Huvudmeny

"Var e bussen?"

Startat av Ersa, 25 oktober 2013, 21:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där resenärerna i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".

http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/

Lung To

Citat från: Ersa skrivet 25 oktober 2013, 21:57:44 PM
"Konsultföretaget Trivector lanserar nu en gratisapp där man i realtid får se var just deras buss befinner sig. Den lanseras nu i Karlstad, och ska senare bli tillgänglig även för Uppsala, Dalarna, Luleå och Gotland. Landets största kollektivtrafikmyndighet/huvudman, Storstockholms Lokaltrafik, fortsätter dock att trampa på i en IT-mässig forntid".

http://www.bussmagasinet.se/2013/10/var-e-bussen/
http://www.trivector.se/trivectorforetagen/trivector_system/support/appinformation/
Jaa-a det finns en app som heter SL Realtid där man kan se om bussen/tunnelbanan/pendeln/tvärbanan är försenad så om det är forntid vet jag inte

Ersa

Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:36:16 PM
Jaa-a det finns en app som heter SL Realtid där man kan se om bussen/tunnelbanan/pendeln/tvärbanan är försenad så om det är forntid vet jag inte

SL:s egen reseinformation oftast visar fel tider på förseningar, då ingen info verkar komma från PC:n i bussarna, utan alla avvikelser sådana måste matas in manuellt. Inga förseningar syntes ju några displayer på Danderyds sjukhus, på SL.se eller i några appar när Arriva hade kaoset vid uppstarten och flera veckor efteråt.
På Rimbo station redovisas det ofta för resenärerna, samt en konfunderad förare, att vissa 639:or är försenade pga personalbrist, trots att nämnda avgång har avgått i rätt tid hela sitt omlopp.

Som så mycket annat gällande teknik lär det ta lång tid innan SL börjar samarbeta och blir kompatibla med övriga kollektivtrafikmyndigheter i Svealand, som i sin tur redan samarbetar med varandra.

Lung To

Citat från: Ersa skrivet 26 oktober 2013, 17:49:47 PM
SL:s egen reseinformation oftast visar fel tider på förseningar, då ingen info verkar komma från PC:n i bussarna, utan alla avvikelser sådana måste matas in manuellt. Inga förseningar syntes ju några displayer på Danderyds sjukhus, på SL.se eller i några appar när Arriva hade kaoset vid uppstarten och flera veckor efteråt.
På Rimbo station redovisas det ofta för resenärerna, samt en konfunderad förare, att vissa 639:or är försenade pga personalbrist, trots att nämnda avgång har avgått i rätt tid hela sitt omlopp.

Som så mycket annat gällande teknik lär det ta lång tid innan SL börjar samarbeta och blir kompatibla med övriga kollektivtrafikmyndigheter i Svealand, som i sin tur redan samarbetar med varandra.
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast

MartinMartin

Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast

Den visar aldrig rätt om bussen är före tabellen, det klara den inte av. Skitsystem.

sa0azs

Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast
Nja, är rätt ofta det kan stå "nu" i flera minuter innan bussen kommer.

Adrian Langemar

Citat från: MartinMartin skrivet 26 oktober 2013, 18:31:19 PM
Den visar aldrig rätt om bussen är före tabellen, det klara den inte av. Skitsystem.
I så fall är det inte skyltsystemet som det är fel på utan tidtabellen!

Det är ingen tvekan om att busslobbyartikeln inte tycker om SL, men det är betydligt svårare att förstå varför...

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 oktober 2013, 02:37:29 AM
I så fall är det inte skyltsystemet som det är fel på utan tidtabellen!

Tidtabellerna är det inga större fel på. Det är inte tänkt att en buss skall avgå för tidigt, och i avtalen står det tydligt att vite utdöms om resenärer missar en buss pga att den passerat en plats med en hålltid för tidigt (så att resenären därmed tvingas åberopa resegarantin). Detta förväntas förarna veta, och ska i så fall stanna och vänta in tiden.

Citat från: Adrian Langemar skrivet 27 oktober 2013, 02:37:29 AM
Det är ingen tvekan om att busslobbyartikeln inte tycker om SL, men det är betydligt svårare att förstå varför...

Nu gissar jag bara här, men kanske beror dessa reaktioner från branschpressen på att SL "kör sitt eget race" och har en oförmåga att vilja samarbeta med övriga län i Svealand? En kollektivtrafikmyndighet har visserligen rätt att fatta egna beslut, men pressen har även rätt att granska dem, samt få ha åsikter om dem. Ett samhälle där stat, landsting och kommun inte får granskas av press och skattebetalare skulle bli alltför totalitärt, och är inte ett samhälle jag skulle jag inte vilja leva i.

Ersa

Citat från: Lung To skrivet 26 oktober 2013, 17:58:20 PM
Om Arrivas förehavande vet bara det jag läst i tidningar...men appen SL Realtid fungerar ganska bra oftast

Hur kan utvecklarna av dessa privata appar få tag på information som SL själva inte släpper ut automatiskt i systemet? Jag trodde att det bara var personal på operatörernas trafikledningar som ser förseningar i realtid (från bussarnas PC) och därefter lägger ut dem manuellt i störningsinformationen.

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 08:34:31 AM
Tidtabellerna är det inga större fel på. Det är inte tänkt att en buss skall avgå för tidigt, och i avtalen står det tydligt att vite utdöms om resenärer missar en buss pga att den passerat en plats med en hålltid för tidigt (så att resenären därmed tvingas åberopa resegarantin). Detta förväntas förarna veta, och ska i så fall stanna och vänta in tiden.

Men nu har vi inte hålltider vid varenda stolpe snälla du.

MartinMartin

SL är lite mer än Norrtälje, vi har realtidsskyltar vid varenda hållplats å kommer man 2 min före den tänkta tiden
så står det att bussen kommer om 2 min trots att jag är där och kör vidare.

Jag tycker det vore bra om det stod "nu" när man är där inte 2 min efter att Jag passerat, men tycker du det är bra så får du väl tycka det.

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 16:02:05 PM
Men nu har vi inte hålltider vid varenda stolpe snälla du.

Det har jag aldrig påstått.

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 27 oktober 2013, 16:03:42 PM
SL är lite mer än Norrtälje, vi har realtidsskyltar vid varenda hållplats å kommer man 2 min före den tänkta tiden
så står det att bussen kommer om 2 min trots att jag är där och kör vidare.

Jag tycker det vore bra om det stod "nu" när man är där inte 2 min efter att Jag passerat, men tycker du det är bra så får du väl tycka det.

Jag vet inte vem du riktar dig till nu...

Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.



Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 27 oktober 2013, 17:20:11 PM
Jag vet inte vem du riktar dig till nu...

Men jag har fått för mig att realtid och tidtabellstid är två skilda tider. Tidtabellstid är bussens teoretiska tid, som syns på det du kallar för realtidsskyltar. Realtid är den verkliga tiden inkl eventuella förseningar, eller motsatsen. Dvs plus- och minustiden på PC:n.
Problemet vi är överens om, är att realtiden aldrig syns på någon information.

För att kunna visa den faktiska tiden så måste man i realtid utbyta information mellan samtliga fordon och en centraldator, busspc:n anger ju för föraren hur han ligger till i förhållande till inläst tidtabellstid men jag har svårt att tro att dagens system kontinuerligt kommunicerar med varje fordon.

Sedan är ju detta med plus o minustid något som kan vara svårhanterbart eftersom samtliga hållplatser knappast finns inlagda med tid i systemet, eller rättare sagt att flera hållplatser kan ha samma hålltid precis som med de gamla stolptidtabellerna.


jocke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2013, 17:59:14 PM
För att kunna visa den faktiska tiden så måste man i realtid utbyta information mellan samtliga fordon och en centraldator, busspc:n anger ju för föraren hur han ligger till i förhållande till inläst tidtabellstid men jag har svårt att tro att dagens system kontinuerligt kommunicerar med varje fordon.

Sedan är ju detta med plus o minustid något som kan vara svårhanterbart eftersom samtliga hållplatser knappast finns inlagda med tid i systemet, eller rättare sagt att flera hållplatser kan ha samma hålltid precis som med de gamla stolptidtabellerna.

Borde väl gå iom att GPS positionen uppdateras kontinueligt?
Jag förändrar era liv med detta inlägg