LWT173 K-Setra S208

Startat av Åkarns Kalle, 21 november 2014, 23:53:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Hallå

Är det något som har övriga ägare (tot. 10) på detta fordon?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=31508

Övriga uppgifter är även av intresse

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jeppe Hagelbäck

Jag är tämligen säker på att den rullade som extrabuss/beställningsvagn på Ven under några år i början av 2000-talet. Den ersattes av en annan, något nyare Setra.
Funderar dock över lackeringen den har på bilden i SBH, tagen 2010. När den rullade på Ven var den grönmålad. Någon har alltså bemödat sig att lackera om en redan gammal buss efter att den gjort sitt på Ven.
Har bild på den någonstans i arkivet, skall leta fram vid tillfälle.

Åkarns Kalle

Ersattes av denna ?

http://www.blocket.se/trelleborg/Setra_S210HI_KASSBOHRER_SETRA_44211257.htm?ca=5&w=3&last=1

www.svenskbusshistoria.se/go?id=31596

Det var något Vetlanda företag osagt vilket som lagade och lackade skulle ha som veteranfordon men det blev inget

Ser fram emot bilden
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 november 2014, 01:49:24 AM
Jag är tämligen säker på att den rullade som extrabuss/beställningsvagn på Ven under några år i början av 2000-talet. Den ersattes av en annan, något nyare Setra.
Funderar dock över lackeringen den har på bilden i SBH, tagen 2010. När den rullade på Ven var den grönmålad. Någon har alltså bemödat sig att lackera om en redan gammal buss efter att den gjort sitt på Ven.
Har bild på den någonstans i arkivet, skall leta fram vid tillfälle.

Stämmer att den också tillhört Gunnar Andersson, S:t Ibb. Det är alltså Ven. Lackeringen på bilden i SBH är den som BK Buss och Europa Touring använde. Bussen ägdes som synes av SBH några år av Wetlandia och det var antagligen då den blev omlackerad. Det kan också stämma med att när jag ringde Wetlandia 2007 angående Ramnareds Busstrafiks gamla Setra (den äldsta i linjetrafik i Sverige när linjen lades ned 2007) berättade de att de höll på att göra i ordning en annan Setra för museiändamål och det kan ju ha varit just LWT173.

Wetlandia och BK Buss ingick då - och gör väl fortfarande - båda i Karlssongruppen i Vetlanda (inte att förväxla med Karlssonsgruppen i Vaggeryd).

När nu Ramnareds CJL734 inte gick att rädda av ovan nämnt skäl är det extra roligt att LWT173 får en framtid i Gnarp. Lycka till med bussen!

Bussen tillhörde alltså först Alfredssons i Borås och de hade en speciell grön lackering. Var det möjligen denna som den också hade på Ven eller var det Skånetrafikens gröna?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Tack Staffan! den gick hem sedan rasade kopplingen (typiskt)

SBH har fel (jag har skickat in en rättelse) det var 2012-04-19 som Svenska EA-Bussar köpte den

1:a Setra vi hade var lika lackad när vi köpte den så det var lite roligt.......
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2014, 09:10:09 AM
Stämmer att den också tillhört Gunnar Andersson, S:t Ibb. Det är alltså Ven. Lackeringen på bilden i SBH är den som BK Buss och Europa Touring använde. Bussen ägdes som synes av SBH några år av Wetlandia och det var antagligen då den blev omlackerad. Det kan också stämma med att när jag ringde Wetlandia 2007 angående Ramnareds Busstrafiks gamla Setra (den äldsta i linjetrafik i Sverige när linjen lades ned 2007) berättade de att de höll på att göra i ordning en annan Setra för museiändamål och det kan ju ha varit just LWT173.

Wetlandia och BK Buss ingick då - och gör väl fortfarande - båda i Karlssongruppen i Vetlanda (inte att förväxla med Karlssonsgruppen i Vaggeryd).

När nu Ramnareds CJL734 inte gick att rädda av ovan nämnt skäl är det extra roligt att LWT173 får en framtid i Gnarp. Lycka till med bussen!

Bussen tillhörde alltså först Alfredssons i Borås och de hade en speciell grön lackering. Var det möjligen denna som den också hade på Ven eller var det Skånetrafikens gröna?

Tack för info!
Den lackerades Skånegrön för trafiken på Ven.
Finns att beskåda på Venbussens hemsida: www.venbussen.se


Åkarns Kalle

#6
Tack för det

det borde alltså vara runt år 2000 den hamnade på Ven då om de nu var deras 1:a buss?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 22 november 2014, 13:57:08 PM
Tack för det

det borde alltså vara runt år 2000 den hamnade på Ven då om de nu var deras 1:a buss?
Orusttrafiken började köra på Ven 2001 med Gunnar (sedemera Venbussen) som underentreprenör.
Setran köptes med största sannolikhet in samma år.
Ordinarie buss var en Renault och reservbuss var en Mercedes i storlek med Setran.
Setran var "reserv-reservbuss" och beställningsvagn.
Orust ägde de två förstnämnda bussarna, medans Setran ägdes av Gunnar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 november 2014, 15:52:37 PM
Ordinarie buss var en Renault och reservbuss var en Mercedes i storlek med Setran.
Setran var "reserv-reservbuss" och beställningsvagn.
Orust ägde de två förstnämnda bussarna, medans Setran ägdes av Gunnar.

Fast när jag besökte Ven en söndag i slutet av september 2003 gick såväl Renault Access 75 som Mercedes 1120 Deltaplan i trafik som matning till båten från Landskrona. Så Setran torde ha fått rulla om någon av dessa var på verkstad åtminstone på söndagarna under den ljusare delen av året.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Intressant intressant

Ser att OLJ885 köptes till Ven 2005-11-23 så de borde ha varit där omkring LWT såldes ?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Här är de första sju ägarna:
83xxxx Alfredssons Buss, Borås
84xxxx All-Data i Borås AB
900424 Cartes
900525 Dacke Trafik
010613 Evobus, Vetlanda
011212 G Persson, S:t Ibb
060117 Wetlandia
De tre följande finns på SBH

Åkarns Kalle

Stort tack Greger

All-Data i Borås AB är det någon som känner till den firman?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Det var Alfredssons fordon som stod registrerade på All-Data i Borås, minns ej exakt hur detta hängde ihop men det kan nog Staffan redogöra för.

CW66

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 november 2014, 22:13:54 PM
Här är de första sju ägarna:
83xxxx Alfredssons Buss, Borås
84xxxx All-Data i Borås AB
900424 Cartes
900525 Dacke Trafik
010613 Evobus, Vetlanda
011212 G Persson, S:t Ibb
060117 Wetlandia
De tre följande finns på SBH

Och alldeles snart finns dom sju första även på SBH - eller hur Greger :-)?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 22 november 2014, 23:05:36 PM
Stort tack Greger

All-Data i Borås AB är det någon som känner till den firman?

/Kalle

All-Data i Borås hade samma ägare som Alfredssons Busstrafik, som registrerade ett par av sina bussar på detta bolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)