Tonys Busstrafik Vanhool

Startat av 1896, 18 juli 2013, 18:08:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Nån som vet vilken/vilka Vanhooler han ägt ? Hittar inga i SBH, och jag vet att han köpte en av Skellefte buss, jag undrar vart den tog vägen ?  ???

j-a

Tror det var ESM 624 som sedan hamnade hos turisthotellet i Idre

Peter Öden

Hej !

Det stämmer att fd. Skelleftebuss 252 ESM 624 såldes till Idrefjällens Buss & Taxi AB, 08-03-10, blev sedermera avställd 10-08-17.

Mvh Peter Ö

1896

Enligt SBH är den reggad på Omnibusslinjen Habo Hjo 2002 och på bild blå lackad och märkt med detta företags emblem, Tony lackade om bussen från Skellefte buss färger i Borlänge, men jag minns inte när, men kan han ha sålt bussen så tidigt ?  ???

www.svenskbusshistoria.se/go?id=19790

Dessutom har jag ett bestämt minne av att Tony hade en Grå Vanhool med Blåa ränder, eller om det var tvärtom.

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juli 2013, 19:15:44 PM
Enligt SBH är den reggad på Omnibusslinjen Habo Hjo 2002 och på bild blå lackad och märkt med detta företags emblem, Tony lackade om bussen från Skellefte buss färger i Borlänge, men jag minns inte när, men kan han ha sålt bussen så tidigt ?  ???

www.svenskbusshistoria.se/go?id=19790

Dessutom har jag ett bestämt minne av att Tony hade en Grå Vanhool med Blåa ränder, eller om det var tvärtom.
Ja nog var den grå/blå,men nog hade han den kvar längre????Kan det va någon annan buss i allafall då,har samtidigt för mig att jag sett den i Idre senare också och även på någon bild från Finland ????

1896

Citat från: j-a skrivet 18 juli 2013, 19:26:37 PM
Ja nog var den grå/blå,men nog hade han den kvar längre????Kan det va någon annan buss i allafall då,har samtidigt för mig att jag sett den i Idre senare också och även på någon bild från Finland ????

ESM624 finns fortfarande kvar i registret, reggad som buss, om än avställd som Peter skrev.

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juli 2013, 19:35:22 PM
ESM624 finns fortfarande kvar i registret, reggad som buss, om än avställd som Peter skrev.
Nja då är det nog inte den här ESM 624 ändå,då blandar jag nog ihop det där med Idre  ??? Har bestämt för mig att den visats här för ett par år sen då var den exporterad till Finland,Kan det va Ersa som har visat den bilden??

1896

Jag vill minnas att han hade den där grå/blå Vanhoolen, när han köpte den från Skellefte buss, så han hade två, men vilken var den grå/blå ?  ???

Sedan hade han väl någon grå/röd Ajokki också i början på -90 talet, såg den varje morgon i Djurås när jag körde vår Insjön vända, vilken var det ? Och vart tog den vägen ?  ???

SBH anger endast 3 st bussar, varav en Mercedes årsm -77, köpt -88 och såld -90.

Greger Larsson

Van Hoolen som Tony köpte från Skelleftebuss var EOH514. I samband med detta såldes den grå/blå NEZ868 till A-Buss i Piteå.

j-a

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 juli 2013, 21:58:37 PM
Van Hoolen som Tony köpte från Skelleftebuss var EOH514. I samband med detta såldes den grå/blå NEZ868 till A-Buss i Piteå.
Se där ja ;)det reg numret känner jag igen,nu klarnade det :) Men EOH 514 var väl den grå/blå ???

Greger Larsson

Citat från: j-a skrivet 18 juli 2013, 22:35:02 PM
Se där ja ;)det reg numret känner jag igen,nu klarnade det :) Men EOH 514 var väl den grå/blå ???

Jo, det är riktigt(hittade en bild även i den grå/blåa färgen), men som sagt, även NEZ868 var grå/blå. Eller kanske silver/blå snarare.

1896

Tack för info Greger, hittar ingen av dessa Vanhooler på Fotobus. Har du möjligen info om Ajokkin också ?  ???

Greger Larsson

Ajokkin var KJN759, fd Eriksson, Älvdalen.

1896

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 juli 2013, 21:18:31 PM
Ajokkin var KJN759, fd Eriksson, Älvdalen.

Ok, tack, hittar inte heller den på Fotobus, ska kolla både den och Vanhoolerna med bilregistret på Måndag.  :)

1896

NEZ868 ägde Tony 960815 - 010903, och den är exporterad till Litauen.

EOH514 ägde Tony 010920 - 060720, och den är exporterad till Finland.

KJN759 måste jag kolla med Riksarkivet, men den är skrotad 100105.