Arlandalacken.....

Startat av Åkarns Kalle, 05 september 2013, 17:13:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

....när kom den ungefär vilket år alltså?
och hur vanlig var den utanför Stockholm?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Björn Forslund

Om du menar SL:s "snobbmålning" med ränder så kom den väl med H43:orna 1971 skulle jag tro. Några H82 (B58/SKV) fick också den lacken. Likaså senare leveranser som t ex H51 o H53. Eftersom det var SL-färger förekom de knappast utanför Stockholm.

Åkarns Kalle

Nja jag fått för mig att en Gul taxi med svart rand (som var de fösta taxi som inte behövde vara svart)
kallades Arlandalacken men jag kanske minns fel?

det var iallafall dessa jag menade....

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Nico

Den gula lacken med svart rand hade flera beteckningar beroende på var i Sverige de dök upp. I Stockholm kallades den oftast för 'Stockholmsfärgerna' bara. Detta då några åkare hos dåvarande Stockholms taxi var de första att prova med dylika bilar i trafik. Tror jag visat nedanstående halvmiserabla modell förr, men...



Ixo (Altaya) CIXJ000043 / Volvo 144 (1:43)


Tanken var väl att få en enhetlighet á Tyskland där man år 1971 fick krav på att taxibilarna skulle vara beige/ljus elfenben (RAL 1015), Italien med sina klargula osv. Idéen slog dock aldrig igenom utan färgkravet luckrades upp successivt då man fortsatte med mörka bilar fram till omkring 1980 då färgkraven sedan helt slopades.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Tror att det är den "färg-glada" stripningen som avses. :) 4746-4755 stripades i sidled, i samband med nyleveranserna av de nya H23 Volvo B10M - för Arlandatrafiken hösten 1983, eller så.

Från tidigare tråd, scrolla 6 bilder neråt:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15611.0

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 06 september 2013, 06:48:20 AM
Tror att det är den "färg-glada" stripningen som avses. :) 4746-4755 stripades i sidled, i samband med nyleveranserna av de nya H23 Volvo B10M - för Arlandatrafiken hösten 1983, eller så.

Från tidigare tråd, scrolla 6 bilder neråt:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15611.0

Mja, lite högre upp har Åkarns Kalle förtydligat att det är taxibilar det gäller!

Peter Rost


Åkarns Kalle

Aha tack för info

Vi satt å fundera på det några stycken....har en tanke på "förvanla" expressen till en taxi men men......
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

groenis

Helt ok att förvandla expressen som taxi men den fanns bara i förlängt utförande kan ha funnits några i normalutförande,
de var populära som skol och bårbilar.

/lennart

Åkarns Kalle

Intressant Intressant

Du råkar inte ha en bild?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

groenis

Har inga bilder själv men prova att söka på taxibilar volvo,
eller kolla siter med gamla volvo prospekt.

/Lennart


Nico

Bilderna är snygga, men det är bara de sista två (små) som är autentiska. De stora är sannolikt bilder ur prospekt. Detta syns ganska tydligt genom att takskylten (den sk. tiggarlyktan) bara verkar ligga löst placerad på taket. I verkligheten (vilket även syns på de små bilderna) så var alltså takskylten monterad på en metallbåge som spände över taket. Man gjorde alltså inte som t.ex. polisen och tog hål i taket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jo, de fyra stora bilderna är sannolikt arrangerande av Volvo, inför pressfotografering för marknadsföring.
Ungefär som liknande bilder på polisbilar, televerkare, ambulanser och andra arbetsbilar från Volvo, där även alla förbipasserande bilar, bussar och lastbilar i bakgrunden alla "råkar vara" av märket Volvo. ;)