DN: "SL:s busstrafik är för dyr"

Startat av Ersa, 03 december 2013, 09:27:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

Tidigare kördes förstärkningarna på aktuell linje just som förstärkningar vid behov. Nu ville SL ha dom tidtabellslagda samtliga helgdagar och därför går dom nu samtliga helgdagar oavsett om butikerna firar helg eller ej. /Henrik/

JDS

Citat från: HB skrivet 06 januari 2014, 21:41:07 PM
Tidigare kördes förstärkningarna på aktuell linje just som förstärkningar vid behov.

Hur avgjorde man detta behov? Var det föraren som fick spana runt hörnet innan man vred på nyckeln, eller var det något slags korttidsplanerare som satte upp fingret i vädret: "Hm, lönehelg och dåligt väder, bäst att köra lite förstärkning, men hur ska jag få tag på förare nu när det är lönehelg?" eller hur gjorde man egentligen?

rengmark

Citat från: HB skrivet 06 januari 2014, 21:41:07 PM
Tidigare kördes förstärkningarna på aktuell linje just som förstärkningar vid behov. Nu ville SL ha dom tidtabellslagda samtliga helgdagar och därför går dom nu samtliga helgdagar oavsett om butikerna firar helg eller ej. /Henrik/
Detta går inte ihop för mig och förmodligen inte för Nobina heller. Om nu SL bestämmer detta får de väl stå för risken också!? Men oavsett vem som betalar så ska man ju inte köra en massa trafik som inte efterfrågas. Jag tror det skulle vara bra om kontorsfolket gav sig ut i verkligheten  någon gång.

JDS

Citat från: rengmark skrivet 07 januari 2014, 02:30:30 AM
Detta går inte ihop för mig och förmodligen inte för Nobina heller. Om nu SL bestämmer detta får de väl stå för risken också!? Men oavsett vem som betalar så ska man ju inte köra en massa trafik som inte efterfrågas. Jag tror det skulle vara bra om kontorsfolket gav sig ut i verkligheten  någon gång.

Jag kan bedyra att "kontorsfolket" gör bäst i att framställa så få olika tidtabellsvarianter som möjligt. Det sparar arbete och stress för både "kontorsfolket" och förarna, och ger en mer pålitlig trafik åt resenärerna.

Jonas

Citat från: HB skrivet 06 januari 2014, 21:41:07 PM
Tidigare kördes förstärkningarna på aktuell linje just som förstärkningar vid behov. Nu ville SL ha dom tidtabellslagda samtliga helgdagar och därför går dom nu samtliga helgdagar oavsett om butikerna firar helg eller ej. /Henrik/

Kan inte vara speciellt svår att lägga in en notering i turlistan som anger att tur X inte går på vissa speciella dagar.
Denna lösning har vi haft länge i Uppsala, så varför skulle det inte gå i Stockholm?

Leyland

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2014, 03:01:22 AM
Jag kan bedyra att "kontorsfolket" gör bäst i att framställa så få olika tidtabellsvarianter som möjligt. Det sparar arbete och stress för både "kontorsfolket" och förarna, och ger en mer pålitlig trafik åt resenärerna.

Det var en generell "känga" åt "kontorsfolket" som heter duga.

Det är ett tjänsteansvar att hushålla med resurserna (skattemedel) och det har ju gått i alla tider (de manuella tiderna) att anpass trafik efter behov, så även i SS/SL-land i alla tider. Det är en inställning- och ledningsfråga detta handlar om.

I t ex innerstadstrafiken (Stockholm) går det ju bra!

Att "kommendera" ut anställda, inte ovanligt på övertid på dagar och perioder då många vill vara lediga eller under sommarperidoer när det generellt saknas förare, att köra onödig trafik och tomma turer är inte heller ansvarstagande.


JDS

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2014, 09:14:20 AM
Det var en generell "känga" åt "kontorsfolket" som heter duga.

Skulle säga att det snarare var ett ganska välavvägt utlåtande, som exempelvis jag själv både är avsändare och mottagare av. Obs att jag inte är kategoriskt inställd, utan poängen är att det är viktigt att väga fördelarna mot nackdelarna.

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2014, 09:14:20 AM
Det är ett tjänsteansvar att hushålla med resurserna (skattemedel)

Nja, på ett privat företag är det på sin höjd ett tjänsteansvar att hushålla med företagets resurser.

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2014, 09:14:20 AM
och det har ju gått i alla tider (de manuella tiderna) att anpass trafik efter behov, så även i SS/SL-land i alla tider. Det är en inställning- och ledningsfråga detta handlar om. I t ex innerstadstrafiken (Stockholm) går det ju bra!

På den manuella trafikplaneringens tid tenderade man ju att planera omlopp och tjänster linjevis, då var det lättare att minska ner enskilda linjer. Idag krävs det som regel en ny körning av hela trafikområdet för att man ska kunna dra in något, och nackdelarna med det har vi ju redan gått igenom. Fördelar finns givetvis också; i innerstadstrafiken är det väl rätt många linjer man minskar och då sparar man förstås in ett försvarligt antal förare.

Citat från: Leyland skrivet 07 januari 2014, 09:14:20 AM
Att "kommendera" ut anställda, inte ovanligt på övertid på dagar och perioder då många vill vara lediga eller under sommarperidoer när det generellt saknas förare, att köra onödig trafik och tomma turer är inte heller ansvarstagande.

Nu tar du väl i lite, det är annars sällan man hör någon klaga på att det dras in för lite trafik under sommaren! Men visst, man ska inte köra överdriven trafik, men det gäller också att inte låta snålheten bedra visheten.

HB

Att generellt minska trafik på sk klämdagar är en sak. Svårare är att dra gränsen på hur många avvikelser man ska ha i en tidtabell. Justeringar för att på fredagar reser de färre kunder i peak? Till köpcentrumet åker det fler kunder i månadsskiftet? Full nattrafik vid storhelger? Listan kan göras lång och till slut är tidtabellen synnerligen effektivt anpassad men inga kunder begriper den. Minns själv hur det var förr på den "gamla goda tiden" då alfabetet inte räckte till i tidtabellerna på Ekerö och Värmdö till alla fotnötter om inskränkningar och avvikelser. Det finns inget rätt eller fel utan i allt får man göra avvägningar.

rengmark

Citat från: HB skrivet 08 januari 2014, 00:35:54 AM
Att generellt minska trafik på sk klämdagar är en sak. Svårare är att dra gränsen på hur många avvikelser man ska ha i en tidtabell. Justeringar för att på fredagar reser de färre kunder i peak? Till köpcentrumet åker det fler kunder i månadsskiftet? Full nattrafik vid storhelger? Listan kan göras lång och till slut är tidtabellen synnerligen effektivt anpassad men inga kunder begriper den. Minns själv hur det var förr på den "gamla goda tiden" då alfabetet inte räckte till i tidtabellerna på Ekerö och Värmdö till alla fotnötter om inskränkningar och avvikelser. Det finns inget rätt eller fel utan i allt får man göra avvägningar.
Man har skapat problemet genom att annonsera "förstärkningsturerna".
Länkar till tabell som jag har svårt att förstå. Hur kan man enkelt se när nästa buss går till Wijk? Och ska man åka med 204 eller 212 till Svedjevägen eller går det bra med båda?  http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2013_2014/1022/out/478058.pdf

Karsten

Citat från: rengmark skrivet 08 januari 2014, 02:37:49 AM
Man har skapat problemet genom att annonsera "förstärkningsturerna".
Länkar till tabell som jag har svårt att förstå. Hur kan man enkelt se när nästa buss går till Wijk? Och ska man åka med 204 eller 212 till Svedjevägen eller går det bra med båda?  http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2013_2014/1022/out/478058.pdf

SLs automagiska stolptidtabellsgenereringsprogram har skapat huvudbry för de flesta av oss "kontorsfolk", det blir liksom inte tydligt. I det här fallet kan man undra varför 204 och 212 ska ha en gemensam tidtabell i den här riktningen. Att det inte finns en enda tur utan anmärkning är också anmärkningsvärt.

Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 08 januari 2014, 02:37:49 AM
Man har skapat problemet genom att annonsera "förstärkningsturerna".
Länkar till tabell som jag har svårt att förstå. Hur kan man enkelt se när nästa buss går till Wijk? Och ska man åka med 204 eller 212 till Svedjevägen eller går det bra med båda?  http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2013_2014/1022/out/478058.pdf
0817 M-F är väl den som går via Wijk

rengmark

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2014, 03:01:22 AM
Jag kan bedyra att "kontorsfolket" gör bäst i att framställa så få olika tidtabellsvarianter som möjligt. Det sparar arbete och stress för både "kontorsfolket" och förarna, och ger en mer pålitlig trafik åt resenärerna.
Jag förstår inte varför det blir stressigt för förarna. Att ha en speciell tidtabell för jul- och nyårstrafiken är ju ett gammalt påfund. Kan man inte lägga extrakörningarna på tjänster utanför det stora tjänstepaketet?

Karsten

Citat från: rengmark skrivet 09 januari 2014, 00:56:51 AM
Jag förstår inte varför det blir stressigt för förarna. Att ha en speciell tidtabell för jul- och nyårstrafiken är ju ett gammalt påfund. Kan man inte lägga extrakörningarna på tjänster utanför det stora tjänstepaketet?

Säkert, men det blir då i 99 fall av 100 ett sämre och mer kostnadsdrivande tjänstepaket.

JDS

Finns det ens något som är värt att kalla "extrakörningar" numera? Så kan man ju säga om det i högtrafik t ex är samma avgångstider som annars, men med "extra" avgångar instoppade i luckorna. Men så ser det ju sällan ut idag, utom på vissa tåglinjer (pendeltågen, RB och T-bana 1 på eftermiddagarna är de jag kommer på). I övrig trafik är rusningstrafiken oftast förtätad på ett sätt som inte utan vidare går att "återställa" till "vanlig" trafik genom att dra in enskilda omlopp. Och även om man kunde det så kräver det alltså en omplanering av förartjänsterna.

Det man gör t ex i innerstan och på T-banan under mellandagarna är väl i princip en helt annan tidtabell med helt annan bemanningsplan, och det är inte gratis det heller.

Att lägga det du kallar "extrakörningar" utanför den ordinarie planeringen (och utan att ens annonsera dem) är nog mest aktuellt i rena överbelastningssituationer som t ex på spårvagnen vid evenemang på grönan eller norrtäljelinjerna på midsommar.

HB

Citat från: JDS skrivet 09 januari 2014, 11:45:32 AM

Att lägga det du kallar "extrakörningar" utanför den ordinarie planeringen (och utan att ens annonsera dem) är nog mest aktuellt i rena överbelastningssituationer som t ex på spårvagnen vid evenemang på grönan eller norrtäljelinjerna på midsommar.

Det går nog inte en enda trafikdag som det inte är olika typer av resgrupper i form av skolor, daghem eller andra som kräver förstärkningsbussar.

Dock känns det som denna tråd spårat ur lite nu då det knappast är förstärkningstrafiken som gjort att SL:s kostnader skenar, utan snarare helt andra orsaker som inte givit "mer trafik för pengarna".