SvD: "Heta män bär kjol när det är sol"

Startat av Ersa, 08 juni 2013, 00:00:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2013, 13:19:24 PM
Det ligger nog någonting i det. Då standardutrustningen generellt är lägre på SL-fordon än på kollektivtrafikfordon i övriga Sverige, t.ex vad gäller luftkonditionering, är det måhända därför som det förekommer fler kortärmade skjortor utan slips samt kortbyxor/shorts i SL-trafiken än i annan kollektivtrafik.

Sen får man väl även kanske lägga till det faktum att med mer trafik så förekommer det tätare stopp. Där har man den vanliga problematiken vad gäller AC/ECC i urban miljö, dvs. dörrar (till både passagerar-utrymmen såväl som antagligen till förarhytter) som öppnas och stängs i tid och otid. Därmed hinner ev. luftkonditionering inte heller verka effektivt då det ständigt släpps in mera het luft i dessa utrymmen.

Lägger man sedan till det faktum att många moderna fordon knappt har öppningsbara fönster mm. och att det således inte (som förr) heller alltid går att få till en vettig luftväxling som i sin tur kan lindra gör även det att situationen i många fall blir otrevlig. Är det för hett så gör man även ett sämre arbete och i vissa fall kan man ju t.o.m. komma att utgöra en fara... förutom att en svettig konduktör/förare inte heller är direkt något som är så särdeles representativt.

I de lägena har jag full förståelse för att viss personal vill ha lite lättare klädsel och att funktion faktiskt bör ha företräde framför mer rigida åsikter på temat framtoning och företagsrepresentation. Väldigt ofta sätts dessa regler sannolikt även godtyckligt av några centrala funktioner/personer som sällan eller aldrig själva har 'haft förmånen' att få arbeta i 35-40 °C och därmed sett på problematiken från flera håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se


Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jo

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2013, 13:19:24 PM
Det ligger nog någonting i det. Då standardutrustningen generellt är lägre på SL-fordon än på kollektivtrafikfordon i övriga Sverige, t.ex vad gäller luftkonditionering, är det måhända därför som det förekommer fler kortärmade skjortor utan slips samt kortbyxor/shorts i SL-trafiken än i annan kollektivtrafik.

Samma problem även på Blekingetrafikens tågbussar:

http://www.ostran.se/NYHETER/Emmaboda/Busschauffoer-faar-inte-ha-shorts/(comment)/view#view

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Nu kommer jag inte ihåg vilken blaska jag läste det i men tydligen skulle shorts gälla för hela Arriva i Sverige.

// Niclas

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrH

Jag må möjligen inte representera majoriteten, men jag tycker shorts, sandaler och annat är FRITIDSPLAGG och inget annat! Jag kan personligen sakna en snygg, strikt pikétröja i uniformen sommartid (företaget jag jobbar för har enbart vit skjorta som enbart är snygg med slips till) men att jobba i shorts, nej tack. Gärna på stranden men inte i jobbet. Och att det ska vara så enormt mycket svalare än att ha byxor så att skillnaden är så enorm har jag mycket svårt att förstå så länge man inte har långkalsonger under. Trams och åter trams.

/MrH

Mats Karlsson

Håller fullständigt med MrH. Shorts hör inte till en uniform. Och att herrar skall få gå i kjol - ja vad skall man säga: ur led är tiden. Det skulle aldrig falla mig in att ha varken shorts, kjol eller annat trams i ett serviceyrke där man möter kunder. Någon måtta måste det vara.

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kristian

Så här blev det, snygga och bekväma kortbyxor. :) Underbart att ha under varma dagar.

Niclas Wennerlid

Bekväma visst, men snygga?? Nej, jag tycker fortfarande att shorts är en styggelse när det kommer till uniform.
Jag må vara konservativ men hela den bilden lyser glassförsäljare på stranden.

// Niclas

Mats Karlsson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 06 augusti 2013, 18:46:45 PM
Bekväma visst, men snygga?? Nej, jag tycker fortfarande att shorts är en styggelse när det kommer till uniform.
Jag må vara konservativ men hela den bilden lyser glassförsäljare på stranden.

// Niclas
Instämmer till fullo!

Taunusch

Funktion före finess!

Den som hellre bär långbyxor är ju inte förbjuden att göra det. Till och med myndighetspersoner tillåts bära shorts till uniform så jag ser inte problemet med att en busschaufför skulle få göra det.