"Elaila", Volvo B61513 1959, EAA020, historia/ombyggnad ??

Startat av Lundin B, 03 september 2013, 04:04:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lundin B

Citat från: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 10:17:02 AM
När det här ovan står "Skeppslanda" och "Bengsfors" bland destinationerna, så trodde jag att skribenten bara hade sluntit på tangenterna, men nu ser jag att det står likadant i tråden från 2007. Står det alltså verkligen så på rullen?

Ja det gör faktiskt det, dock inte riktigt i den ordningen..  (var lite lat och kopierade från den gamla tråden,,  ::) ::) ;D )

Tackar åter igen för all information, verkar vara ett lite okänt kapitel om dessa bussar också.

"Bengan B40" var det dig som jag träffade vid färjan på väg till Gbg !??

BengaB40

Hej! Nu måste jag tänka tillbaka! Senast jag var i Göteborg skulle kunna vara anno 1982 när jag klarerade fartyg där som vikarie någon månad, känns som igår men tre decennier har ju passerat sedan dess! Kul att du frågade! Hälsn. BengaB40

lycbr



Det var jag  ;D

Tack för trevliga bilder från för mig välkända trakter ;D

Här kommer kortet jag tog på Kornhalls färja, jag han ju inte titta närmare på bussen ... hade lite brådis..

Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???


Lundin B

Ok, då tog jag fel på person, 1982 var jag inte så gammal, inte så pass att jag kunde köra buss iaf,,  8)

"lycbr", då var det dig jag träffade då !!  :)  Tack själv !!

Hittade en (lös) sifferrulle i den också, numrerad 2-20 och med GDG-logga, riktig snygg logga dessutom:


lycbr

Citat från: lycbr skrivet 04 september 2013, 19:05:30 PM


Det var jag  ;D

Tack för trevliga bilder från för mig välkända trakter ;D

Här kommer kortet jag tog på Kornhalls färja, jag han ju inte titta närmare på bussen ... hade lite brådis..

Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???

Yes ;D.. måste bara rätta mig själv och tillägga när GDG övertog linjer från Linjebuss i Skaraborg.

Mats Karlsson

Citat från: lycbr skrivet 04 september 2013, 19:05:30 PM
Jag tror att bussen fanns på GDG i Kungälv efter det att GDG övertagit linjer i Skaraborg därav destinationsrullen. På 70-talet fanns det minst 1 buss i Kungälv som var blå med tjock vit rand på sidan med endast framdörr. Måste varit denna.. ???

GDG tog över 40 bussar från Linjebuss under 1975. En snabbtitt ger att jag har koll på 38 av dessa. Jag saknar alltså två bussar. EAA020 kan vara en av dessa. Den fanns hos Linjebuss 1973, men inte i feb 1976, så någon gång däremellan försvann den. Då är det nog så att den hamnade hos GDG ett litet tag.

Ulf Fernestad

Förvärvsdatum 1976-01-01, 40st som fick inv.nr. den äldsta från 1960, 10 av dessa blev avförda under 1976, och ytterligare 2 1977. EAA 020 finns inte med bland de som fick GDG nr. Den kanske följde med i köpet  utan att den behövdes

Lundin B

Då stämmer allts destinationsrullen ändå mao, det är ju bra isf så vi inte gjorde resan till Marstrand förgäves...  ::) :o ;D ;D  Nu var det mkt trevligt där ivf men roligare då bussen gått som linjebuss i dom trakterna !!  :D

Tackar igen för informationen !!!!   :) :)

Målade över lite "klo**er" idag, ska målas om helt senare men detta till att börja med iaf.

Man kanske skulle sparat så det stod "Team Asshol",,,,  ::) :o :o ;D




BD

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2013, 17:57:14 PM

Jag vet inte den exakta skillnaden mellan B514 och B614, men jag tror att B614 kanske var lite förstärkt i ram eller fjädrar jämfört med B514.

B514F och B616F var i varje fall en vidareutveckling av B514/B614 och hade D67-motor mot tidigare VDC-motor.

B513 och 514 hade åtta fälgbultar och klenare framhjulslager än efterföljaren som hade tio fälgbultar.