholms län är drygt 340 människor/km2, Skåne 110, Västra Götaland 69, Halland 57, Uppsala 43, Östergötland 42. Då ska man ändå hålla i minnet att alla dessa uppräknade exempel innehåller stora glesbygdsområden (Roslagen, Göinge, Tiveden). Västra Skåne och Stockholms tätort skiljer sig från mycket annat i sina respektive län om man säger så. 


Intressanta fakta apropå skillnaden mellan landsting/region och enskilda städer/kommuner: Linköping har efter andra världskriget varit en av Sveriges mest växande städer, kommunen har fördubblat sitt invånareantal sedan 1945 och är nu Sveriges femte största kommun. Samtidigt är andelen östgötar sett till hela svenska befolkningen lägre än någonsin sedan man började föra befolkningsstatistik.

Länens befolkning i procent 1570-2010

Jodå, visst finns det skillnader. Min fundering var nog snarast om hur mycket det egentligen påverkar priset på kortet, kostnadsutvecklingen, effektiviteten etc. Det är så otroligt många aspekter och variablar som påverkar. Stockholm har förvisso mycket tät befolkning på sina håll, men ungefär en fjärdedel av alla busslinjer även i Stockholm är ju landsbygdslinjer - och då räknar jag inte in linjer som har hög turtäthet/trafik som går i glesbyggd. I storstäder blir ju kostnaderna per produktionskilometer ofta högre, eftersom det är mer köer etc, samtidigt som man förvisso har högre beläggning i regel. Men det där beror ju också på vad man erbjuder i kollektivtrafikutbud; ingen kollektivtrafkmyndighet kan ju ändå köra med tomma bussar i någon större utsträckning.

Fast poängen är väl egentligen att man inte kan titta på något isolerat, men att det är lika intetsägande egentligen att titta vad ett kort kostade för 20 år sedan i samma län, som att jämföra med något annat. Samtidigt som jag inte är säker på att det måste vara dyrare i ett län bara för att man har en annan åldersstruktur, eller större område. Det är ju också ambitionsnivå och beläggning på turer etc som avgör. Som du själv är inne på kan ju ett län med låg medelinkomst i större utsträckning prioritera låga taxor framför ett högt utbud för att hålla nere biljettpriset. 

Alltså är väl egentligen alla jämförelser meningslösa, såvida vi inte klarlägger vad det är som vi vill mäta och vad de resultaten i sådana fall ska jämföras med. Det saknas ju inte statistik för den som vill grotta ner sig och fördelen med statistik är ju att man nästan kan bevisa vad som helst. Det är väl också just därför man måste tala om vad man vill mäta.   


Redigerat av moderator på grund av formellt fel i ursprungsinlägget






 



   
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 maj 2016, 10:49:41 AM
Taget från trådskrivarens exempel Aspudden-Liljeholmen.../Ulf

Vad försöker du komma fram till? Vad är då ditt motförslag? Fler kort för endast zon A samt endast zon B, som kostar nån hundralapp mindre än länskortet? Vilket skulle betyda införande av omläggning/omstigning av den mesta trafiken som passerar zongränserna, för att folk inte ska börja fuskåka över gränserna med dessa kort. Vilket man idag gör regelbundet med reskassan.

Nu lär det ju knappast bli så, för då ju zonerna sägs ska avvecklas under 2017 försvinner alla zondebatter om orättvisa, och länet blir då en helhet utan inre zongränser. Frågan är dock om även Norrtälje och Södertäljekorten försvinner på sikt de också.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2016, 11:52:17 AM
Vad försöker du komma fram till? Vad är då ditt motförslag? Fler kort för endast zon A samt endast zon B, som kostar nån hundralapp mindre än länskortet? Vilket skulle betyda införande av omläggning/omstigning av den mesta trafiken som passerar zongränserna, för att folk inte ska börja fuskåka över gränserna med dessa kort. Vilket man idag gör regelbundet med reskassan.

Nu lär det ju knappast bli så, för då ju zonerna sägs ska avvecklas under 2017 försvinner alla zondebatter om orättvisa, och länet blir då en helhet utan inre zongränser. Frågan är dock om även Norrtälje och Södertäljekorten försvinner på sikt de också.
Inget alls.
Svarade endast på trådskrivarens lilla kommentar ang denna sträcka.../Ulf