13 mars 1964 - sista fredagen med jitterbugg

Startat av Gunnar D, 13 mars 2015, 17:29:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Kan ju ha skiftat från tid till annan med Buggar i Ringvägshallen men den som berättade det här för mig om inlåningen av vagnarna 21-23 var vår allt för tidigt bortgångne vän Sture Sabel som faktiskt arbetade i Ringvägshallen de tre (tror jag) sista åren som hallen var i bruk.

Tycker att det verkar konstigt av Hybinette att påstå att man har Buggar så att det räcker vintertid till fyra linjer men bara på linje 7 sommartid. Visserligen var linje 7 resursintensiv på sommaren men att det skulle kräva vagnar i insats från fyra linjer (inklusive linje 7) låter mastigt tycker jag. Linje 7 var man väl stenhård med förstås att köra med vagnar med tryckluftsdörrar p.g.a. de många lindrigt nyktra i Djurgårdstrafiken sommartid (har jag för mig att jag läst om i en gammal SoB).

Mr H = 218 =  :-X

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 mars 2015, 12:27:40 PM
Tycker att det verkar konstigt av Hybinette att påstå att man har Buggar så att det räcker vintertid till fyra linjer men bara på linje 7 sommartid. Visserligen var linje 7 resursintensiv på sommaren men att det skulle kräva vagnar i insats från fyra linjer (inklusive linje 7) låter mastigt tycker jag.

Har också tyckt att det var konstigt men det ska nog inte tolkas så att alla turerna på de fyra linjerna hade buggar. 8 mars 1951 e.m. hade endast hälften (7 av 14) av turerna på linje 9 buggar. Den dagen hade alla 8 turer på linje 5 buggar och de kom väl från linje 1. Ganska snart kom SS tydligen på att det var fel att ha buggar på linje 5 för på motsvarande "marsdagar" de följande åren finns inga mv-buggar på denna linje.
Det finns mycket att forska i!

/Gunnar = 235

Harald Nordius

Buggarnas antal var 37 motorvagnar och 41 släpvagnar. Det bör väl i stort sett ha räckt till tre linjer, 6, 7 och 9 tills nian lades ned och sedan 2, 6 och 7.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 16 mars 2015, 20:01:05 PM
Buggarnas antal var 37 motorvagnar och 41 släpvagnar. Det bör väl i stort sett ha räckt till tre linjer, 6, 7 och 9 tills nian lades ned och sedan 2, 6 och 7.

Den 8 mars 1951 e.m. var det sammanlagt 38 turer på linjerna 5, 6, 7, 9. SS ansåg säkert att det var mer effektivt att koncentrera buggarna till linje 6, 7 och 9 och då och då få några buggar över till ströturer på andra linjer.

/Gunnar