Svärdsjö-Falu trafik FPS622

Startat av 1896, 19 maj 2014, 18:38:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I Svensk Lokaltrafik nr 5 -81 finns en reklam bild på en Scania Delta 200, lackad i Svärdsjö-Falu trafiks färger och med reg nr FPS622, detta är i bilregistret en VW Golf av årgång -97, hittar ingenting om detta reg nr på SBH heller. Kan det vara BZH247 som avbildats med annan regskylt ?  ??? Eller hade Svärdsjö-Falu fler Scania Delta 200, som isf avyttrades tidigt ?  ???

Sven W

Hej

Numret är med all säkerhet falskt. Den här annonsen från Helmark finns också i Svensk Omnibustidning nr 2/81. I SvOT nr 7/81 har Helmark i sin annons en bild på en Delta Star till Esse Trafik. Denna har också reg nr FPS622.  Helt klart är att man manipulerat med numren på bilderna.

Jag har följt Svärdsjöbolaget genom åren, både under min tid i Dalarna och senare, och inte sett någon annan buss av denna typ i bolaget så det är säkert BZH247.

Det här "fifflandet" med nummer påminner mig om att man under tiden närmast efter införandet av de nya numren i bilannonser kunde se olika bilar med samma nummer, ibland t o m i samma broschyr. Jag minns att det fanns något nummer på MLB...  som förekom flitigt.

Hälsningar
Sven

1896

Tack Sven, med Esse bussen får det anses utrett att skylten var manipulerad.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 20 maj 2014, 19:03:52 PM
Tack Sven, med Esse bussen får det anses utrett att skylten var manipulerad.  :)

Det var mycket vanligt att Helmark gjorde så. Helgesson ville ha en riktig registreringsskylt på bussen vid reklamfotografering eller utställning och tyckte då att det var mindre viktigt om numret inte var det som sedan blev på bussen. Innan bussarna kördes ut i trafiken togs de "falska" skyltarna bort och de kördes på grönskylt.

Även Svenska Neoplan brukade ofta "falskskylta" bussarna på det här sättet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Då blir jag nyfiken på Esse bussen, utan att ha sett bilden, är det KTR832 det är frågan om ?  ??? Det är den enda Delta Star av årgång -81, ja, överhuvudtaget, som finns i SBH, reggad på Esse.

Sven W

Hej

Om jag jämför annonsens bild med min egen bild på KTR832, tagen 1981-07-18, kan jag konstatera att bilderna överensstämmer helt i alla detaljer. T o m målning och märkningar stämmer helt. Sannolikheten för att det är samma vagn är därför mycket stor.

Hälsningar
Sven