Däck lossnade på fullsatt buss

Startat av Tobias, 14 september 2013, 20:49:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Bussen skall enligt uppgifter från vad jag betraktar som mycket säker källa ha tillhört Suderbuss i Hemse (Gotland). Den bemannas dock av Strömma Buss (Interbus). Den är också garagerad hos dem.

Vilken buss det rör sig om vet jag inte men skall man utgå från vad som stått i tidigare inlägg så torde Suderbuss ha köpt en buss som tidigare använts i SL-trafik.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marc

#31
Dementeras!  :)

Suderbussen var det nämligen jag som körde, den är inlånad av Interbus och jag hade den på morgonpassen 05-14 både lördag och söndag.
Källan har dock en poäng, jag ställde bussen hos verkstaden på söndag kväll med vibrationer, vilket visade sig vara ett löst däck. Detta har dock inget att göra med den buss som tappade däcket dagen före! :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 21 september 2013, 15:32:25 PM
Dementeras!  :)

Suderbussen var det nämligen jag som körde, den är inlånad av Interbus och jag hade den på morgonpassen 05-14 både lördag och söndag. Däcket som lossnade inträffade lördag kväll och INTE på en Interbusvagn.
Källan har dock en poäng, jag ställde bussen hos verkstaden på söndag kväll med vibrationer, vilket visade sig vara ett löst däck. Detta har dock inget att göra med den röda buss som tappade däcket dagen före! :-)

Källan hade fått uppgiften att det var Suderbussen från Strömmas trafikledning. Men det har uppenbarligen skett en förväxling och vi har nu fått en förklaring till hur den kunnatuppkomma. För det är väl inte så att Suderbuss har lånat ut ytterligare en buss?

ABC-Nytt planerar att ta upp detta i morgon kväll och kanske det då klarnar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Navkapslar må vara snyggt men hindrar möjligheten att enkelt kolla att inget håller på att gänga upp sig.

Ersa

Även om spekulationer ännu inte uppkommit, kan jag redan nu meddela att den SL-röda Scania Vest V25:an från norra delen av länet inte haft några bekymmer med något hjul eller dess muttrar. Men då har den heller inte stått tillgänglig nattetid, utan tommats hem pga brist på bra skyddade uppställningsplatser i området.

Lars-Håkan_E

Det verkar ytterst osannolikt att någon "sabotör" lossat hjulmuttrar, den som försökt byta hjul med handkraft på en buss eller lastbil inser snart att detta inte är speciellt troligt ute "på stan"

Det är nog helt enkelt så att man missat att efterdra efter ett hjulbyte, inte direkt ovanligt och det finns ju en orsak varför man inte återmonterar en kapsel förrän muttrarna har efterdragits.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 september 2013, 22:31:21 PM
Det verkar ytterst osannolikt att någon "sabotör" lossat hjulmuttrar, den som försökt byta hjul med handkraft på en buss eller lastbil inser snart att detta inte är speciellt troligt ute "på stan"


Fast redskap finns att köpa på Blocket. Jag vet dock inte om de fungerar enligt reklamen.

http://www.blocket.se/stockholm/Lossa_dina_hjulbultar__Lastbil_23634337.htm?ca=11&w=1

Även om det kanske inte är så troligt att en sabotör investerar så mycket pengar kan ju någon ha kommit över ett sådant redskap genom stöld eller "lån".

Nu är det bekräftat av två oberoende källor med god insyn i fallet att ytterligare en buss som används i denna trafik har upptäckts med hjul som hållit på att lossna. Detta dock innan den sattes i trafik.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marc

ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.

Nico

Nu är i alla fall klart vem som drabbats och sedan får man väl se vad polisutredningen kommer fram till.

Personligen tycker jag dock ändå att rent sabotage ter sig mera långsökt (det är ju även i så fall avhängigt ett eventuellt motiv) än att t.ex. att någon rent teknisk miss skett någonstans.

Att däck lossnar inträffar ju tyvärr ibland även om det är sällsynt. Oftast är väl då den vanligaste orsaken något slags olycksfall i arbetet så jag sätter nog en peng på det även här.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Marc skrivet 22 september 2013, 20:09:49 PM
ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.

Ja som längst sedan i våras eftersom det är dubbdäckskrav där bussen ifråga användes.

Men att någon skulle gjort sig besvär att plocka av kapslarna lossat muttrar och återställt kapslarna igen verkar långsökt, det är ju heller inte enkelt att vare sig få bort eller dit en kapsel på denna modell och det är ju inte något som stadens ligister skulle ge sig på.

Är buss nr 2 som drabbats också inhyrd (från samma åkare ?)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 22 september 2013, 20:09:49 PM
ABC-nyheterna hade i kväll ett inslag där Interbus anser sig utsatta för sabotage!
(jag hade således fel i tidigare tråd)
Suderbussen som jag körde under den aktuella helgen fick jag som sagt vibrationer i under söndagen, vilket visade sig vara lösa däck.
Dessa däck var definitivt inte nya, utan några som suttit på sedan länge på Gotland.

Inslaget finns att se här vid 00:30.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/

Eftersom Roger Mathiasson talar om två bussar tidigare och dessutom vi har Marcs buss så verkar det alltså vara tre bussar uppställda hos Interbus som drabbats. Att detta skulle vara en slump förefaller milt sagt mycket otroligt.

Jag tror inte det är ett ligistdåd utan ett mer uträknat sabotage av någon som av någon anledning vill komma åt Interbus eller Strömma. Vi får väl hoppas att man i så fall får fast vederbörande.

Eftersom det av allt att döma inte är något bussbolag som slarvat spelar det ju heller ingen större roll vilken buss som var inblandad. Vi vet nu att det var en buss som körde för Interbus och därmed torde de allt intensivare ryktena (till större delen utanför Bussnack) att Gladö var inblandat avskrivas.

Sådana här sabotage har inträffat förr i andra branscher och det har visat sig att sabotören inte har dragit sig för besvär.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 22:19:24 PMEftersom Roger Mathiasson talar om två bussar tidigare och dessutom vi har Marcs buss så verkar det alltså vara tre bussar uppställda hos Interbus som drabbats. Att detta skulle vara en slump förefaller milt sagt mycket otroligt.

Jag tror inte det är ett ligistdåd utan ett mer uträknat sabotage av någon som av någon anledning vill komma åt Interbus eller Strömma. Vi får väl hoppas att man i så fall får fast vederbörande.

Eftersom det av allt att döma inte är något bussbolag som slarvat spelar det ju heller ingen större roll vilken buss som var inblandad.

Sådana här sabotage har inträffat förr i andra branscher och det har visat sig att sabotören inte har dragit sig för besvär.

Visst behöver det inte vara en slump, men ändå känns det sabotage som en mer långsökt förklaring än t.ex. verkstadsmissar. Frågan är väl även vilken hotbild som i så fall finns mot företaget ifråga samt hur säkert är det belagt att det inte slarvats någonstans på vägen? Den vanligaste orsaken till att hjul lossnar brukar normalt vara den gamla vanliga mänskliga faktorn och inte sabotage.

Visst kan man förstå att det rent generellt är bättre för ett företag om en felorsak orsakats av en extern faktor, men där bör man nog även vara lite försiktig. Det har ju hänt förr att bolagsledningar gått ut med något tidigare som man sedan fått dementera och i vissa fall fått äta upp. T.ex. var det ju en viss händelse i vintras med något tåg i Saltis där den första utbasunerade "sanningen" inte var helt korrekt om man säger så.

I det här fallet så får väl som sagt avvakta polisutredningen för visst kan det vara så att det just här handlar om sabotage även om det känns aningen avlägset. Att dock bestämt hävda att så är fallet innan allt är klart och utrett skulle dock i alla fall jag undvika.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

#42
Citat från: Nico skrivet 23 september 2013, 07:13:23 AM

I det här fallet så får väl som sagt avvakta polisutredningen för visst kan det vara så att det just här handlar om sabotage även om det känns aningen avlägset. Att dock bestämt hävda att så är fallet innan allt är klart och utrett skulle dock i alla fall jag undvika.

Jag har inte sett någon som "bestämt hävdat" att det är sabotage. Interbus misstänker att det rör sig om det med hänsyn till omständigheterna. Själv har jag mest svarat dem som hävdat att det inte är sannolikt att det rör sig om sabotage.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Intressant i sammanhanget är ju om "alla" inblandade fordon besökt samma verkstad, felaktiga luftverktyg i kombination med utebliven eller ännu inte utförd efterdragning är en betydligt vanligare felkälla än rent sabotage.

Att någon utan att bli sedd skulle kunna utföra ett så omfattande sabotage enbart med handkraft på en bussdepå där personal o bussar rör sig under dygnets alla timmar är långsökt, vi snackar ju inte om några skolbussar som normalt står obevakade från fredag em till måndag morgon, men visst finns det en möjlighet men naturliga orsaker håller jag för troligast.