SL:s trafikförändringar i augusti/december?

Startat av P.Ek, 21 juli 2014, 00:45:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Först nu kom viss info ut till förarna på 639 ut om de nya stoppen. Inte särskilt tydlig info tyvärr, så vissa frågetecken finns det dessvärre fortfarande.

Om det var bättre förr gällande information? Jag kan bara svara JA på den frågan.

Olle

SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.

Walter

Citat från: Olle skrivet 12 augusti 2014, 08:59:14 AM
SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.

Man kan ju till och med via Google Maps hitta kollektivtrafikhållplatser där kommande avgångar och destinationer visas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Google Maps har sparat in på många timmars linjekännedom. När huvudmannen inte kan leverera uppdaterade kartor, och operatörerna inte har tid/råd att linjeutbilda, så har Google Maps ofta varit räddningen för timtidare (bl.a jag) som letat sig fram på kartorna och skrivit egna linjebeskrivningar dagen innan en helt "ny" ännu okörd landsbygdslinje skulle köras.

Men tråkigt är det att förare och resenärer tvingas ta till alternativ som Google för att ansvariga parter inte hinner med att ta sitt eget ansvar. Samt att förare hittar linjeändringar i tidtabellerna (samt här i forumet) långt innan de får korrekt information från rätt instans.

virtual1

Citat från: Olle skrivet 12 augusti 2014, 08:59:14 AM
SL:s nuvarande hemsida ser jag som en mindre katastrof. Kartan på förstasidanb, vad får man ut av dn, jo hitta hållplatsernas namn, men ingen info om var sig linjer eller tider, Eniro är t.o.m. bättre än SL.

Ja, vilket stolpskott har designat SLs nya hemsida? Försök hitta något om kommande projekt i SL-trafiken till exempel... (dvs inte det som är aktuellt just nu) - att ha _fem_ olika typer av delar av sidan som du har länkar på är ju bara vansinne, vad hände med en klassisk menystruktur?

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2014, 10:57:54 AM
vad hände med en klassisk menystruktur?

De kanske känns omoderna för dagens nya designers/utvecklare? Allt ska väl helst se ut som Windows 8, Android och deras appar numera? Tydligen gäller det även "vanliga" hemsidor för vanliga datorer.

BSB101

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2014, 10:57:54 AM
Ja, vilket stolpskott har designat SLs nya hemsida? Försök hitta något om kommande projekt i SL-trafiken till exempel... (dvs inte det som är aktuellt just nu) - att ha _fem_ olika typer av delar av sidan som du har länkar på är ju bara vansinne, vad hände med en klassisk menystruktur?

Att det inte går att finna så mycket matnyttigt om kommande projekt på sl.se beror nog säkert på att det är SLL som är ansvariga för den biten numera. SL är bara varumärket utåt med en logga och en brevlåda på någon dör någonstans.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 11:15:32 AM
De kanske känns omoderna för dagens nya designers/utvecklare? Allt ska väl helst se ut som Windows 8, Android och deras appar numera? Tydligen gäller det även "vanliga" hemsidor för vanliga datorer.

Fast man tycker ju att det här med interaktion människa/dator borde bli lättare med tiden, inte svårare :-/

Delfinen76

Linje 205 får 20 minuterstrafik dagtid mondag-fredag och 206 får 20 minuterstrafik på söndagar
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

616 får kvartstrafik dagtid måndag-fredag mellan Täby C. och Erikslund
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

rengmark

Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 15 augusti 2014, 00:56:46 AM
Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.

Tilltron på reseplaneraren och de digitala skyltarna verkar hela tiden öka. Tyvärr verkar det ske på bekostnad av de tryckta tidtabellerna, inkl hållplatstidtabellerna.

virtual1

Citat från: rengmark skrivet 15 augusti 2014, 00:56:46 AM
Fortfarande ingen info om ny tidtabell på SLs hemsida. SL kundtjänst menar att använder man reseplaneraren behöver man inte känna till att tiderna ändras.

Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 15 augusti 2014, 10:32:48 AM
Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?

Problemet har ju uppstått i och med att man först påstår att vårtidtabellen från 2014 även kommer att gälla under hösten 2014 och fram över nyåret, men att man därefter ändå introducerar flera ändringar i hösttidtabellen. Då uppkommer ju skillnader i de äldre tryckta tidtabellerna jämfört med de nya pdf-tidtabellerna på hemsidan och reseplaneraren.
Lägg därtill dålig information till förarkåren och ännu sämre information till resenärerna. Man får väl bara hoppas att inga avgångstider har kommit att justerats i de "digitala" hösttidtabellerna.

roggek

Citat från: virtual1 skrivet 15 augusti 2014, 10:32:48 AM
Vad är det för j-a inställning? En som arbetspendlar ska väl inte behöva kolla hela tiden på reseplaneraren för att alltid ha rätt info? Man ska väl kunna kolla och se att "min buss går klockan 08.23" och sen räkna med att den nästa vecka går samma tid?

Nej, men i mobilen...