SL Trafikförändringar 2015-2016

Startat av ichessy, 27 februari 2015, 11:16:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 01 mars 2015, 11:32:17 AM
Det där med bälteskrav från passagerare är ju bara löjligt. Åkersbergaborna blev tidigt fly förbannade över att det gick bälteslösa busar på 624/628 och jag tog det som ett tecken på att folk faktiskt brydde sig! För en gångs skull! I höstas körde jag så 624 och 628 några gånger, alla dessa gånger med bussar med bälten. Kändes skönt att i alla fall kunna ge kunderna det dom ville ha! Resultatet? Ytterst få (om ens nån) använde bältet. Jag t.o.m ropade ut att bälte fanns, men inte ett enda klick fick jag som svar på det. Så det var ganska tydligt att åtminstone där handlade det inte alls om bälte, utan om att ha nått att klaga på. Min respekt för just detta klagomål försvann helt.

Du har helt rätt i att nästan ingen använder bälte och när jag själv gör det så känner jag mig nästan som en idiot (eftersom ingen annan gör det). Däremot blir det lite märkligt att man har ett officiellt Sverige som kräver bälte och gärna skulle vilja skärpa reglerna och sedan har man då en verklighet där få egentligen verkar ta det på allvar.

Tror väl dock som du att det handlar om annat för flertalet. Man tar ut sin frustation över en trafik som man inte tycker fungerar. Själva bältet har nog haft lite betydelse för klagomålen i sig.  Tycker nog klagomålen i den aspekten varit något överdrivna. Det visar väl också kundundersökningarna. Det är tre saker som väger tungt: turtäthet, trängsel och punktlighet. Klarar man de delarna får man rätt bra betyg. Nya bussar kan givetvis också ha en viss effekt, men det har knappast att göra med bälten eller inte.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Olof Lagerkvist

Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2015, 16:40:34 PM
Du har helt rätt i att nästan ingen använder bälte och när jag själv gör det så känner jag mig nästan som en idiot (eftersom ingen annan gör det). Däremot blir det lite märkligt att man har ett officiellt Sverige som kräver bälte och gärna skulle vilja skärpa reglerna och sedan har man då en verklighet där få egentligen verkar ta det på allvar.


Jag har vid några tillfällen, i Skåne, Göteborg och Gävleborg bland annat, varit med om resenärer som pratat med varandra om att dom inte använde bälte och motiverade detta med "jag tycker man ska lita på chauffören". Jag trodde faktiskt inte det fanns människor som på fullt allvar resonerar så. Men det gör det tydligen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

ichessy

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2015, 13:59:30 PM
Nu är du ute i ogjort väder eller? :-)

Det finns ingen dispens gällande regionalstandard, i upphandlingen ställdes INTE krav på sådana bussar på aktuella linjer, det är inte en dispens.

Vad gäller bälteskraven är det helt fel det du skriver....

Alla bussar som registrerats efter 1 jan 2004 MÅSTE vara utrustade med bälten om de är av klass II och III.
Bussar för tätortstrafik (alltså klass I) behöver inte ha bälten men där de finns måste dem användas, notera att bussar av klass I givetvis även kan användas utanför en tätort vilket sker generellt inom SL området.



För att få utnyttja hastigheten 100 km/h krävs att samtliga passagerare har tillgång till bälte.

Det finns ingen dispens från Transportstyrelsen för några bälten, är bussarna äldre än 2004 eller av klass I behöver bussen inte ha bälten, däremot kan SLL i upphandlingen önska eller kräva att även sådana bussar skall vara utrustade med bälten men det är en helt annan sak än ett lagkrav.

Det finns heller ingen dispens för bälten på klass II bussar, det är ENBART registreringsdatumet inom EU som gäller.

Men enligt en ny lag från 2010 behöver inte klass II bussar , vara utrustade med bälte eller? För det svaret fick jag när jag kontaktade SL kundtjänst.

http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/Buss%202010.pdf

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1OPRB_enSE550SE550&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=b%C3%A4lteskrav+buss+klass+II+avskaffas+buss+2010
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 02 mars 2015, 09:03:42 AM
Men enligt en ny lag från 2010 behöver inte klass II bussar , vara utrustade med bälte eller? För det svaret fick jag när jag kontaktade SL kundtjänst.

http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/Buss%202010.pdf

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1OPRB_enSE550SE550&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=b%C3%A4lteskrav+buss+klass+II+avskaffas+buss+2010

Om du läser har vi nog svarat här ett flertal gånger att bälteskravet gäller. - även för bussar efter 2010 .Det gick ett rykte om ändring för några år sedan, men det stämmer alltså inte. SL:s kundtjänst har ju ingen egen kompetens på området, men endera är det någon på Arriva som missuppfattat detta eller bland tjänstemännen på Trafikförvaltningen. Men det är ju inte första gången i historien man i sådana fall får ett felaktigt svar från SL. Jag brukar nog snarast bli förvånad om svaret någon gång skulle vara korrekt!
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Citat från: Lars_L skrivet 02 mars 2015, 10:02:56 AM
Om du läser har vi nog svarat här ett flertal gånger att bälteskravet gäller. - även för bussar efter 2010 .Det gick ett rykte om ändring för några år sedan, men det stämmer alltså inte. SL:s kundtjänst har ju ingen egen kompetens på området, men endera är det någon på Arriva som missuppfattat detta eller bland tjänstemännen på Trafikförvaltningen. Men det är ju inte första gången i historien man i sådana fall får ett felaktigt svar från SL. Jag brukar nog snarast bli förvånad om svaret någon gång skulle vara korrekt!

Då var det ren lögn som jag fick av SL kundtjänst. Sedan har jag fått detta från Trafikavdelning:

Citat
Hej,
Linje 516 och 526 ingår i upphandlingen för E20, som drivs av Arriva. E20 är ett så kallat funktionsavtal, detta gör att SL ställer färre detaljkrav och drivkraften för att utveckla och förändra i avtalet ska vara nöjdare och flera kunder.

Generellt gäller följande fordonskrav avseende bälten i avtalet för E20;
·         Bussar i klass 1 (typ innerstadsbussar med många stående) med registreringsnummer från och med 2006 skall vara försedd med säkerhetsbälten om den trafikerar hastigheter överstigande 70 km/h.

·         Bussar i klass 2 (typ förortsbussar med fler sittplatser än innerstadsbussar men fortfarande godkända för stående passagerare) ska ha säkerhetsbälte om de är registrerade från och med 2004.01.01.

·         Bussar tagna i trafik fr.o.m driftsstart (alltså 2012-08-22) ska vara i klass 2 om den trafikerar väg skyltat med hastighetsgräns överstigande 70 km/h, linjer som endast undantagsvid trafikerar sådan väg kan undantas efter medgivande från SL.

o    516 och 526 är undantagna kravet på säkerhetsbälte eftersom linjerna kör en mycket kort sträcka på 90-väg. Det är mellan Sörentorp-Frösunda.


Vi beklagar att resenärerna känner att standarden och säkerheten har försämrats på dessa linjer och kommer att framföra detta till Arriva.



Med vänlig hälsning

Ivan Mikhail
Informationsförvaltare
Trafikavdelningen
Buss och Färdtjänst

Software Developer

Lars_L

#20
Citat från: ichessy skrivet 02 mars 2015, 13:20:30 PM
Då var det ren lögn som jag fick av SL kundtjänst. Sedan har jag fått detta från Trafikavdelning:

Fast man ska aldrig vara för säker. När jag kontrollerat med andra källor nu på morgonen, så verkar det finnas en poäng. Man har ju övergått till att följa internationella överenskommelser och i dem finns inget krav på bälte för klass II. Så troligen kan det finnas en kärna i det hela. Fast man från vissa på Transportstyreslen hävdar att det gäller och inen del offentliga utredningar. Men det är inget Sverige kan göra något åt. Det vill säga vi kan inte neka en buss att bli godkänd i Sverige för att den saknar bälte. Däremot kräver SL och alla som upphandlar bussar att de har bälte, så i praktiken har det ingen betydelse.

Det du fått från trafikförvaltningen verkar stämma. Osäker dock på om det gäller bälteskrav är klass I bussar efter 2006, men det stämmer nog. Det senare har ju ingen betydelse, då de klass I bussar som används är äldre.


Inlägget redigerat av admin så att det skall framgå vad som är citat och vad som är nytt svar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Jonas Strömblad

Kanske dags att dela tråden så att trafikförändringarna inte drunknar i bältesdiskussioner  ::)
/J

homer

CitatLinje 461 Hemmesta – Evlinge – Ramsdalen
Morgonturen på linje 461 cirka kl. 07.15 från Evlinge går exakt samtidigt som kommunens
upphandlade skolskjutsar. Det visar sig i resandestatistiken, då resandet på SL-avgången i
princip är obefintligt. Med anledning av att detta är slöseri med skattepengar, bör denna
SL-tur tas bort helt.

Lite märkligt formulering, låter snarare som ett påpekande från någon boende i området än något som SL själva skulle skriva (även om själva anledningen är korrekt)

buskörare

Jag tror dock på en "avbruten" 611. Och 607:an kanske, men hur ska SOllentunaborna ta sig till KS i så fall? Har dom andra alternativ på dagarna och kvällarna?

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 05 mars 2015, 20:07:26 PM
Jag tror dock på en "avbruten" 611. Och 607:an kanske, men hur ska SOllentunaborna ta sig till KS i så fall? Har dom andra alternativ på dagarna och kvällarna?

526 ska gå Edsberg-KS hela trafikdygnet om jag tolkade saken rätt.

ichessy

Citat från: buskörare skrivet 05 mars 2015, 20:07:26 PM
Jag tror dock på en "avbruten" 611. Och 607:an kanske, men hur ska SOllentunaborna ta sig till KS i så fall? Har dom andra alternativ på dagarna och kvällarna?

Kanske man ska lägga mer luft i tidtabellen för linje 611 och 607 så de kommer i tid, för  huvudanledningen till den planerade förkortningen är att busslinjen 607 och 611 flera avgångar är jämnt försenade. Det har aldrig varit några större förseningar tidigare under keolis som entrapenör på linje 607 över 4 minuter (mycket sällan), men det sker mycket oftare nu att bussen kommer senare en enligt tidtabell pga många resande och flera stopp längs vägen. Det känns som att detta var tidigare inplanerat i tidtabellen, men nu känns tidtabellen som att den utgår efter att det görs få stopp längs linje 607  :-\.

Ett annat exempel:

Linje 516 och 525 kör samma sträcka Viby-Norrviken Station. Enda skillnaden är att linje 516 ska köra sträckan på 8 minuter medans linje 525 på 12 minuter enligt SL reseplanerare.
Så såg det ut 2013, nu har man kortat ner restiden för linje 525 till 10 minuter från 12 trots samma belastning av skolbarn på 7:47 turen från Pukvägen, och den turen är varje dag försenad. Sedan har det blir fler resande på varje tur då man har halverat morgonbusstrafiken från Viby med 2/4 efter Arrivas övertagande.

Tycker att det är onödigt att korta ner linje 607 och 611 då man kan lösa det på betydligt enklare sätt  >:(.  Att Linje 627 slutade gå förbi Enebyberg var också pga tidtabellstekniska skäl då linjen blev jämnt sen och att Arriva inte ville lägga lite mer luft i tidtabellen.

Slutsatsen av detta är att det är
"Ett resultat av effektiviseringen av busstrafiken"
Software Developer

buskörare

Citat från: ichessy skrivet 09 mars 2015, 09:04:22 AM
Kanske man ska lägga mer luft i tidtabellen för linje 611 och 607 så de kommer i tid, för  huvudanledningen till den planerade förkortningen är att busslinjen 607 och 611 flera avgångar är jämnt försenade. Det har aldrig varit några större förseningar tidigare under keolis som entrapenör på linje 607 över 4 minuter (mycket sällan), men det sker mycket oftare nu att bussen kommer senare en enligt tidtabell pga många resande och flera stopp längs vägen. Det känns som att detta var tidigare inplanerat i tidtabellen, men nu känns tidtabellen som att den utgår efter att det görs få stopp längs linje 607  :-\.

Ett annat exempel:

Linje 516 och 525 kör samma sträcka Viby-Norrviken Station. Enda skillnaden är att linje 516 ska köra sträckan på 8 minuter medans linje 525 på 12 minuter enligt SL reseplanerare.
Så såg det ut 2013, nu har man kortat ner restiden för linje 525 till 10 minuter från 12 trots samma belastning av skolbarn på 7:47 turen från Pukvägen, och den turen är varje dag försenad. Sedan har det blir fler resande på varje tur då man har halverat morgonbusstrafiken från Viby med 2/4 efter Arrivas övertagande.

Tycker att det är onödigt att korta ner linje 607 och 611 då man kan lösa det på betydligt enklare sätt  >:(.  Att Linje 627 slutade gå förbi Enebyberg var också pga tidtabellstekniska skäl då linjen blev jämnt sen och att Arriva inte ville lägga lite mer luft i tidtabellen.

Slutsatsen av detta är att det är
"Ett resultat av effektiviseringen av busstrafiken"

Nja, jag kan inte minnas att jag hade mindre problem med 607 på Keolis tid? Den var tight då också och man låg sen mest hela tiden. I alla fall på KS-turen. 611 behöver inte gå hela vägen till Byle, den är i princip tom efter Erikslund. Det behövs dessutom inte 2 bussar till Byle heller, så det finns ingen anledning att köra den relativt unga linjen 611 dit tycker jag.

Karsten

Citat från: ichessy skrivet 09 mars 2015, 09:04:22 AM
Tycker att det är onödigt att korta ner linje 607 och 611 då man kan lösa det på betydligt enklare sätt  >:(.  Att Linje 627 slutade gå förbi Enebyberg var också pga tidtabellstekniska skäl då linjen blev jämnt sen och att Arriva inte ville lägga lite mer luft i tidtabellen.

Fast det där hittar du bara på. 627 lades om för att skapa snabbare resor från Täby till Sollentuna. Det stämmer inte heller att kötiden blivit kortare, det är det nämligen ingen operatör som tjänar på med de relativt tuffa punktlighetsvitena i E20.

611 och 607 skulle båda må bra av de här justeringarna eftersom det med olika linje var inte lätt blir ojämn belastning på turerna vilket i sin tur leder till förseningar.

eldani

Fler bussar mellan Norrtälje och Färsna och nedläggning av linje 659. Det är några trafikförändringar som SL föreslår inför tidtabellskiftet i december.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2878569-busslinje-forsvinner-i-nytt-forslag

Sen får man väl hoppas att det blir bra i slut endan.

Delfinen76

152 kortas av och bara kör Sola Centrum till Bromma Flygplats!

154 Förlängs till Solna Centrum men via Årstadal - Hornstull - Västerbron - Lindhagensgatan - Pampas - Armegatan i stället för Essingeleden!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com