GDG 1890

Startat av 1896, 31 mars 2016, 00:54:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Gammal bild: www.fotobus.msk.ru/photo/107085/

Ny bild: www.fotobus.msk.ru/photo/1495473/

Bilderna är förvisso tagna samma datum, men den senare är nyligen inlagd på fotobus.

Blev förövrigt lovad av NNT, alltså Lars Hillgren, att jag skulle få köpa denna, men av någon anledning gick det väldigt fort då den blev exporterad, det hade ju varit extremt kul att äga och rejsa runt i denna, då det ju enbart finns två st. Möjligen skulle man i en inte alltför avlägsen framtid kunna tänka sig att ta hem en av dessa till Sverige igen, vi får se vilka möjligheter som dyker upp. 

Ulf Berlin

Var den så kort eller har den blivit "kapad"senare?
Numren 44 och 445 på den kommer ifrån?/Ulf

1896

#2
GDG byggde två st så här korta Alpus bussar på Volvo B9M chassi, exakt varför är jag mer osäker på. Inv nr 1890-91 och kaross nr 249-50. 445 är Swebus inv nr på just denna buss, där det står "44" har förmodligen 5:an fallit bort.

Bild på den andra, alltså 1891: www.fotobus.msk.ru/photo/674729/

1891 verkar dock ha gjort sitt, kanske är båda två skrotade ? Enligt SBH så tog de här bussarna iaf 34 sittande passagerare, om det är med eller utan klaffsätet vid barnvagnsutrymmet ska jag dock låta vara osagt.

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 mars 2016, 20:23:17 PM
GDG byggde två st så här korta Alpus bussar på Volvo B9M chassi, exakt varför är jag mer osäker på. Inv nr 1890-91 och kaross nr 249-50. 445 är Swebus inv nr på just denna buss, där det står "44" har förmodligen 5:an fallit bort.

GDG använde en kort smalare buss på linjen till havet från Kungälv. Vill minnas linje 313 Kovikshamn. Detta var ett omlopp. Den andra bussen gick oftast på linje 316 Ytterby-Kungälv-VTV (Sörredsområdet).
Något jag lade märke till var att de båda bussarna hade specialdäck,sk nabbdäck. (gummidubbdäck).
445 (1890) målades om till Swebusfärg eftersom bussen var placerad i Fristad i två år för skolturer. Nuv entreprenör är Vårgårdabuss. Från början kallades företagetsom körde skolturerna i Fristad för Fristads Trafik AB. Övertogs av AQlfredssons och företaget bytte namn till Alldata AB. Under ca två år körde Swebus och jag vill minnas att en period körde Borås Lokaltrafik. Vårgårdabuss tog över linjetrafiken efter Alfredssons (Borås) ca 1996 i området kring Fristad-Vårgårda. SSn (ursäkta utvidgningen)

Ulf Berlin

Tackar för de uttömmande svaren./Ulf

Jonas Gustafsson

1891/0446 fanns väl hos Söne i Lidköping under en tid innan export?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1896

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 april 2016, 00:23:27 AM
1891/0446 fanns väl hos Söne i Lidköping under en tid innan export?
//Jonas G

Ja, allmänt kallad för "Fimpen", eftersom den var så liten. Hade faktiskt kontakt med fordonsansvarig även här ang denna buss, och blev lovad att de skulle höra av sig inför försäljning, men jag blev blåst även här av någon anledning.