Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Här nedan är länk till JECO för er som ännu inte hittat dit:
http://www.jeco.se/

- så nu väntar vi främst på  två svenska Scania-Vabis, modellerna CF och Capitol - varav den senare kommer i flera utföranden.
/LYR

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 juli 2013, 22:11:32 PM
Antar att det är det här Björn menar, skillnaden i bakpartierna i maskningen av taken.
Den rundade som följer takformen är original den raka efter revision (är det inte lustigt att man alltid ska behöva anta att det minst omsorgsfulla utförandet/det fulaste är det senaste på kollektivtrafikfordon, och man får alltid rätt!). Färgbilden är f.ö en H21 i original (som tillhörde Brommahallen) och den svartvita en f.d H22 som är ombyggd till H21 (som tillhörde Hornsberg men som de sista åren omflyttades till Nybodahallen).

Mr H

Intressant! Bilden på 5406 är väl från 1967 och jag har en bild på 5316 från samma år och både har då originalmålningen bak. Innebär detta att dessa två inte blev omlackade i samband med ombyggnaden från H22 till H21 och "revisionen"?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 05 juli 2013, 20:46:03 PM
Intressant! Bilden på 5406 är väl från 1967 och jag har en bild på 5316 från samma år och både har då originalmålningen bak. Innebär detta att dessa två inte blev omlackade i samband med ombyggnaden från H22 till H21 och "revisionen"?

/Gunnar

Din gissning är lika god som min det kan man väl tro. Däremot så har jag för mig att 5406 när bilden togs hade grått tak, vill minnas att vi hade den diskussionen tidigare. Kanske jag minns fel men om det är så är den alltså gråtakare med gamla maskningen. Jodå bilden är tagen i augusti 1967.
Hälsn
Mr H

Mr H

#33
Citat från: LYR skrivet 05 juli 2013, 15:29:18 PM



Här kommer nu en representativ klassisk bild på Capitolens front.
Den kompletterar sidovyn på den röda stockholms-modellen.

Tack för alla synpunkter om detaljer på Capitolerna - vi har redan tidigare noterat och i det närmaste beslutat oss för, att avgränsningen av takfärgen mot akterpartiet  ska följa strax ovan  bakfönstrets rundning.
Angående blinkers, har vi valt den senare mindre modellen.

Ser fram emot fler bidrag från er, som kan öka våra kunskaper om denna svenska klassiker.
/LYR

Det är väl som sagt den snyggaste färgmaskningen! Vad det gäller blinkers så har ju alla SS-Capitoler haft de mindre (Fix-lights) men SJ:s Capitoler som är mest snarlika (se bild) hade de större och SJ bytte inte ut de som SS gjorde på de tidiga Capitolerna. Kanske några av de senare SJ-Capitolerna hade Fix-lights men då pratar vi skjutfönster!

Nu väntar vi med spänning på bakpartiet! SS Capitoler hade fyrkantig reg.plåt och nummerkruka (se bild) medan SJ hade rak nummerplåt och ingen nummerkruka.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 05 juli 2013, 22:35:13 PM
Din gissning är lika god som min det kan man väl tro. Däremot så har jag för mig att 5406 när bilden togs hade grått tak, vill minnas att vi hade den diskussionen tidigare. Kanske jag minns fel men om det är så är den alltså gråtakare med gamla maskningen. Jodå bilden är tagen i augusti 1967.
Hälsn
Mr H

Ja, det verkar som om 5406 hade grått tak.
Bilden ovan från 12 juli 1967 visar att även 5317 hade den gamla takmaskningen men med rött tak som det verkar. 5316 hade rött tak 1967.
En annan sak som slår mig på bilden från Skeppsbron är att H21 verkar ha något större bakfönster än H19 men det är väl en synvilla. Men konstigt är att jag alltid haft en svag känsla av att det varit så. Vad är rätt?

/Gunnar

LYR

Tack för en härlig nostalgibild från Skeppsbron!
Vid denna hållplats, därifrån bilden troligtvis är tagen, har jag tillbringat många stunder genom årstiderna mellan byten från 73 och till 90/91 - och tvärtom på motsatta sidan.
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 05 juli 2013, 19:39:02 PM
Här nedan är länk till JECO för er som ännu inte hittat dit:
http://www.jeco.se/

- så nu väntar vi främst på  två svenska Scania-Vabis, modellerna CF och Capitol - varav den senare kommer i flera utföranden.
/LYR


Kanske bör JECO förtydliga att modellen visar Capitol C70 och anpassa övrig text därefter. Allt för att undvika missförstånd.

/Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 10 juli 2013, 13:05:13 PM

Kanske bör JECO förtydliga att modellen visar Capitol C70 och anpassa övrig text därefter. Allt för att undvika missförstånd.

/Gunnar
Det ska givetvis framföras!
/LYR

Björn Forslund

Fel motor angiven, det ska vara 6-cyl D647 , 150 hk

LYR

Citat från: Björn Forslund link=topic=58639.msg42135ändå ionte6#msg421356 date=1373476316
Fel motor angiven, det ska vara 6-cyl D647 , 150 hk
Tack för påpekandet, men eftersom det finns relativt nytagna bilder fotograferade underifrån, då bussen befanns upphissad - eller möjligen på smörjbryggan, tror jag - om det nu framgår på den färdiga modellen, att motorns utförande blir såsom den uppfattas sedd underifrån.
Finns alltså många detaljer att syna då vi kommer så långt.....
/LYR

LYR

#40


Det är med glädje jag nu kan lägga ut en första bild för en titt av Capitolens front - här med verklighetens förebild.
Det ska understrykas att det endast rör sig om en digital bild - alltså finns ännu inte någon  modell att kunna "ta i" – därav bl.a. den spegelbild av främre kofångaren  i frontens blanka karossplåt ...alltså ingen  buckla eller krockskada.....hoppas kunna utöka med fler bilder efter hand – vi kan mycket väl förställa oss att det kan uppfattas som att vissa detaljer kan verka något underliga, som  t.ex.att främre kofångaren sticker ut för långt - att strålkastarna också kan tyckas se för långa ut framåt - allt detta och mycket mer har vi kontinuerlig kontakt med modellkonstruktörerna/tillverkaren om – så vi vill kunna erbjuda en så noggrant tillverkad 1:87-modell som är möjligt – och tillverkaren i sin tur vill göra ett så seriöst arbete, som de kan åstadkomma.             
Alltså vill både JECO och tillverkaren att Capitolen ska bli en 1:87-modell av yppersta klass. Detta får alltså inte bli en slarvigt utförd felaktig modell - det tror jag de flesta är överrens om – och detta kan följdaktligen medföra att priset kan bli något högre - men där kan vi ännu inte veta  var det kommer att ligga på för nivå - men detta får vi återkomma om.
Studera nu noga bilden och lämna mycket gärna synpunkter, vi tackar på för hand för det tålamod ni visat med bristen på information under den gångna veckan.
/LYR

Björn Forslund

Ojoj....mycket snyggt! Sargarna på strålkastarna vet jag inte riktigt, det fanns ju varianter. SvOf:s C70 Capitol finns söder om Stockholm att studera om så önskas. Fin satsning av Janne W o Jeco!

LYR



Nu är det sommar och skördetid för vad naturen har att erbjuda som frukt och bär - men det hindrar oss inte från att bojkotta datorerna helt med vad som där också erbjuds...
även om man borde koppla av hjärnan från skärmen och ta en paus -  om inte annat, så av mentala hälsoskäl.....
Nåja vi får inte glömma att Hamar i Norge också hade sin Capitol - den enda som exporterades till Norge - så för norrmännen gäller om de vill ha den ensamme individen som 1:87-modell
-att dels köpa den som byggsats, men också bygga om den till högertrafik och försöka få en bra förebildstrogen färgsättning med de rätta dekalerna...jo visst, är det en utmaning!

/LYR

LYR



Vilken detalj är detta och på vilken buss?
Följ den spännande fortsättningen här under helgen....

/LYR

LYR



Ännu en bild - här får vi en glimt in till förarplatsen..... är det rätt typ av ratt...?
/LYR