Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 27 juni 2013, 22:39:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Borås Tidning skriver:

Borås Lokaltrafik väljer att överklaga Västtrafiks upphandlingsbeslut, där BL förlorade stadstrafiken i Borås till företaget Nobina från och med 2014. Efter ett styrelsemöte på torsdagseftermiddagen kom beslutet, som får beskrivas som väntat.

BT: BL överklagar upphandling


BL:s pressmeddelande:

"Styrelsen har i dag via presidiet beslutat att överpröva Västtrafiks tilldelningsbeslut av stadstrafiken i Borås. Det är främst två skäl till vår överprövning. Dels anser vi att Västtrafik tillämpat en utvärderingsmodell som inte leder till att ekonomiskt mest fördelaktiga anbud tilldelas kontrakt. Dels anser vi vidare att utvärderingsmodellen står i strid med principen om likabehandling."


Jonas Gustafsson

Hm, BL kanske ska veta vad det är man gör...
Jag antar att BL har beslutat att överklaga tilldelningsbeslutet, överpröva det är det förhoppningsvis inte BL som gör... ::)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars-Håkan_E

Ekonomiskt mest fördelaktigt är inte detsamma som lägsta pris, väljer man att tillämpa detta urval så är det ganska vanligt att det inte är det lägsta anbudet som får tilldelning.

Sedan är det väl så att BL inte har tillräckligt drivna tjänstemän/konsulter som kan skriva rätt sorts motiveringar och förklaringar rörande den kvalite som man tänker leverera, kort sagt så ljuger man dåligt.

Om nu Nobina eller BL eller någon annan lämnar bäst kvalite får man ju aldrig veta då det bara är högst teoretiska tankar.

Det finns en fördel med att tillämpa lägsta pris som urvalskriterium likväl som det finns fördelar med att tillämpa "ekonomiskt mest fördelaktigast"

Omnilasse

Hm, Nu har jag inte hunnit titta på upphandlingen mer i detalj, men tycker att det verkar något väl veka grunder för överklagande. Om man inte följt utvärderingsmodellen så kan det väl vara skäl för överklagande, men att man inte tycker det tar ut det ekonomiskt mest fördelaktiga budet är ju bara märkligt, då ju som sagt hela idéen med kvalitetsupphandlingar är att ta det bud som ger mest kvalité för pengarna. Hur en utvärderingsmodell inte skulle göra det har jag svårt att förstå.

Det andra skälet känns också något märkligt. I det här fallet låter det mest faktiskt som dåliga förlorare - om man inte har mer konkreta skäl att anföra. För detaljerade krav kan ju ha med det att göra - men har väl inte så mycket med utvärderingsmodellen att göra då kan man tycka.

Man verkar ju här alltså inte tycka att Västtrafik valt fel utifrån resultatet av utvärderingen, utan menar att det är utvärderingsmodellen i sig som är fel.

Walter

Känns som att dessa synpunkter skulle man framfört innan upphandlingen. Det är ju modellen man klagar på, inte resultatet. Känns som styrelsen inte vet hur det fungerar alternativt är dåliga förlorare. Å andra sidan är det ju vinna eller försvinna för BLs del. Då får man ta de halmstrån som finns.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

När skall överklagandet vara avgjort, vi vet vem har fått trafiken?

mvh Stefan P

Walter

Citat från: Stefan P skrivet 28 juni 2013, 14:41:48 PM
Hej

När skall överklagandet vara avgjort, vi vet vem har fått trafiken?

mvh Stefan P

Det finns ingen tidsgräns för när rätten skall vara klar med prövningen. Man får vänta och se. Normalt är väl ca 6 månader, det räknar vi med i våra upphandlingar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 28 juni 2013, 14:47:36 PM
Det finns ingen tidsgräns för när rätten skall vara klar med prövningen. Man får vänta och se. Normalt är väl ca 6 månader, det räknar vi med i våra upphandlingar.

Så var det förr när länsrätterna hade hand om överklagande. Sedan förvaltningsrätterna övertagit denna uppgift och blivit varma i kläderna går det betydligt snabbare. I just BL-fallet förmodades att det skulle ta en månad men det är nog rätt optimistiskt räknat så här i semestertider. Ett par månader är mer rimligt.

Sedan kan ju förvaltningsrättens dom efter överklagande prövas i kammarrätten. Kammarättens dom kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen som också beviljar prövningstillstånd. Att få prövningstillstånd brukar inte ta lång tid och blir sådant avslaget så är ju processen klar. Annars kan det ta cirka fyra månader till innan ärendet gått genom båda instanserna. Så ett halvår till ett slutgiltigt avgörande är inte på något sätt omöjligt men sannolikt går det snabbare. BL har såpass lite att komma med att det inte är troligt att de meddelas prövningstillstånd ens i kammarätten.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Svemicke

Detta skall väl endast ses som första förhoppningen att rädda bolaget? Andra försöket är ju att staden tänker gå ur Västtrafik. Det luktar unket det här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 01 juli 2013, 12:38:57 PM
Detta skall väl endast ses som första förhoppningen att rädda bolaget? Andra försöket är ju att staden tänker gå ur Västtrafik. Det luktar unket det här.

Man har dock från staden sagt att det definitiva resultatet av upphandlingen kommer att kvarstå även om man lämnar Västtrafik. Alltså kan det mycket väl bli så att man lämnar Västtrafik och Nobina kör stadstrafiken.

Jo

Sen var väl förra gångens överklagande egentligen inte så lyckat för BL i alla fall. Om jag inte minns fel dumpade man priset i andra omgången så pass mycket att avtalet blev en dålig affär.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 01 juli 2013, 17:41:35 PM
Sen var väl förra gångens överklagande egentligen inte så lyckat för BL i alla fall. Om jag inte minns fel dumpade man priset i andra omgången så pass mycket att avtalet blev en dålig affär.

Visst var det så. Upphandlingen med trafikstart 2004 var ytterst nära att medföra att BL gick i konkurs. Ett ägartillskott i storleksordningen 25 miljoner behövdes för att rädda företaget. Dessutom byttes stora delar av ledningen ut och det var nog tur det för BL har sedan haft en bra ledning. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om styrelsen.

I en upphandling med trafikstart 2003 tog Orusttrafiken hem tätortstrafiken i Borås. BL överklagade och vann mycket beroende på att detta var en av Västtrafiks första stora upphandlingar och det fanns rätt mycket tvetydigt i upphandlingsunderlaget. Anbudshandlingarna i det avtal som BL sedan vann var skrivna så att det nästan lika väl kunde ha stått: ett skallkrav är att det företag som får trafiken skall heta Borås Lokaltrafik AB.

Förutom ägartillskott fick BL räddas genom att Västtrafik medgav att de körde med bussar längre tid än vad det stod i det ursprungliga avtalet.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
Visst var det så. Upphandlingen med trafikstart 2004 var ytterst nära att medföra att BL gick i konkurs. Ett ägartillskott i storleksordningen 25 miljoner behövdes för att rädda företaget. Dessutom byttes stora delar av ledningen ut och det var nog tur det för BL har sedan haft en bra ledning. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om styrelsen.

100 % medhåll härifrån. Nåja, 85 % i alla fall. De andra procentens bortfall är grunder som jag inte vill redogöra för här.

Dock har BL betalat tillbaka sin skuld till staden och numera genererar bolaget pengar till stadsfinanserna.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
I en upphandling med trafikstart 2003 tog Orusttrafiken hem tätortstrafiken i Borås. BL överklagade och vann mycket beroende på att detta var en av Västtrafiks första stora upphandlingar och det fanns rätt mycket tvetydigt i upphandlingsunderlaget. Anbudshandlingarna i det avtal som BL sedan vann var skrivna så att det nästan lika väl kunde ha stått: ett skallkrav är att det företag som får trafiken skall heta Borås Lokaltrafik AB.

Det fanns väl ett krav om lokalkännedom i upphandlingsunderlaget då? Det var väl det som var en av orsakerna till att det blev ny upphandling. Orusttrafiken vann väl Ulricehamn samtidigt? Det hade kanske blivit så att förare fått köra både i stan i Borås samt linjerna till Ulricehamn från Borås?

Men hade inte BL haft kvar det som Veolia kör nu i vilket fall?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juli 2013, 18:52:38 PM
Förutom ägartillskott fick BL räddas genom att Västtrafik medgav att de körde med bussar längre tid än vad det stod i det ursprungliga avtalet.

Alltså finns det ju tydliga grunder till den, av Västtrafik, ansedda kvalitetsbristen.

Dessutom är det ju så att BL var, och blir även i fortsättningen, tvungna att upphandla bussinköp vid nyförskaffning, vilket tar tid. Det behöver inte Nobina. De ringer bara Volvo (förhoppningsvis) och beställer de bussar de behöver.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2013, 15:09:58 PM
Så var det förr när länsrätterna hade hand om överklagande. Sedan förvaltningsrätterna övertagit denna uppgift och blivit varma i kläderna går det betydligt snabbare. I just BL-fallet förmodades att det skulle ta en månad men det är nog rätt optimistiskt räknat så här i semestertider. Ett par månader är mer rimligt.

Sedan kan ju förvaltningsrättens dom efter överklagande prövas i kammarrätten. Kammarättens dom kan överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen som också beviljar prövningstillstånd. Att få prövningstillstånd brukar inte ta lång tid och blir sådant avslaget så är ju processen klar. Annars kan det ta cirka fyra månader till innan ärendet gått genom båda instanserna. Så ett halvår till ett slutgiltigt avgörande är inte på något sätt omöjligt men sannolikt går det snabbare. BL har såpass lite att komma med att det inte är troligt att de meddelas prövningstillstånd ens i kammarätten.

Högsta förvaltningsdomstolen? Är det istället för Regeringsrätten numera?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -