Centrala vann Ragunda

Startat av 1896, 20 januari 2015, 08:46:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

28% dyrare trafik:

www.bussmagasinet.se/2015/01/brist-pa-anbud-kan-tvinga-fram-busstrafik-i-lanstrafikregi/

Intressanta tankegångar där, men nästa upphandling i Jämtland rör väl stadsbussarna i Östersund, och då lär väl fler vara intresserade.

Ersa

Huvudmännen själva brukar numera dock inte ha full koll på vad verksamheten faktiskt kostar, utan tittar själv alltid i underkant. Men om de tror att de själva kan köra billigare i egen regi, så får de gärna försöka. Men med öppen redovisning givetvis, så vi skattebetalare tydligt kan se om det verkligen blir billigare.

spunk

Nya euro6 bussar är dyrare i inköp.Inte så konstigt att kostnaderna stiger.

Lars-Håkan_E

Citat från: spunk skrivet 20 januari 2015, 20:41:50 PM
Nya euro6 bussar är dyrare i inköp.Inte så konstigt att kostnaderna stiger.

Största prisökningen beror nog på avsaknaden av konkurrens, man behöver inte oroa sig att någon lägger ett lägre bud, det är ju andra gången i följd detta inträffar bara i Jämtland och det lär fortsätta så i stora delar av Norrlandslänen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 januari 2015, 08:46:57 AM
28% dyrare trafik:

www.bussmagasinet.se/2015/01/brist-pa-anbud-kan-tvinga-fram-busstrafik-i-lanstrafikregi/

Intressanta tankegångar där, men nästa upphandling i Jämtland rör väl stadsbussarna i Östersund, och då lär väl fler vara intresserade.

Ja kanske i bästa fall två seriösa bud, men det beror ju helt på om trafiken är en tillfredställande affär för nuvarande operatör, om inte tror jag nog att man avstår för att slippa en avkrok.

Ersa

Historiskt fanns det ju i princip tre stora aktörer: Kommunala JämtlandsBuss, statliga Swebus och medlemsföretaget Centrala Buss. Sedermera fasades JämtlandsBuss ut och Swebus tog över deras marknad. I samband med detta växte det då oberoende KR Trafik till den tredje operatören.
Numera har både Swebus/Nobina och KR Trafik tappat och backat ut. Frågan är, som Lars skriver, om Nettbuss väljer att stanna kvar uppe i "avkroken". Medlemsföretagen i Centrala Buss har ju inte varit överenergiska i att vilja ha stadstrafiken till varje pris, även om Danielssons var med bland de tre budgivarna 2000, tillsammans med Stadsbussarna och dåvarande Linjebuss.

När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?

1896



När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?
[/quote]

Planerad tilldelning Juni 2015, med trafikstart Juni 2016 enligt svensk kollektivtrafiks hemsida.  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 januari 2015, 08:17:14 AM

När ska stadstrafiken ut på anbud? För det är väl detta avtal som står näst på tur?


Planerad tilldelning Juni 2015, med trafikstart Juni 2016 enligt svensk kollektivtrafiks hemsida.  :)

Den ska du inte lägga så stor tillit till :-) de uppgifterna är framtagna med hjälp av urspr kontraktstid.

Lars_L

Nu är det ju inte några direkta överpriser. I alla fall om man ser till att nya vagnar behövs. Vad jag förstod omfattande avtalet 10 fordon. I glesbygd blir det ju rätt många vagnkilometrar även om utnyttjandet av vagnarna under dygnet är lågt och att det inte krävs mer än drygt en tjänst per fordon. Omkring 1,5 miljoner per vagn och år tycker jag nog ändå verkar vara där man borde landa ungefär. Kan väl möjligen ge några procents vinst, men det är ju ändå meningen med affärsverksamhet.

Däremot är det naturligtvis inte bra att det inte finns någon konkurrens. Men man får väl se uttalandet lite mer som ett hot, än någon tro att på att kommunen skulle börja bedriva busstrafik på allvar. På sikt hämmar monopolsituationen dock förstås kreativiteten för att sänka verksamhetens kostnader. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Vore dock både kul och intressant om den offentligt ägda andelen kollektivtrafik går emot trenden och ökar, oavsett skäl, privatiseringsivrare brukar stirra sig blinda på ekonomi, men det finns ju flera andra vinningar med offentligt ägd kollektivtrafik, ej att förglömma.  8)

Lars-Håkan_E

Nu är det nog ingen enskild kommun där i Jämtland utan landstinget som isf skulle dra igång egen verksamhet, typ Västmanland.

Man kan ju t.ex låta ett fiktivt eget trafikbolag delta i upphandlingarna för att upprätthålla konkurrensen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 21 januari 2015, 09:19:20 AM
Nu är det ju inte några direkta överpriser. I alla fall om man ser till att nya vagnar behövs. Vad jag förstod omfattande avtalet 10 fordon. I glesbygd blir det ju rätt många vagnkilometrar även om utnyttjandet av vagnarna under dygnet är lågt och att det inte krävs mer än drygt en tjänst per fordon. Omkring 1,5 miljoner per vagn och år tycker jag nog ändå verkar vara där man borde landa ungefär. Kan väl möjligen ge några procents vinst, men det är ju ändå meningen med affärsverksamhet.

Däremot är det naturligtvis inte bra att det inte finns någon konkurrens. Men man får väl se uttalandet lite mer som ett hot, än någon tro att på att kommunen skulle börja bedriva busstrafik på allvar. På sikt hämmar monopolsituationen dock förstås kreativiteten för att sänka verksamhetens kostnader.

En prisökning på nästan 29% är nog att anse som väldigt mycket i Jämtland, vad gäller nya bussar är det i princip ett krav i varje upphandlingsomgång och var så även i det nu löpande avtalet som detta nya efterträder.

Vad gäller kilometrar så är det ju i princip enbart de fordon som trafikerar Östersund som får någon större mängd km, 10 bussar känns mycket men det kan ju ha skett utökningar sedan sist.

"Flöjten" ligger ju i separat avtal och Bybergs turer handlas väl upp av Västernorrland i Indal/Liden paketet.

1896

Finns det någon risk att man slår ihop stadsbuss upphandlingen med den större förestående landsbygds upphandlingen ?  ???  Det skulle ju utgöra en rejäl upphandling och kanske då intressera lite fler potentiella anbudsgivare. 

Ersa

Rent fordonsmässigt går det inte på något vis att samköra staden med förorten längre, då de olika områdena kräver olika slags busstyper. I staden är det uteslutande tvåaxligt på 12 meter som gäller, medan den närmaste landsbygdstrafken runtom stan körs med 15 meters boggi. Längre linjer på över 6 mil har oftast normalgolvare.

När JämtlandsBuss körde i egen regi i Östersunds kommun (följt av Swebus 1996-2000) hade de ju både tätorten samt övriga kommunen, men det var ju på den tiden då det fanns tätortsbussar som klarade av att även gå snabbt och tyst på landsväg (t.ex Scania CN113). Så jag tror att gränserna mellan trafikområdena kommer att förbli som de sattes 2001-01-01. Det enda man skulle kunna göra vore nåt i stil med att lägga in t.ex 45N, 45S och 40 med övriga kommuner, eller slå ihop t.ex Ragunda med Bräckte, men det lär knappast hända.

1896

Jag tänkte snarare att det kanske vore rent ekonomiskt mer fördelaktigt att lägga anbud på ett stort paket, det behöver ju inte innebära att man kör med likadana fordon överallt, om man nu vill ha flera anbudsgivare. Exempelvis skulle man kanske kunna hålla nere underhålls kostnader, det kanske bara krävs en depå i Östersund ? Finns det flera nu ?