SS linje 117 E för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 26 januari 2014, 10:56:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Sön 26 jan 1964 kunde denna H19 skådas på Brommaplan för trafikering på linje 117 E. Var den till för besökare till Beckomberga sjukhus?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Kanske för kyrkobesökare på söndagen? Bromma kyrka passerades ju.

HJP

****
Kan det vara en förfogandevagn, som väntar på uppdrag? Den verkar uppställd.
Bra, så att du kunde ta den fina bilden, som visar dörrsidan  :)

HJP

Hasse L

Mycket trevlig bild!


De s.k. sjukhusvagnarna kördes efter egna turlistor. Fanns även för t.ex. 59E och 113E.
Detta är den enda röda 117E jag hittade. Året stämmer i alla fall.

Anmärkningen ang. konvojkörning var klassisk för 117E, och gällde nog framför allt för rusningstrafiken på vardagarna.

/Hasse

Leyland

Underbart trevligt med denna kompletterande tjänsteturlista till bilden! Och även turnumret stämmer ju med bilden, tur 80.

Mr H

Underbart, både bild och påbyggnaden här!
Någon visar en bild och vips lägger någon ut
en turlista som rör den aktuella turen för 50 år sedan!

Ska vi då tro att Gunnar D tog bilden mellan kl 1413 - 1459
någon gång då bussen stått uppställd och utan pappskylt för
att bussen ankommit från BeS?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 januari 2014, 16:54:33 PM
De s.k. sjukhusvagnarna kördes efter egna turlistor. Fanns även för t.ex. 59E och 113E.
Detta är den enda röda 117E jag hittade. Året stämmer i alla fall.

Anmärkningen ang. konvojkörning var klassisk för 117E, och gällde nog framför allt för rusningstrafiken på vardagarna.

/Hasse

Tack Hasse för turlistan! Jag hade i tankarna att möjligen har Hasse någon sådan som kan förtälja hur denna 117E/80 gick. Detta stämde!

Mvh Gunnar

Mr G

Det är väl inte riktigt den aktuella turlistan om jag läser rätt. Turlistan gäller vintern ett år senare än när bilden togs, men man kanske kan förutsätta att det var ungefär samma upplägg vintern 64/65 som vintern 63/64.

Eftersom jag inte kunde se någon pappskylt funderade jag på om det kanske inte fanns någon vändmöjlighet innan Spånga stn, och kanske extraturen gick hela vägen. Men, föraren har säkert följt reglementet och gömt undan pappskylten på vägen tillbaka till Brommaplan. Sånt var förstås noga på den tiden. Idag kör man gladeligen felskyltat känns det som.

Då till frågan var man vände? Gick man in på Beckis område och slog en rundpall någonstans, eller körde man fram till Sundbyvägen och vände runt det obebyggda kvarteret längs Spångavägen? Eller kanske fanns det en vändslinga här någonstans på den tiden?

吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 19:28:05 PM
Det är väl inte riktigt den aktuella turlistan om jag läser rätt. Turlistan gäller vintern ett år senare än när bilden togs, men man kanske kan förutsätta att det var ungefär samma upplägg vintern 64/65 som vintern 63/64.

Eftersom jag inte kunde se någon pappskylt funderade jag på om det kanske inte fanns någon vändmöjlighet innan Spånga stn, och kanske extraturen gick hela vägen. Men, föraren har säkert följt reglementet och gömt undan pappskylten på vägen tillbaka till Brommaplan. Sånt var förstås noga på den tiden. Idag kör man gladeligen felskyltat känns det som.

Då till frågan var man vände? Gick man in på Beckis område och slog en rundpall någonstans, eller körde man fram till Sundbyvägen och vände runt det obebyggda kvarteret längs Spångavägen? Eller kanske fanns det en vändslinga här någonstans på den tiden?

Man vände inte i slingan söder om huvudbyggnaden på Beckis?

Gunnar D



Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 19:28:05 PM
Det är väl inte riktigt den aktuella turlistan om jag läser rätt. Turlistan gäller vintern ett år senare än när bilden togs, men man kanske kan förutsätta att det var ungefär samma upplägg vintern 64/65 som vintern 63/64.

Eftersom jag inte kunde se någon pappskylt funderade jag på om det kanske inte fanns någon vändmöjlighet innan Spånga stn, och kanske extraturen gick hela vägen. Men, föraren har säkert följt reglementet och gömt undan pappskylten på vägen tillbaka till Brommaplan. Sånt var förstås noga på den tiden. Idag kör man gladeligen felskyltat känns det som.

Då till frågan var man vände? Gick man in på Beckis område och slog en rundpall någonstans, eller körde man fram till Sundbyvägen och vände runt det obebyggda kvarteret längs Spångavägen? Eller kanske fanns det en vändslinga här någonstans på den tiden?

Riktigt att turlistan gällde något år senare men vi kan väl utgå ifrån att upplägget var ungefär samma.
Jag tror att 117E/80 vände på Beckombergavägen mellan de två "lokalkörbanorna" ungefär halvvägs upp mot sjukhuset. Det gjorde iaf den H15 ovan som var där 19 mars 1967.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Precis innan grindstugan som finns kvar ännu idag

Har ngt svagt minne av att ha vänt där med H32:a i början på -80 talet, kan det stämma?

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 26 januari 2014, 20:00:29 PM


Riktigt att turlistan gällde något år senare men vi kan väl utgå ifrån att upplägget var ungefär samma.
Jag tror att 117E/80 vände på Beckombergavägen mellan de två "lokalkörbanorna" ungefär halvvägs upp mot sjukhuset. Det gjorde iaf den H15 ovan som var där 19 mars 1967.

/Gunnar

Menar du att 117E avvek från den ordinarie linjesträckningen vid Bällstavägen, och sen körde Bällstavägen-Runstensplan-Beckombergavägen och sen hade ändhållplats i samma läge som linje 62 hade fram t o m 1952?

Fin bild f ö, kunde nästan ha varit tagen 1952.  :)

吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 21:37:40 PM
Menar du att 117E avvek från den ordinarie linjesträckningen vid Bällstavägen, och sen körde Bällstavägen-Runstensplan-Beckombergavägen och sen hade ändhållplats i samma läge som linje 62 hade fram t o m 1952?

Fin bild f ö, kunde nästan ha varit tagen 1952.  :)

Och i modernare tid 113E

Mr G

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 januari 2014, 16:54:33 PM
Mycket trevlig bild!


De s.k. sjukhusvagnarna kördes efter egna turlistor. Fanns även för t.ex. 59E och 113E.
Detta är den enda röda 117E jag hittade. Året stämmer i alla fall.

Anmärkningen ang. konvojkörning var klassisk för 117E, och gällde nog framför allt för rusningstrafiken på vardagarna.

/Hasse

Snyggt! Servicen på topp på Buss-snack.

Kan det händelsevis finnas linjesträckning angiven på andra sidan av turlistan?
吉先生

Mr G

Känner mig nödgad att studera vad den heliga skrift säger i frågan, och får då fram den här informationen

113E
9 nov 1952  Islandstorget - Runstensplan - Beckomberga sjukhus. Trafikerades endast tisdagar, lördagar och söndagar
7 mars 1954  Insattes Metropol
3 sept 1967  Se vidare i det nya linjenätet 3/9 1967

117B
9 nov 1952  Brommaplan - Bromma kyrka - Gliavägen 6  ;D - Spångavägen - Beckomberga sjukhus. Trafikerades som förstärkningslinje till 117
15 juli 1953  Insattes Metropol
29 aug 1961  Nedlades trafiken på linje 117B och övertogs helt av linje 117

117E saknas det information om. Nästa sida gäller 118.


Känns tveksamt att 117E skulle ha svängt vänster in på Bällstavägen, men osvuret är bäst. Kan turlistans gömda sida lösa mysteriet?
吉先生