Kris för Förenade Buss i Värmland

Startat av Björn Lövdahl, 05 november 2014, 18:53:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

#15
Citat från: Jo skrivet 06 november 2014, 22:26:51 PM
Är stolarna så speciella. Är det inte samma typ av stol som i huvudsak även finns på MAN-bussarna i stadstrafiken i tex Helsingborg, Landskrona och Malmö men då med grön klädsel?

Teknisk utrustning brukar ju inte heller vara jättesvårt att flytta över i andra fordon. Däremot kan jag hålla med dig att det vore rationellt och kanske också avgörande för FB att någon köper bussarna vid en eventuell förlust. Huruvida det ska vara övertagandekrav eller inte beror väl delvis också vad som står i det nuvarande avtalet.

I befintligt avtal finns om jag inte minns fel inga krav på att bussarna vid avtalsslut ska övertas av en ny operatör, det blir ju helt beroende på hur Karlstad kommun nu ställer sig till detta och vilket ekonomiskt ansvar kommunen vill ta.

Det är ju inte säkert att bussarna kan tas över till på övertagandedagen befintlig skuld om de vid värdering skulle visa sig vara värda mindre, vem står då för mellanskillnaden som kan uppstå, varken kreditgivaren eller tillträdande operatör lär vara intresserade, risken en sådan här gång är ju att ett företag där pengarna tryter gärna börjar med att skära ned på underhållet vilket direkt minskar värdet, jag säger inte ATT det är så utan ATT det brukar bli så. Ska då kommunen överta hela skulden och sedan sälja eller hyra ut bussarna till den nya utövaren? det handlar ju om stora pengar.

Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 07 november 2014, 10:12:54 AM
Vd Åström och Karlstadsbuss förklarar i dagens VF: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/bussnota-pa-nara-30-miljoner

Mycket välskriven artikel. Alla har fått komma till tals och ingen döms på förhand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


S Svensson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2014, 00:46:15 AM
I befintligt avtal finns om jag inte minns fel inga krav på att bussarna vid avtalsslut ska övertas av en ny operatör, det blir ju helt beroende på hur Karlstad kommun nu ställer sig till detta och vilket ekonomiskt ansvar kommunen vill ta.

Det är ju inte säkert att bussarna kan tas över till på övertagandedagen befintlig skuld om de vid värdering skulle visa sig vara värda mindre, vem står då för mellanskillnaden som kan uppstå, varken kreditgivaren eller tillträdande operatör lär vara intresserade, risken en sådan här gång är ju att ett företag där pengarna tryter gärna börjar med att skära ned på underhållet vilket direkt minskar värdet, jag säger inte ATT det är så utan ATT det brukar bli så. Ska då kommunen överta hela skulden och sedan sälja eller hyra ut bussarna till den nya utövaren? det handlar ju om stora pengar.

Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Jag läser och begrundar. Det är svårt med upphandlingar. Men om bussarna tvistar man tydligen. Det brukar vara säljaren av bussarna som står risken. Ofta måste säljaren ha garantier. Om bussarna säljs är det troligen så att de säljs till underpris. Vem är det i så fall som förlorar?
Kom att tänka på ett företag i Mölndal. Men vi kanske inte skall dra paralleller till Kållered.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 november 2014, 21:16:07 PM
Jag läser och begrundar. Det är svårt med upphandlingar. Men om bussarna tvistar man tydligen. Det brukar vara säljaren av bussarna som står risken. Ofta måste säljaren ha garantier. Om bussarna säljs är det troligen så att de säljs till underpris. Vem är det i så fall som förlorar?
Kom att tänka på ett företag i Mölndal. Men vi kanske inte skall dra paralleller till Kållered.

Det är väl än så länge bara vi i Bussnack som tvistar om bussarna. Givetvis kommer de att rulla kvar åtminstone under den period där man nu direktupphandlat fortsatt trafik från Förenade Buss. Sedan lär inte någon veta hur det går utan det som framkommit är spekulationer.

När det gäller Kålleredsbussarnas konkurs 1999 så berodde det på att man glömt räkna med lördags- och söndagstrafiken i anbudet. Denna trafik var dock av liten omfattning så det påverkade inte anbudet särskilt mycket. Kålleredsbussarna hade haft lägst anbud även om de räknat med den trafiken men det hade naturligtvis blivit högre än det som lämnades. Sansade utomstående bedömare har sagt mig att det alls inte var nödvändigt för Kålleredsbussarna att gå i konkurs. Å andra sidan blev inga fordringsägare nu lurade eftersom det fanns tillgångar i bolaget som täckte skulderna. Jag skulle vilja beteckna hela den här olustiga affären som ren ovana från såväl upphandlare som anbudsgivare. I dag hade antagligen också de andra anbudsgivarna gått med på att de under rådande omständigheter fått justera sitt anbud med hänsyn till det som tidigare var glömt.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 november 2014, 00:46:15 AM


Prisnivåerna vid upphandlingen som ledde till nuvarande kontrakt.

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina               128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna    131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                 171 476 kkr (+41,7%)

Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?

Jo

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?

Man har väl kört 3 år och enligt uppgiften i pressen förlorat 13 mkr. Nu vet man ju inte om de andra bedrivit trafiken mer eller mindre effektivt men det är väl inte omöjligt att de(Nobina,stadsbussarna) fått ihop det även om det inte hade blivit någon jätteavkastning.

Hur som helst är det ju alltid den som räknar fel/lågt som får anbudet och eftersom marginalerna generellt är dåliga finns det ju inte så mycket att ge på.

Greger Larsson

Citat från: Jo skrivet 07 november 2014, 23:07:49 PM
Man har väl kört 3 år och enligt uppgiften i pressen förlorat 13 mkr. Nu vet man ju inte om de andra bedrivit trafiken mer eller mindre effektivt men det är väl inte omöjligt att de(Nobina,stadsbussarna) fått ihop det även om det inte hade blivit någon jätteavkastning.

Hur som helst är det ju alltid den som räknar fel/lågt som får anbudet och eftersom marginalerna generellt är dåliga finns det ju inte så mycket att ge på.

Man började köra i juni 2013..

MK

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?

Förmodligen två som räknade fel, först som sist, och två som räknade rätt, dvs de i mitten!

Jo

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 23:35:37 PM
Man började köra i juni 2013..
Fel av mig, upphandlingen gjorde 2011 men trafikstart senare. Och då framstår ju även Nobinas och stadsbussarnas bud som väl billiga om det nu inte är så att de hade tänkt organisera trafiken på ett helt annat sätt.

Jan

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 22:31:42 PM
Tre som räknade fel och en som räknade rätt m a o?
Vi vet att förenade buss räknat fel. Hur övriga räknat lär vi aldrig få veta då det kan finnas olika lösningar man nyttjat.
I branschen 37 år

Lars_L

Att fordonen är tänkta att övertas av den som vinner kommande upphandling är ju dock uppenbart - att man väljer tidsperioden 2016-2021, mot 8+2 i avtalet från 2013, pekar på det. Sedan om det blir tvingande eller inte är en annan fråga. Helt klart kommer ju i vilket fall FB ha rätt stor fördel i upphandlingen, ifall så inte blir fallet - givet den korta avtalstiden.

Vad gäller anbuden, så får man notera (utan att gå in i underlaget och produktionssiffror) att drygt 2 miljoner per vagn och år är lågt för stadstrafik i större städer med gaskrav + extra i utrustning och helt ny fordonspark med boggi och led + ny depå. Man verkar ju också ha räknat fel på gasåtgången (bland annat) - vilket givetvis är svårt att beräkna exakt med ny vagnpark och bränsle för området. Men visar ju å andra sidan på små marginaler.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Clabbe

Karlstadsbuss åker till Sthlm för att ta del av erfarenheter i upphandlingar:
http://www.vf.se/nyheter/karlstad/karlstadsbuss-tar-experthjalp

En av anledningarna att kostnaderna drar iväg tror jag beror på logistikproblem. Depån ligger avsides på Örsholmens industriområde, eftersom alla byten sker där kostar det både km och tid.
Nobina hade lokal nära st torget. Men eftersom det inte går regelbunden linjetrafik mellan depån och centrum kanske det inte varit ett alternativ ändå.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2014, 23:35:37 PM
Man började köra i juni 2013..

Den 1 juli 2013 för att vara exakt. Förlusten är alltså drygt 800 000 kronor per månad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)