Huvudmeny

"Var e bussen?"

Startat av Ersa, 25 oktober 2013, 21:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Jag vet inte vem du riktar dig till nu...

Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.

Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".

Lars-Håkan_E

Citat från: jocke skrivet 27 oktober 2013, 18:15:06 PM
Borde väl gå iom att GPS positionen uppdateras kontinueligt?

Men sker det verkligen en kontinuerlig kommunikation mellan samtliga fordon och centraldatorn? uppdaterar man inte med vissa intervaller bara? vilket ger samma fenomen som i Tunnelbanan och för dem som minns i det gamla BTL systemet från -80 talet

sa0azs

Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".

Det verkar ju vettigt  ::)

Givetvis är det ju intressant att veta om bussen är tidig också, tex slipper man då vänta på en buss som kanske redan gått. Gör om, gör rätt SL!

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".

Jag gissar att SL och utvecklarna av systemet inte tänkt på att en buss kan ligga före tidtabellen. Dvs teoretiker och praktiker har inte riktigt kommunicerat.

J0han

Bussen skickar bara information till Realtidskyltarna när man öppnar dörren och realtidskyltarna uppdaterar sig bara 1-2 gånger per minut så ja om man inte har stannat vid exempel 3-4 hållplatser och fått grönt överallt så är det ganska logiskt att skyltarna inte hänger med, sen samarbetar SL med Trafiklab (http://www.trafiklab.se/) som ger dom störningsinfo osv på detta sätt kan vem som helst göra en egen app genom att använda deras API

Adrian Langemar

Citat från: sa0azs skrivet 27 oktober 2013, 18:23:35 PM
Det verkar ju vettigt  ::)

Givetvis är det ju intressant att veta om bussen är tidig också, tex slipper man då vänta på en buss som kanske redan gått. Gör om, gör rätt SL!
Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 19:49:53 PM
Jag gissar att SL och utvecklarna av systemet inte tänkt på att en buss kan ligga före tidtabellen. Dvs teoretiker och praktiker har inte riktigt kommunicerat.

Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AM
Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!

Det blev mycket bättre ur resenärsperspektivet sedan man justerade tiden för norrgående 639. Tidigare var det alltid en för passagerarna irriterande väntan på 1-2 minuter vid Danderyds sjukhus, samt 3-5 minuter vid Söderhalls trafikplats om man körde linjen i laglig hastighet istället för 60-70 km/t på E18. Men sedan körtiden minskats kan man nu köra linjen i ett svep, utan obligatorisk väntan vid reglerhållplatserna för att slippa riskera viten, irriterade kunder samt utbetalning av resegarantiärenden.
Hellre att landsbygdsbussen är 1-2 minuter försenad längs vägen, än 5 minuter tidig. Däremot får den gärna vara lite för tidig och ha väntetid vid viktiga bytespunkter.

Innerstadens SL-trafik är en helt annan sak, där trafiken är uppbyggd på ett helt annat sätt. Så där får man nog lösa det på andra sätt. Att jag aldrig kommenterar den beror på att jag inte arbetar med den, och aldrig kommer att börja göra det heller.

CS

Citat från: Johan Ek skrivet 27 oktober 2013, 23:53:21 PM
Bussen skickar bara information till Realtidskyltarna när man öppnar dörren och realtidskyltarna uppdaterar sig bara 1-2 gånger per minut så ja om man inte har stannat vid exempel 3-4 hållplatser och fått grönt överallt så är det ganska logiskt att skyltarna inte hänger med, sen samarbetar SL med Trafiklab (http://www.trafiklab.se/) som ger dom störningsinfo osv på detta sätt kan vem som helst göra en egen app genom att använda deras API

Det finns nog lika många varianter på hur realtiden fungerar som det finns personer som berättar... En ganska vanligt förekommande är att bussen skickar information till skylten vilket jag har väldigt svårt att tro på i dagens system (det må ha fungerat liknande förr) när all information finns centralt hos SL.

Sen att bussen bara skickar realtid när den står med dörren öppen stämmer inte heller. Det du tänker på är att den när man öppnar dörren syncar med GPS för att stämma av att positionen är korrekt. Det finns alltså två sätt som den håller koll på var den är någonstans. I grunden ligger det inlagt ett avstånd mellan hållplatserna och allteftersom den kör räknas detta ner och det är det avståndet tillsammans med tid till nästa reglerhållplats som avgör hur tidig / sen bussen ligger. Detta kan alltså fungera helt utan GPS om avstånden stämmer. När man stannar och öppnar en dörr så kollar bussen med GPS om positionen är rätt. Det gör då att det inte måste vara helt exakt för att inte hamna ur fas med verkligheten. Den gör även en sådan koll vid lite andra tillfällen under färd, ibland när man passerar hållplats till exempel.

Tyvärr förenklas denna process ofta, framförallt på linjeutbildningar, och framstår då som att bussen kanske skickar signal till realtidsskylten.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2013, 18:22:56 PM
Men sker det verkligen en kontinuerlig kommunikation mellan samtliga fordon och centraldatorn? uppdaterar man inte med vissa intervaller bara? vilket ger samma fenomen som i Tunnelbanan och för dem som minns i det gamla BTL systemet från -80 talet

Hur ofta buss och centalsystem samt realtidsskylt och centralsystem pratar med varandra låter jag vara osagt, men säkert är det så att de olika intervallen i sig genererar en viss diff mot verkligheten. Om vi säger att båda pratar med minutsintervaller så kan ju resultatet, om det ligger ur fas med några sekunder, vara nästan två minuter fel från verkligheten...

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.

Det stämmer som redan sagts inte riktigt. Skyltarna är kopplade mot realtid om bussen är inloggad på omloppet. Som också nämnts ovan så kan utvecklare komma åt denna via TrafikLab.

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AM
Det här visar bara bristen på resenärsperspektiv!
Felet är inte att systemet inte klarar av att visa för tidiga avgångar - felet är att man tillåter för tidiga avgångar!
Vid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!

Enligt ditt tankesätt skulle man i så fall behöva ha reglertider på alla hållplatser och det är knappast speciellt realistiskt eller särskilt bra mot resenärerna. Reglertid och tid för att hämta igen förseningar måste ofta finnas i tabellerna. Skulle alla hållplatser vara reglerhållplatser skulle det ofta finnas lägen när man fick stå och vänta en massa på alla hållplatser och det skulle nog irritera ganska rejält för dom som satt på...

Sen ska ju såklart systemet inte visa 2min om bussen redan gått, och där är nog SL med sina system inte så bra tyvärr. Tycker också själv att det ofta fungerar dåligt och ligger lång tid efter ibland.

En anledning till detta kan vara just att man räknar bussens tidsläge till nästa reglerhållplats och alltså inte gör detta mot varje hållplats. Det senare alternativet har till exempel Västtrafik i sitt iTid-system. Där ligger varje hållplats med en tid och realtiden stäms av med varje hållplats istället för bara reglertiderna. Där upplever i alla fall jag att realtiderna fungerar mycket bättre (säkert inte bara av den anledningen). Det blir dock istället lite lustigt för förarna eftersom man kan ligga många minuter sen till en hållplats för att sen bli tidig till reglerhållplatsen efter.

Allt är avvägningar, men visst borde det gå att lösa bättre av SL...

Adrian Langemar

Citat från: CS skrivet 28 oktober 2013, 10:35:33 AM
Enligt ditt tankesätt skulle man i så fall behöva ha reglertider på alla hållplatser och det är knappast speciellt realistiskt eller särskilt bra mot resenärerna. Reglertid och tid för att hämta igen förseningar måste ofta finnas i tabellerna. Skulle alla hållplatser vara reglerhållplatser skulle det ofta finnas lägen när man fick stå och vänta en massa på alla hållplatser och det skulle nog irritera ganska rejält för dom som satt på...
Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 04:44:54 AMVid hållplatser där bussen går för tidigt (finns många sådana - framför allt i lågtrafik) får man helt enkelt antingen ändra den annonserade tiden eller införa fler hålltider!

CS

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 oktober 2013, 10:43:39 AM


De hållplatser som inte är reglerhållplatser får ju ofta en tid i reseplanerare etc som är uträknad. Visst kan man säkert justera så den hamnar närmre verkligheten, men körtiden kan ju också kraftigt variera över dygnet och då skulle det i så fall innebära ett väldigt stort arbete att hålla alla stopptider aktuella och exakta.

Det är ju också därför man ofta säger att tiderna är ca-tider och att bussen kan komma fem minuter före och fem minuter efter. Sen ska ju inte realtiden ljuga om bussen redan passerat men det är en annan sak och att införa fler reglertider eller exaktare stopptider är nog en väldigt klumpig och mödosam lösning.

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 21:57:44 PM
"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där resenärerna i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".

http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/

Vågar man hoppas att Luleversionen av appen heter "Vars ä bussen?"

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 18:17:10 PM
Den syns på realtidsskyltarna under förutsättning att bussen är inloggad och den ligger i tid eller försenad, men ligger man före itid så visar systemet den "tänkta" tiden.
Är jag 3 minuter sen så står det "nu" när jag kommer till hållplatserna, men är jag 3 min före så står det "3 min" på skyten. Står det +3 i min PC borde systemet skriva "nu" på skylten när jag är där, men det gör den inte, den skriver "3 min".

Nja, här uppe tickar skyltarna på och visar "nu" vid exakt tidtabellslagd avgångstid, samt att avgången sedan försvinner.
Detta oavsett om bussen är tidig, försenad eller inte kommer alls (och inte heller är inloggad med omlopp).
Är jag tre minuter tidig med en 639 på Danderyds sjukhus kvällstid, så står det "3 min" på skylten, även om jag är korrekt inloggad på PC:n, har stannat samt öppnat dörren.
Vid Arrivas trafikstart i Täby tickade alla informationsskyltar vid Danderyds sjukhus på i exakt tidtabellstid utan att visa några störningar. Detta trots att bussarna låg sena, och hela terminalen var så igenkorkad att Nobina drog in terminalen för 639 och 676, och lät dem passera på E18 utanför.

Men SL kanske har olika tekniska system för informationsskyltar i olika trafikområden?

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 28 oktober 2013, 12:54:08 PM
Vågar man hoppas att Luleversionen av appen heter "Vars ä bussen?"

Självklart ska den heta så! ;D
Och i Östersund: "Hårst é buss'n?"

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 28 oktober 2013, 13:05:00 PM
Nja, här uppe tickar skyltarna på och visar "nu" vid exakt tidtabellslagd avgångstid, samt att avgången sedan försvinner.
Detta oavsett om bussen är tidig, försenad eller inte kommer alls (och inte heller är inloggad med omlopp).
Är jag tre minuter tidig med en 639 på Danderyds sjukhus kvällstid, så står det "3 min" på skylten, även om jag är korrekt inloggad på PC:n, har stannat samt öppnat dörren.

Men SL kanske har olika tekniska system för informationsskyltar i olika trafikområden?

Man kan ju undra, I Huddinge stämmer 'realtidsskyltarna' tämligen bra, just utöver de faktum då bussen är för tidig. Men det är sällan det verkar vara tidtabellstider som visas, står det att det är 7 minuter till att bussen kommer fast det är 3 minuter enligt tidtabell, så kan jag nog förutsätta att förseningen på fyra minuter stämmer rätt bra.

Lung To

Att det ska stå "Nu" vi stolpen när man kommer till hållplaten stämmer inte, T.ex vid ankomsten till hpl Väesterbroplan står alltid "2 min" jag avgick från HOT när jag hade +0.