DN: "SL:s busstrafik är för dyr"

Startat av Ersa, 03 december 2013, 09:27:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sa0azs

#15
Är det någon som förstod?

Busstrafiken är för dyr.

Entreprenörerna gör inte vinst på trafiken, således kan man inte göra något där.
Man har hittat ett antal anledningar (miljö, tillgänglighet) som fördyrar, men dessa kan/vill man inte göra något åt.
Att bussar går parallellt kostar, men nog inte så mycket, så att samordna dessa är ingen idé.

Så, exakt vad anser man att problemet består i? Och vad lite mer specifikt vill man göra för att åtgärda det?

Jag tycker mest det liknar corporarte bullshit med snömos som "resenärsnyttan i fokus" och "omtag av hela linjenätet", och känslan är mest att det skall gnällas för sakens skull, utan att man själv har något att komma med.

JDS

Citat från: sa0azs skrivet 30 december 2013, 16:32:22 PM
Är det någon som förstod insändarskribenten?

Vilken insändare? Tråden handlar om en redaktionellt framställd artikel i DN där Sossarna i landstinget uttalar sig.

sa0azs

Citat från: JDS skrivet 30 december 2013, 21:29:19 PM
Vilken insändare? Tråden handlar om en redaktionellt framställd artikel i DN där Sossarna i landstinget uttalar sig.
Mitt misstag, vilket är ändrat nu. Därmed kanske diskussionen kan återgå till de frågor jag ställde.

Jo

Och hör kanske finns ytterligare en anledning till ökade körtider och fördyringar:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61071.0


Ersa

Citat från: Jo skrivet 01 januari 2014, 23:26:26 PM
Och hör kanske finns ytterligare en anledning till ökade körtider och fördyringar:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61071.0

Tja, det har ju blivit rätt billigt för ett flertal resenärer från Hallstavik/Rimbo och Norrtälje, till Stockholm. Bara att köpa ett Accesskort med reskassa och välja två kuponger som standard, lägga på det i zon C för att åka till zon A. Detta fungerar ju även på hemvägen vid påstigning vid Tekniska och Danderyd, trots att ingen avstigning är tillåten i zon A på norrgående turer på 676 & 639. Och förarna ser ingenting på sin display av vad som dras från resenärens reskassekort.
Självklart har SL blivit underrättade om detta tidigt, men ingenting har ännu hänt. Varken några inbyggda "spärrar" för tvåkupongsresor från zon A i norrgående riktning, eller några vidare biljettkontroller förekommer. Snart är det 10-årsjubileum sedan jag träffade en biljettkontrollant på en Norrtäljelinje senast. Våren 2004 på 646 till Gottröra och UL 807 tillbaka till Rimbo.
Så man får väl anta att biljettintäkter och taxebestämmelserna inte är så viktiga?

rengmark

Citat från: sa0azs skrivet 30 december 2013, 16:32:22 PM
Är det någon som förstod?

Busstrafiken är för dyr.

Entreprenörerna gör inte vinst på trafiken, således kan man inte göra något där.
Man har hittat ett antal anledningar (miljö, tillgänglighet) som fördyrar, men dessa kan/vill man inte göra något åt.
Att bussar går parallellt kostar, men nog inte så mycket, så att samordna dessa är ingen idé.

Så, exakt vad anser man att problemet består i? Och vad lite mer specifikt vill man göra för att åtgärda det?

Jag tycker mest det liknar corporarte bullshit med snömos som "resenärsnyttan i fokus" och "omtag av hela linjenätet", och känslan är mest att det skall gnällas för sakens skull, utan att man själv har något att komma med.

Problemet består till stor del av att SL beställer trafik som inte efterfrågas av resenären. På nyårsdagen hade vi ett bra exempel när hela Barkarby handelsområde hade stängt. Trots detta körde man tidtabellsannonserade förstärkningar till varje kvartstur. På denna linje 567 kunde man i stället kört halvtimmestrafik och sparat in cirka 6 bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 02 januari 2014, 01:50:44 AM
Problemet består till stor del av att SL beställer trafik som inte efterfrågas av resenären. På nyårsdagen hade vi ett bra exempel när hela Barkarby handelsområde hade stängt. Trots detta körde man tidtabellsannonserade förstärkningar till varje kvartstur. På denna linje 567 kunde man i stället kört halvtimmestrafik och sparat in cirka 6 bussar.

Knappast SL... operatörens planerare som lagt vanlig söndagstrafik inkl allt.

Lätt hänt.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 02 januari 2014, 00:30:10 AM
Tja, det har ju blivit rätt billigt för ett flertal resenärer från Hallstavik/Rimbo och Norrtälje, till Stockholm. Bara att köpa ett Accesskort med reskassa och välja två kuponger som standard, lägga på det i zon C för att åka till zon A. Detta fungerar ju även på hemvägen vid påstigning vid Tekniska och Danderyd, trots att ingen avstigning är tillåten i zon A på norrgående turer på 676 & 639. Och förarna ser ingenting på sin display av vad som dras från resenärens reskassekort.
Självklart har SL blivit underrättade om detta tidigt, men ingenting har ännu hänt. Varken några inbyggda "spärrar" för tvåkupongsresor från zon A i norrgående riktning, eller några vidare biljettkontroller förekommer. Snart är det 10-årsjubileum sedan jag träffade en biljettkontrollant på en Norrtäljelinje senast. Våren 2004 på 646 till Gottröra och UL 807 tillbaka till Rimbo.
Så man får väl anta att biljettintäkter och taxebestämmelserna inte är så viktiga?

Min tanke när jag läste Hobgoblin:s inlägg var snarare att han tyckte att systemet var krångligt och tidskrävande och inte främst att man förlorade intäkter även om det i så fall ytterliggare försämrar läget.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 02 januari 2014, 18:23:04 PM
Min tanke när jag läste Hobgoblin:s inlägg var snarare att han tyckte att systemet var krångligt och tidskrävande och inte främst att man förlorade intäkter även om det i så fall ytterliggare försämrar läget.

Krångligheten och "användar-ovänligheten" kan mycket väl leda till två saker. Att många förare (oavsett generation/ålder) tröttnar och slutar samt ett inkomstbortfall för SL.
I vissa fall kan nog både uppgivenhet från förarna, samt bristfällig utbildning/kunskap hos både personal och resenärer säkert hänga ihop med att rätt summor inte tas ut.

Anders Noren

Citat från: Leyland skrivet 03 december 2013, 18:01:17 PM... punktlighet (som jag närmast ser som ointressant att lägga pengar på i linjeavsnitt och system där det går bussar var 10:e minut eller oftare) ...

Punktlighet, i betydelsen att bussarna går i så jämna intervall att de inte klumpar ihop sig, är mycket intressant vid tätare trafik än 10-minuterstrafik.

rengmark

Citat från: rengmark skrivet 02 januari 2014, 01:50:44 AM
Problemet består till stor del av att SL beställer trafik som inte efterfrågas av resenären. På nyårsdagen hade vi ett bra exempel när hela Barkarby handelsområde hade stängt. Trots detta körde man tidtabellsannonserade förstärkningar till varje kvartstur. På denna linje 567 kunde man i stället kört halvtimmestrafik och sparat in cirka 6 bussar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 januari 2014, 02:03:07 AM
Knappast SL... operatörens planerare som lagt vanlig söndagstrafik inkl allt.

Lätt hänt.
Fattar verkligen operatören beslut om att annonsera förstärkningstrafik i tidtabellen? Jag har inte varit med om detta tidigare. Tanken är väl att köra om det föreligger behov. För att inte tala om hur man nonchalerar miljön med helt onödiga utsläpp.

JDS

Citat från: rengmark skrivet 06 januari 2014, 00:17:34 AM
Fattar verkligen operatören beslut om att annonsera förstärkningstrafik i tidtabellen? Jag har inte varit med om detta tidigare. Tanken är väl att köra om det föreligger behov. För att inte tala om hur man nonchalerar miljön med helt onödiga utsläpp.

Definiera "förstärkningstrafik", tack! Obs att enligt VBP-principen får operatören inte betalt för onödiga avgångar eftersom dessa per definition inte har några passagerare. Men om man ändå tänker köra onödig trafik så ska den givetvis annonseras, så att folk har möjlighet att åka med den. (Det enda som är mer ineffektivt än att köra onödiga annonserade avgångar är väl att köra onödiga oannonserade avgångar!)

Tänk också på att trafiken hänger ihop i ganska stora "paket", så om det bara är någon enstaka linje som ska minskas någon enstaka dag så kan det mycket väl kosta mer för operatören att planera om trafiken än att köra några onödiga avgångar. Framförallt tillkommer det en inte så liten "strulfaktor" varje gång man sjösätter en ny tidtabell, speciellt sådana som bara gäller enstaka dagar...

rengmark

Citat från: JDS skrivet 06 januari 2014, 00:45:41 AM
Definiera "förstärkningstrafik", tack! Obs att enligt VBP-principen får operatören inte betalt för onödiga avgångar eftersom dessa per definition inte har några passagerare. Men om man ändå tänker köra onödig trafik så ska den givetvis annonseras, så att folk har möjlighet att åka med den. (Det enda som är mer ineffektivt än att köra onödiga annonserade avgångar är väl att köra onödiga oannonserade avgångar!)

Tänk också på att trafiken hänger ihop i ganska stora "paket", så om det bara är någon enstaka linje som ska minskas någon enstaka dag så kan det mycket väl kosta mer för operatören att planera om trafiken än att köra några onödiga avgångar. Framförallt tillkommer det en inte så liten "strulfaktor" varje gång man sjösätter en ny tidtabell, speciellt sådana som bara gäller enstaka dagar...
Från Barkarby station kör man kortturer till Barkarby handelsområde lördagar och söndagar 2 minuter före ordinarie tur på linje 567 mellan klockan 10 och 17. Dessa turer är nu annonserade i tidtabellen vilket de inte var tidigare utan de kördes då vid behov. Min bedömning är att på nyårsdagen skulle man kunnat spara in 40-45 vagntimmar om man nöjt sig med 30-min trafik mellan Barkarby och Jakobsberg. Även idag gick flera turer helt tomma och stora besparingar kunde även gjorts på julafton och juldagen. Jag har svårt att tänka mig att Nobina gått med på att VBP tillämpas på denna linje. Tycker detta är ett bra exempel till trådrubriken.

Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 06 januari 2014, 17:09:24 PM
Från Barkarby station kör man kortturer till Barkarby handelsområde lördagar och söndagar 2 minuter före ordinarie tur på linje 567 mellan klockan 10 och 17. Dessa turer är nu annonserade i tidtabellen vilket de inte var tidigare utan de kördes då vid behov. Min bedömning är att på nyårsdagen skulle man kunnat spara in 40-45 vagntimmar om man nöjt sig med 30-min trafik mellan Barkarby och Jakobsberg. Även idag gick flera turer helt tomma och stora besparingar kunde även gjorts på julafton och juldagen. Jag har svårt att tänka mig att Nobina gått med på att VBP tillämpas på denna linje. Tycker detta är ett bra exempel till trådrubriken.

Problemet är att ska man nu göra en speciell tidtabell, vagnplan och tjänsteplan för en enda dag kommer det att kosta mer än de 40 timmar du tror dig tjäna in, eftersom turerna är tidtabellslagda och annonserade är det mer problematiskt än om det var turer som enbart kördes vid behov, då hade man enkelt kunna låta bli att tillsätta den tjänsten under förutsättning att den låg i ett avgränsat omlopp, nu är ju risken att det inte är så utan att dessa turer är inblandade i söndagstrafiken i stort med tjänstgöring på flertal olika linjer under dagen vilket innebär att förarna istället för att köra får sitta och rulla tummarna i väntan på nästkommande tur, alternativt att man gör som i min första mening.

JDS

Citat från: rengmark skrivet 06 januari 2014, 17:09:24 PM
Från Barkarby station kör man kortturer till Barkarby handelsområde lördagar och söndagar 2 minuter före ordinarie tur på linje 567 mellan klockan 10 och 17. Dessa turer är nu annonserade i tidtabellen vilket de inte var tidigare utan de kördes då vid behov. Min bedömning är att på nyårsdagen skulle man kunnat spara in 40-45 vagntimmar om man nöjt sig med 30-min trafik mellan Barkarby och Jakobsberg. Även idag gick flera turer helt tomma och stora besparingar kunde även gjorts på julafton och juldagen. Jag har svårt att tänka mig att Nobina gått med på att VBP tillämpas på denna linje. Tycker detta är ett bra exempel till trådrubriken.

Ska erkänna att jag inte vet vilken ersättningsmodell som tillämpas på 567:an, men det kan kvitta. Är det inte VBP så är det ännu lättare att räkna ut vad det kostar att köra fler avgångar än vad som är beställt. Är det alltså Nobina i Kallhäll som kör den?

Hur som helst så betalar inte SL för avgångar som entreprenören kör för att "det blir enklast så". Utan detta får entreprenören bekosta själv, givetvis tar man ut det på priset för trafiken, men som både jag och Lars-Håkan_E påpekat så kostar det även pengar att ta fram ett slimmat trafikpaket, bara arbetstiden för det torde gå på ungefär lika många timmar som de förartimmar du sparar in...