2 Bilder från Uppsala 2013-12-07

Startat av MartinMartin, 08 december 2013, 01:15:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

Mycket trevligt att få se 4500 i dennes nya hemtrakter :)/Ulf

BussThomas

Lever fortfarande säffle 2000 new look? visste inte att dessa fanns kvar i trafik i Sverige

Niklas Bygdestam

Citat från: MartinMartin skrivet 08 december 2013, 01:15:14 AM


Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 12:52:37 PM
Lever fortfarande säffle 2000 new look? visste inte att dessa fanns kvar i trafik i Sverige

Just bussen på bilden, alltså Nobina 4500 är ingen buss i reguljär drift. Det är numera en veteranbuss som ägs av Svenska Spårvägssällskapet. Och när bilden togs stod den i Uppsala och var i drift som veteranbuss.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#4
Citat från: BussThomas skrivet 19 januari 2014, 12:52:37 PM
Lever fortfarande säffle 2000 new look? visste inte att dessa fanns kvar i trafik i Sverige

Det finns fortfarande rätt gott om dem i SL-trafik, och kommer att finnas i 4-5 år till. I alla fall i Uppsalas östra grannkommun.

zjbus

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 januari 2014, 21:24:44 PM
Just bussen på bilden, alltså Nobina 4500 är ingen buss i reguljär drift. Det är numera en veteranbuss som ägs av Svenska Spårvägssällskapet. Och när bilden togs stod den i Uppsala och var i drift som veteranbuss.
Veteranbuss årsmodell 1998??? Gäller inte 30 årsgränsen bussar också?

zjbus

Vilka kriterium ska uppfyllas för att kunna kalla en buss för en veteranbuss?

Fredrik Gelin

30-årsgränsen gäller väl bara för skatteregler?
Teoretiskt kan man väl kalla en buss för veteranbuss när man vill, men lämpligt är väl att den "pensionerats" från sin tjänstgöring.
//Fredrik

zjbus

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 januari 2014, 15:19:57 PM
30-årsgränsen gäller väl bara för skatteregler?
Teoretiskt kan man väl kalla en buss för veteranbuss när man vill, men lämpligt är väl att den "pensionerats" från sin tjänstgöring.
//Fredrik
Veteranfordon står för ett gammalt bevarat fordon från en svunnen tid, att kalla ett fordon från 90- talet fyllt med plast, kosmetika och allahanda modernt material för ett veteranfordon är enbart en skymf mot alla veteranfordon och alla duktiga entusiaster som lägger ner otroligt mycket jobb på att bevara gamla fina veteranfordon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 januari 2014, 15:19:57 PM
30-årsgränsen gäller väl bara för skatteregler?
Teoretiskt kan man väl kalla en buss för veteranbuss när man vill, men lämpligt är väl att den "pensionerats" från sin tjänstgöring.
//Fredrik

I samband med uppvisningar och veteranrallyn förekommer det att man räknar fordon som är minst 20 år gamla som veteranfordon. Annars är 30 år den vanligaste gränsen även i sådana sammanhang.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2014, 16:18:27 PM
I samband med uppvisningar och veteranrallyn förekommer det att man räknar fordon som är minst 20 år gamla som veteranfordon. Annars är 30 år den vanligaste gränsen även i sådana sammanhang.
Tack Staffan.