Uppgradera STATUS för bussförare

Startat av siggeboll, 21 januari 2016, 14:11:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

#15
Status är inte vad vi tycker om jobbet! Status är hur andra uppfattar vårt jobb. Om vårt jobb ses med avund av andra så har det status.
Trafikflygare är egentligen ett ganska trist jobb. Sitta i en kabin och i stort sett bara vara systemövervakare på långflygningar är status.
Inte för att jobbet är spännande utan för att andra människor ser upp till trafikflygare. Små pojkar vill bli pilot när de blir stora. Status!

För att börja med lönefrågan. Hög lön är i sig inte en statusfråga. Ett skitjobb med hög lön kan vara nog så lockande, men det är fortfarande ett skitjobb.
(För att inte bli missuppfattad så menar jag inte bussförarjobbet här!)

För att höja jobbets status så måste bussföraren bli rejält uppbackad av sin huvudman. (I mitt fall västtrafik). I dag så åker folk hur som helst utan biljett,
väl vetande att om jag som bussförare kräver att de visar sitt färdbevis så kan de utan risk strunta fullständigt i vad idioten bakom ratten säger. Den dag
kontroll av färdbevis blir MYCKET vanligare än det är idag så, kan jag neka en resenär utan färdbevis att åka med, för jag vet att chansen att vederbörande
(vägra använda HEN!!!) åker fast om en eller två hållplatser. Det skulle ge mig en helt annan maktposition och medföljande statushöjning. När jag säger att
"så här är det" så är det så! Status!

Se till att de bussar vi kör är hela, rena och välservade. I dag är det nästan omöjligt att få ut en buss i omloppet där allt funderar eller är helt. Dagens bussar
i linjetrafik lever förvisso ett hårt liv. Men att få kompisarnas avundsjuka blickar när man kommer i sin buss skulle verkligen vara en statushöjare. Att på morgonen
få ta ut ett fordon som man som bussförare verkligen är stolt över skulle också påverka statusen.

Schemaläggningen är ett verkligt sänke. När man berättar att man har ramtider på 10-11 timmar, kommer till ändhållplatsen -2 minuter och inte ens har tid
att kila ut och lätta på trycket höjer inte jobbets status. Likaså tidtabeller generellt. Vissa turer, eller delar av dem, har man gott om tid, andra finns det inte
en chans att ta in någon tid. Det spelar ingen roll hur man kör. Man blir sen till nästa reglerhållplats i alla fall. Att kunna eller orka ge god service i det läget är
inte lätt. Att kunna hjälpa en turist eller förvirrad resenär utan att ha ena ögat på klockan kommer att ge bussföraren ett bra omdöme hos resenärerna och i
längden är det sådant som höjer statusen.

Och så vi själva! De flesta bolag har någon form av uniform. Alla bussförare använder den. Mer eller mindre! Att se en bussförare bakom ratten som ser ut som
om han har sovit i den höjer inte intrycket. Skall vi i allmänhetens ögon vara personer att se upp till, så måste vi också motsvara den förväntan. Rena, prydliga
och välpressade.

Eller......??
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

WalleW

Citat från: pegee skrivet 28 januari 2016, 11:41:12 AM
Status är inte vad vi tycker om jobbet! Status är hur andra uppfattar vårt jobb. Om vårt jobb ses med avund av andra så har det status.

Heja, peegee!  Jag stöttar Dig i det allra mesta Du framför i Ditt inlägg...

...med en liten, liten reservation för piloterna inom trafik-flyget. Att det yrket höjs till skyarna (oj, den blev bra ;D !) beror ganska sannolikt på att det finns en mer eller mindre flygrädd Stig Helmer Olsson inom de flesta flyg-passagerare, även om väldigt få vill tillstå det, det ligger inte i tiden.
Det är lite som med "Ring så spelar vi", man är glad att man kommer fram...och det har piloterna gott av också  :)...
Att starta och landa ett trafikflyg i dåligt väder är en grannlaga uppgift och kan minst av allt betraktas som ganska trist, för att inte nämna om tekniken plötsligt börjar fallera på en tids-kritisk höjd för åtgärdande av problemet. Dessa lägen kräver i flera avseenden mycket av sin man och/eller kvinna vid spakarna och knapparna, och hen är väl värd den generella status-stämpeln med det i åtanke.
Det finns gott om åkrädda resenärer i vår bransch också, men om buss-tekniken fallerar så sker det ju ändå på marken, det är oftast bara att helt odramatiskt stiga av och vänta på nästa buss. Inte så glamouröst precis...
Nu är ju inte alla piloter ofelbara i sin utövning, dessvärre alltför ofta med mycket tragiska följder, medan andra utför nästan obegripliga hjältedåd med sina näst intill obrukbara maskiner. Jag rekommenderar varmt dokumentär-serien "Haverikommissionen" som återger det mesta inom nämnda spektra.

Men har man någonsin sett en trafik-pilot i skitiga shorts, skrynklig och fläckig tennis-tröja samt strumpor med åsne-huvuden på, bärande på en repig axelrems-väska...? Känns inte särskilt betryggande, eller hur..?
Sammantaget peegees inlägg så har facket mycket, kanske t o m det mesta, att ta tag i... Aktivera facket mer anser jag, annars kommer inte mycket att förbättras.

"Ring så spelar vi-väder" kallade vi för övrigt de snö-stormiga dagarna med mycket snö här i norra Roslagen; då var det ofta inte en siffra eller bokstav rätt i tidtabellen, men man var ändå glad att man kom fram...

PS/
Jag använder gärna "hen" i stället för "vederbörande","han/hon" eller "honom/henne", men det mest för att jag är lite lat och sparar några tangent-tryckningar, men också för att många yngre inte längre förstår innebörden av ordet "vederbörande"...
                                                                                                                                /DS

/   M v h   Walle
                                                                                                                                   

siggeboll

Intressant att läsa alla bra förslag för våran yrkeskår. Vi är ju ett sammansvetsat gäng i massor som utför
olika uppdrag alla sekunder på året och utan oss skulle vi se ett förlamat infrastrukturellt samhälle och det
vill ju ingen idag uppleva.
Alla förslag som skrivits om här är positiva tycker jag. Vi har en kår som är stor och utför ett exceptionellt viktigt
uppdrag. Läkaren,sjuksystern,polisen,snickaren ja alla som har någon form av yrkesroll är ju helt handlingsförlamade om vi inte transporterar dom till sina jobb. Om inte personalbussarna kör till Volvo Gbg stannar ju produktionen. Om inte flygbussarna kör till Arlanda blir det trafikkaos och flygförseningar mm.
Nu åker ju inte alla buss men väldigt många. Och det kan ju bli fler.
Men vem påtalar detta idag och framför och debatterar ? Ja de flesta betalar ca 450 kr och är med i ett fackförbund där max en sida är vikt åt busförarens intresse. En så stor grupp yrkesmänniskor måste rimligen
ha en egen intresseorganisation, ett renodlat bussförarförbund som kan stå på egna ben. Bussbranchavtalet
idag är ju ex bara anpassat för storskalig kollektivtrafik. Inte för beställningstrafik och turistbusstrafik. Det är
ju helt olika förutsättningar. Ett nytt bussförarförbund kan ex uppdelas i LINJEVERKSAMHET, BESTÄLLNINGSTRAFIK och SKOLAVTAL eller något...ja vad tror ni? Små bussägare som kanske har ett par turistbussar måste rimligen teckna ett anpassat kollektivavtal som är mer format för sina förare  och deras verksamhet inte samma avtal som SL förarna som jobbar under andra förutsättningar.
Nej personligen tror jag på ett EGET starkt bussförarförbund och sedan kan det se ut på olika sätt...vad tycker
ni? 

Mussebuss

Mycket intressant ämne som förmodligen är lika outtömligt och spretigt som antalet busschaufförer i trafiken.
(Vet inte vad jag har för inställningar, för jag kan inte använda citat, smileys, kursiv, eller något annat uppe i menyn, såå...)

Som skyddsombud och någorlunda fackligt aktiv vill jag kommentera några inlägg här...

Någon skriver om att det är säkerheten är relaterad till förarens klädsel, och visst ger det kanske ett dåligt intryck om man ser ut som en uteliggare, men jag tror inte någon tog någon skada eller kände sig utelämnade i osäkerhetssynpunkt när man exempelvis reste med tågkompaniet, som hade en uniform framtagen av fjällräven. Mycket praktisk och samtidigt signifikant och tålig jämfört med syntetiska genomskinliga uniformspersedlar lämpade mer för en tillfällig finmiddag i någon timme, än att sitta i åtskilliga timmar bakom stora glasrutor i varmt och kallt, blåsig och blöt godshantering, skitigt underhåll mm. Vad jag vill ha sagt med detta är att titta utanför "the box" och inse att det är inte slipsen som gör körningen. En strikt uniform med slips och kavaj är naturligtvis stiligt och förtroendeingivande men långt ifrån alla vet ens hur en slipsknut ska knytas eller ser särskilt tilltalande ut i dessa kläder. Att bära dom snyggt/rätt. Kanske något som hör konferensbussar och strikta "turistbussar" till.

Även detta faktum att när det händer något med bussen så kliver du helt enkelt av och tar nästa, samtidigt som du kanske som den enda tanke du ägnar chauffören är "j-la sopa som inte kan köra", medans du på ett flygplan sätter allt ditt hopp till dom vita skjortorna längst fram som ska bemästra denna komplicerade och avancerade maskin så att vi alla överlever, och på så vis höjer vips statusen. Hur många tragiska olyckor har inte skett med bussar som i många fall varit direkt kopplade till chaufförens omdöme och koncentration. Med detta sagt menar jag att AF´s (och i viss mån även bolagens) komposttänk att vem som helst kan väl köra en buss är förödande för branschen. Känner till fall där hen är både klädd som om han vore på väg till nobelfest och hanterar folk som om hen aldrig gjort något annat, dvs oklanderligt, men var en total katastrof bakom ratten. Snacka om körkort i flingpaketet. Ingen slips i världen kunde bespara dessa bussar dom plåtskador och resenärerna de bekymmer dom åsamkats.

Shorts och tenniströjor kanske inte är världens bästa uniform, men jag skulle vilja se det trafikflygplan som inte har en fungerande AC-anläggning eller det flygbolag som inte respekterar de felrapporter som inrapporteras eller följer serviceplanen till punkt och pricka. Alaskan Airlines är ett gott exempel... Hajarna somnade inte hungriga den dagen.. Busschaufförerna har i allt större utsträckning fått en egoistisk och självgod inställning som innebär att "jag tänker inte sitta kvar på min fritid eller förstöra min rast med att skriva felrapporter, det kan någon annan som orkar bry sig göra. Det är ändå ingen som gör något åt dem." Här har både bolagen och chaufförerna ett gigantiskt ansvar att se på sitt jobb med respekt. Här handlar det om att faktiskt ställa lite krav och att inte tolerera vad som helst. Att åka iväg från en depå med ett halvljus, iskallt i bussarna de första två timmarna, åka med skolskylt nerfälld hela dagen bak och uppfälld hela dagen fram, acceptera otaliga larm, varningar, eller annat skrammel hela dagarna och som enda åtgärd använda eltejp (för att "släcka" varningslampa), gaffatejp för att inte luckor ska öppnas, hopvikta tidtabeller/diagramblad för att få något att sluta gnissla/skramla, eller i bästa fall dymoremsor som förkunnar "TRASIGT" över någon mätare eller lampa. Jag kan inte på långa vägar påstå att vi någonstans ens försöker få status på yrket då när acceptansen är så hög. Säger någon att nu får det vara nog så står nästa nybakade förare med mössan i hand och accepterar vad som helst för att få en fot in på arbetsmarknaden, oavsett avtal och förutsättningar. Du är aldrig oersättlig!

Lönen pratar några om... Ja, det är ytterst avgörande och totalt punkterat av marknaden. För det första så ska du som busschaufför vara ambassadör för firman, kapten ombord, och helst visa god representation för branschen. Ditt ansvar ska helst motsvara andra transportörsgrupper, såsom järnväg, flyg, båt. Men branschen och kunden väljer hellre att se dig ur ett annat perspektiv. Vi ska helst jämföra våra löner mot sjukvården (uskor, sjukskjöterskor, ambulanspersonal, mm) , fastighetsskötsel (städare, vaktmästare, mm). Så ser vårt fackförbund på saken och vår gemensamma fackliga tidning tar allt som oftast upp det hemska med delade turer inom vården. Min fru jobbade ett kort tag inom hemtjänsten och fick självmant sluta för att turerna kunde vara så korta som en och en halv timme, vilket naturligtvis inte gick ihop sig. Det kostade mer att komma till och från jobbet än vad du fick i lön... Där har vi i bussbranschen kommit betydligt längre, vilket inte på något vis ska innebära att vi ska jämföra oss med uskor och säga att se hur dom har det och acceptera en försämring. Branschen måste inse att status och respekt är när du kan tala om dit yrke med stolthet och inte med ursäkter. Det finns ingen möjlighet i stora delar av landet att vara busschaufför och ha familj, om du inte har mor- eller far föräldrar, grannar, vänner som ställer upp utanför dagistid. Betala för tiden du kommer till arbetet och fram till du åker hem under hela tjänstens längd. Skulle vilja se den snickare som accepterar att du får gå hem några timmar utan lön till lagbasen behagar åka och inhandla nya spikar framemot eftermiddagen.
Med en bra/hög lön attraherar du dessutom människor att aktivt söka sig till branschen och därigenom aktivt kunna få bra folk på rätt plats, inte tilldelade ointresserade.

YKB i all ära. Jag kan inte direkt tillstå att jag blivit så mycket bättre eller säkrare förare av detta. Det är nog som med alla andra jobb. Antingen resonerar du som så att "det är bara ett jobb", eller också gillar du ditt jobb och vill göra det rätt och riktigt för du har fattat att du är en kugge i det stora maskineriet som faktiskt tillför något. Där jag jobbar måste vi ha fyra kort för att köra buss.. Körkort, YKB, färdskrivarkort, och förarbevis från huvudman. Dessutom måste vi ju ha kortet till biljettmaskinen, men det har ju inte direkt med körningen att göra.. Ingen gång har jag behövt visa upp något av dessa, utom vid utbildningsdagar för ett nytt kort. Slutsats av detta, ingenting. Det har bara slumpat sig så, men jag känner inte att statusen höjts iaf.

Mycket skrivet och mer kan det bli, men intressant att följa era tankar är det i alla fall. Att facket kan göra mycket mer är helt sant, men då måste man sluta upp med såna tankar som att det är en j-la dyr hemförsäkring. Det är ju VI (kollektivet) som ska vara facket!! Utan vi, inget fack.
Jag kan förstå ilskan över krogar, porrklubbar, hotellverksamheter, och lägenhetsaffärer, men att bara kliva av båten när det passar en själv ger ingen knuff i rätt riktning. Här finns mycket att göra för OSS.





igel

Citat från: homer skrivet 31 januari 2016, 15:38:09 PM
Det här tycker jag är ett br inlägg i debatten...
http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/lagg-av-att-hoja-ingangslonerna/
Om vi håller oss till busschauförsyrket så skulle man i så fall kunna argumentera att efter två år i yrket skulle man uppnå en slutlön, vilket innebär att  löneökningen helt borde avstanna eftersom man efter det inte utväcklas särskilt mycket. Visst skulle man kunna få högre lön, men då skulle det krävas andra insatser än att köra buss. Ex, hålla i linjeutbildning, sitta i trafikledning, eller övergå till att köra beställningstrafik.

siggeboll

För att var lite elak..vem för våran talan?? Puma Swede!? Skämt å sido vi MÅSTE bilda ett renodlat bussförarförbund. Lönebildning och allt handlar ju om pengar.

Lars_L

Citat från: siggeboll skrivet 31 januari 2016, 22:14:05 PM
För att var lite elak..vem för våran talan?? Puma Swede!? Skämt å sido vi MÅSTE bilda ett renodlat bussförarförbund. Lönebildning och allt handlar ju om pengar.

Är nog lättare sagt än gjort. För att det ska lyckas måste ett sådant bussförarförbund accepteras som avtalspart. Det kommer nog inte LO vara så pigga på att släppa fram. Särskilt inte om man "bryter sig ur" ett existerande fackförbund för att få högre löner på de anda fackförbundens bekostnad (det är ju alltid det som saken stupar på i slutändan).

Avtalsrörelsen är mer komplex än man kan tro. Och visst skulle ett nytt fackförbund kunna vara hårdare och tuffare (om man nu mot förmodan skulle accepteras som avtalspart). Men man måste ha pengar också för att kunna strejka och kunna ta till strejkvapnet. Kommunal å andra sidan har ju så mycket pengar att man inte tycks riktigt veta vad man ska göra med dem....I och med det har man ett ganska tungt vapen att ta till i samband med förhandlingarna. Ett nytt fackförbund skulle behöva bygga upp kapitalet i ett antal år först, innan man ens får någon att lyssna på vad man har att säga...





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Kommunal har redan tappat tunnelbanan till SEKO, och de lär knappast vara sugna på att förlora alla bussförare till något annat (nytt eller redan existerande) fackförbund. Detta då busstrafiken är ett bra "vapen" att ta till vid strejker. Att låta en massa sjukhuspersonal strejka är ju mindre bra, med tanke på att det kan hota patienters säkerhet.

Johan Hansson

Citat från: Jacob skrivet 27 januari 2016, 20:44:12 PM
När jag skulle ansöka om plats på bussförarutbildning (Edströmska gymnasiets vuxenutbildning i Västerås) hos Uppsala Kommun fick jag höra att "jag var för smart för att köra buss eftersom jag hade gått gymnasiet". Bara det säger ju en del om vilken status bussföraryrket har idag..

Priccis det här känner jag igen fast ifrån Halmstad.

Jag gick 2008 till arbetsförmedlingen och frågade om jag kunde få gå bussförarutbildningen.
Handläggaren säger då jag att skall gå till de som kör stadstrafiken för det är största öperatören i stan och fråga om jag kan få ett intyg för att bli garanterad jobb där efter utbildningen.
Jag gick till bussbolaget och frågade som just då inte behövde men bad mig återkomma.
Gick sedan tillbaka till min handläggare på arbetsförmedlingen och sa att jag inte fick något intyg ifrån bussbolaget just nu men skulle återkomma...
De handläggaren svarade mig fick mig att börja fundera på va tusan jag gjorde på arbetsförmedlingen.
Hans svar löd:
"Även om du hade fått ett intyg så kan det vara så att det finns personer som har större hehov av att komma in på arbetsmarknaden än du"

Efter en tid med lagerjobb och annat hade jag sparat ihop till körkortet själv och börja ta körlektioner och teori på trafikskolan och när nya yrkeskompetenslagen kom så ställde det till det lite men via en annons i tidningen på höstkanten om bussförarutbildning på komvux så kom lösningen.
Jag sökte och kom in och är sedan 2009 en stolt busschaufför.

Har även en kompis som tog körkort för buss på trafikskola och klarade det galant..
Börja jobbar som busschaufför och jobbade på efter ett par månader ringer hans handläggare och frågar hur det går och kompisen svara att han har körkort och jobb.

Då rekommendera handläggaren honom att säga upp sig och gå hemma på bidrag för då skulle han tjärna mer...
Min kompis valde natuligtvis och jobba vidare som busschaufför och avslutade kontakten med arbetsförmedlingen.



Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

igel

Citat från: Johan Hansson skrivet 01 februari 2016, 05:59:31 AM
De handläggaren svarade mig fick mig att börja fundera på va tusan jag gjorde på arbetsförmedlingen.
Hans svar löd:
"Även om du hade fått ett intyg så kan det vara så att det finns personer som har större hehov av att komma in på arbetsmarknaden än du"
Jag skrev det tidigare i tråden att arbetsförmedlingen hade ett uppdrag att fördela arbetslöshetsbördan jämnare mellan olika grupper. Du tycks ju tillhöra en grupp där det finns "för få" arbetslösa.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Mussebuss skrivet 31 januari 2016, 13:12:35 PM
Mycket intressant ämne som förmodligen är lika outtömligt och spretigt som antalet busschaufförer i trafiken.
(Vet inte vad jag har för inställningar, för jag kan inte använda citat, smileys, kursiv, eller något annat uppe i menyn, såå...)

Som skyddsombud och någorlunda fackligt aktiv vill jag kommentera några inlägg här...

Någon skriver om att det är säkerheten är relaterad till förarens klädsel, och visst ger det kanske ett dåligt intryck om man ser ut som en uteliggare, men jag tror inte någon tog någon skada eller kände sig utelämnade i osäkerhetssynpunkt när man exempelvis reste med tågkompaniet, som hade en uniform framtagen av fjällräven. Mycket praktisk och samtidigt signifikant och tålig jämfört med syntetiska genomskinliga uniformspersedlar lämpade mer för en tillfällig finmiddag i någon timme, än att sitta i åtskilliga timmar bakom stora glasrutor i varmt och kallt, blåsig och blöt godshantering, skitigt underhåll mm. Vad jag vill ha sagt med detta är att titta utanför "the box" och inse att det är inte slipsen som gör körningen. En strikt uniform med slips och kavaj är naturligtvis stiligt och förtroendeingivande men långt ifrån alla vet ens hur en slipsknut ska knytas eller ser särskilt tilltalande ut i dessa kläder. Att bära dom snyggt/rätt. Kanske något som hör konferensbussar och strikta "turistbussar" till.

Även detta faktum att när det händer något med bussen så kliver du helt enkelt av och tar nästa, samtidigt som du kanske som den enda tanke du ägnar chauffören är "j-la sopa som inte kan köra", medans du på ett flygplan sätter allt ditt hopp till dom vita skjortorna längst fram som ska bemästra denna komplicerade och avancerade maskin så att vi alla överlever, och på så vis höjer vips statusen. Hur många tragiska olyckor har inte skett med bussar som i många fall varit direkt kopplade till chaufförens omdöme och koncentration. Med detta sagt menar jag att AF´s (och i viss mån även bolagens) komposttänk att vem som helst kan väl köra en buss är förödande för branschen. Känner till fall där hen är både klädd som om han vore på väg till nobelfest och hanterar folk som om hen aldrig gjort något annat, dvs oklanderligt, men var en total katastrof bakom ratten. Snacka om körkort i flingpaketet. Ingen slips i världen kunde bespara dessa bussar dom plåtskador och resenärerna de bekymmer dom åsamkats.

Shorts och tenniströjor kanske inte är världens bästa uniform, men jag skulle vilja se det trafikflygplan som inte har en fungerande AC-anläggning eller det flygbolag som inte respekterar de felrapporter som inrapporteras eller följer serviceplanen till punkt och pricka. Alaskan Airlines är ett gott exempel... Hajarna somnade inte hungriga den dagen.. Busschaufförerna har i allt större utsträckning fått en egoistisk och självgod inställning som innebär att "jag tänker inte sitta kvar på min fritid eller förstöra min rast med att skriva felrapporter, det kan någon annan som orkar bry sig göra. Det är ändå ingen som gör något åt dem." Här har både bolagen och chaufförerna ett gigantiskt ansvar att se på sitt jobb med respekt. Här handlar det om att faktiskt ställa lite krav och att inte tolerera vad som helst. Att åka iväg från en depå med ett halvljus, iskallt i bussarna de första två timmarna, åka med skolskylt nerfälld hela dagen bak och uppfälld hela dagen fram, acceptera otaliga larm, varningar, eller annat skrammel hela dagarna och som enda åtgärd använda eltejp (för att "släcka" varningslampa), gaffatejp för att inte luckor ska öppnas, hopvikta tidtabeller/diagramblad för att få något att sluta gnissla/skramla, eller i bästa fall dymoremsor som förkunnar "TRASIGT" över någon mätare eller lampa. Jag kan inte på långa vägar påstå att vi någonstans ens försöker få status på yrket då när acceptansen är så hög. Säger någon att nu får det vara nog så står nästa nybakade förare med mössan i hand och accepterar vad som helst för att få en fot in på arbetsmarknaden, oavsett avtal och förutsättningar. Du är aldrig oersättlig!

Lönen pratar några om... Ja, det är ytterst avgörande och totalt punkterat av marknaden. För det första så ska du som busschaufför vara ambassadör för firman, kapten ombord, och helst visa god representation för branschen. Ditt ansvar ska helst motsvara andra transportörsgrupper, såsom järnväg, flyg, båt. Men branschen och kunden väljer hellre att se dig ur ett annat perspektiv. Vi ska helst jämföra våra löner mot sjukvården (uskor, sjukskjöterskor, ambulanspersonal, mm) , fastighetsskötsel (städare, vaktmästare, mm). Så ser vårt fackförbund på saken och vår gemensamma fackliga tidning tar allt som oftast upp det hemska med delade turer inom vården. Min fru jobbade ett kort tag inom hemtjänsten och fick självmant sluta för att turerna kunde vara så korta som en och en halv timme, vilket naturligtvis inte gick ihop sig. Det kostade mer att komma till och från jobbet än vad du fick i lön... Där har vi i bussbranschen kommit betydligt längre, vilket inte på något vis ska innebära att vi ska jämföra oss med uskor och säga att se hur dom har det och acceptera en försämring. Branschen måste inse att status och respekt är när du kan tala om dit yrke med stolthet och inte med ursäkter. Det finns ingen möjlighet i stora delar av landet att vara busschaufför och ha familj, om du inte har mor- eller far föräldrar, grannar, vänner som ställer upp utanför dagistid. Betala för tiden du kommer till arbetet och fram till du åker hem under hela tjänstens längd. Skulle vilja se den snickare som accepterar att du får gå hem några timmar utan lön till lagbasen behagar åka och inhandla nya spikar framemot eftermiddagen.
Med en bra/hög lön attraherar du dessutom människor att aktivt söka sig till branschen och därigenom aktivt kunna få bra folk på rätt plats, inte tilldelade ointresserade.

YKB i all ära. Jag kan inte direkt tillstå att jag blivit så mycket bättre eller säkrare förare av detta. Det är nog som med alla andra jobb. Antingen resonerar du som så att "det är bara ett jobb", eller också gillar du ditt jobb och vill göra det rätt och riktigt för du har fattat att du är en kugge i det stora maskineriet som faktiskt tillför något. Där jag jobbar måste vi ha fyra kort för att köra buss.. Körkort, YKB, färdskrivarkort, och förarbevis från huvudman. Dessutom måste vi ju ha kortet till biljettmaskinen, men det har ju inte direkt med körningen att göra.. Ingen gång har jag behövt visa upp något av dessa, utom vid utbildningsdagar för ett nytt kort. Slutsats av detta, ingenting. Det har bara slumpat sig så, men jag känner inte att statusen höjts iaf.

Mycket skrivet och mer kan det bli, men intressant att följa era tankar är det i alla fall. Att facket kan göra mycket mer är helt sant, men då måste man sluta upp med såna tankar som att det är en j-la dyr hemförsäkring. Det är ju VI (kollektivet) som ska vara facket!! Utan vi, inget fack.
Jag kan förstå ilskan över krogar, porrklubbar, hotellverksamheter, och lägenhetsaffärer, men att bara kliva av båten när det passar en själv ger ingen knuff i rätt riktning. Här finns mycket att göra för OSS.





Håller med dig om det mesta du skriver ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Buss-busen

Kommunalarbetareförbundet = låg status!

Antenna

Citat från: siggeboll skrivet 21 januari 2016, 14:11:43 PM
Någon som har förslag på hur statusen för bussförare ska höjas?

Ett av många sätt är att arbetsförmedlingen måste ändra både sin inställning och arbetssätt för framtidens anställda inom persontransportsektorn.
Det är enligt min åsikt jättefel att bygga upp bussföretag på anställningsstöd, nystartsbidrag och att tvinga långtidsarbetslösa och nya Svenskar till gratis bussbehörighet och YKB och på så sätt tvinga in i ett yrke. Dessa "rättigheter" måste tas bort. Det snedvrider konkurrens och medför bara att bussförare blir ett slaskyrke.

Regeringen och organisationer inom bussnäringen måste få samsyn för att få människor att själva söka sig till yrket. De som gör det har en helt annan motivation och säkert också en känsla för yrket.
Bussföraryrket ska ansvarsmässigt ligga på utbildningsministern/skolverket istället för hos arbetsförmedlingens generaldirektör.

Att vara bussförare innebär inte att främst köra buss utan att man kör människor. Det är ett mycket ansvarsfullt arbete som kräver fordons-, människo-, språk- och ekonomikunskap samt omfattande kunskap om lagar och regler.

Därför tror jag på YH-utbildningar (för både turistbuss och kollektivtrafikbuss) och gymnasieutbildningar (ex.vis fordonsprogram och turismprogram kan ha tillägg med förarutbildning). Med detta höjs yrkesstatus och lönenivå.