Keolis sista dagar i Norrort. (11 bilder)

Startat av DEB, 07 januari 2013, 00:45:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Idag tar Arriva över som entreprenör för busstrafiken i Norrort, och Keolis får tacka för sig efter att många år ha transporterat människor i detta område. Här kommer en dokumentation av Keolis sista vecka.



Vi börjar med Keolis 5628, som egentligen är tagen förra lördagen. Här gör den ett kort uppehåll vid Sjöbergs centrum 29 december.



En interiörbild från Keolis 5648. Förutom det slitna nackskinnet ser bussen ren och fräsch ut, nästan som ny.



Keolis 5676 ska precis börja färden mot Arninge från Kista centrum i januariskymningen,



Keolis 5639 vid Åkersberga station.



Keolis 5631 vid Hackstavägen/Centralvägen, även där i Åkersberga. Återanvänd fotoplats, men hoppas ingen mår dåligt utav det. :)



Keolis 1251, vars öde är okänt(?). Får se huruvida bussen placeras till något annat Keolisgarage eller slopas.



Keolis 5651, sista dagen i trafik(?). Fotad i fredags, 4 januari, sista vardagen för Keolis i Norrort.

Jag fotade även Keolis 5429, som även den torde ha tjänstgjort sin sista dag i trafik. Tyvärr blev det ingen bra bild på den.
__________________________________________

Nu är vi framme vid den absolut sista trafikdagen, igår söndag 6 januari.



Keolis 4447 rullar ut från färjan från Rindö under förmiddagen. Sedan tog den åtminstone ett Rindövarv till, innan den slutligen gjort sitt.



Keolis 5162 kom några minuter tidigt, därför blev bilden lite av ett höftskott tyvärr.



Keolis Norrorts sista normalgolvare, under sin sista arbetsdag. Fotad vid Ytterby runt lunchtid.



Och så avslutar vi med Keolis 1234, som med sina ynka 8 år får säga tack och adjö. Fotad vid Mörby centrum.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Nu blir kön till Hölö lång, och många bussar får nog förvaras på annat håll då grävskopan inte lär hinna med annars.

Vilket datum kan man räkna som starten för Keolis med föregångare? Då SL tog över "Danderyds billinjegrupp" och Enebybergsgaraget från SJ Buss? (Som de sin tur tidigare tagit över från SLO)

Bussmicke

Tråkigt Keolis slutar, Danderyds sjh har alltid varit ett eldorado med äldre bussar.

När var du i Vaxholm?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 00:52:30 AM
Nu blir kön till Hölö lång, och många bussar får nog förvaras på annat håll då grävskopan inte lär hinna med annars.

Vilket datum kan man räkna som starten för Keolis med föregångare? Då SL tog över "Danderyds billinjegrupp" och Enebybergsgaraget från SJ Buss? (Som de sin tur tidigare tagit över från SLO)

Första februari 1969 tog SL över Danderyds linjer, och blir SL - Norra trafikdistriktet.

/Peter

JDS

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2013, 00:52:30 AM
Nu blir kön till Hölö lång, och många bussar får nog förvaras på annat håll då grävskopan inte lär hinna med annars.

Vilket datum kan man räkna som starten för Keolis med föregångare? Då SL tog över "Danderyds billinjegrupp" och Enebybergsgaraget från SJ Buss? (Som de sin tur tidigare tagit över från SLO)

Snarare 1916 får man nog lov att säga, Keolis-Busslink härstammar ju från SS som under sina 50 år hann utveckla en mycket stor bussverksamhet. Annars måste det bli 1990 när dotterbolaget SL Buss AB bildades. Däremellan var det ju samma bolag hela tiden.

(Möjligen skulle man väl även kunna svara 1928 eller när nu SS körde sin första motorbuss.)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2013, 02:39:21 AM
Snarare 1916 får man nog lov att säga, Keolis-Busslink härstammar ju från SS som under sina 50 år hann utveckla en mycket stor bussverksamhet. Annars måste det bli 1990 när dotterbolaget SL Buss AB bildades. Däremellan var det ju samma bolag hela tiden.

(Möjligen skulle man väl även kunna svara 1928 eller när nu SS körde sin första motorbuss.)

Jag var lite för otydlig. Beklagar. Jag syftade på Norrort specifikt, så jag nöjer mig med 1969.
Men tack för detaljerad info. :)

DEB

Citat från: Bussmicke skrivet 07 januari 2013, 01:42:37 AM
Tråkigt Keolis slutar, Danderyds sjh har alltid varit ett eldorado med äldre bussar.

När var du i Vaxholm?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Det var bara en kort stund, 11.45-12.00 ungefär. Resarö besökte jag 12.10-12.25 ungefär innan jag åkte tillbaka mot Danderyd och sedan hem.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Ska till Vaxholm i morgon eller i övermorgon och då kunde det passa bar med en tid som båda linjerna kommer dit.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Citat från: DEB skrivet 07 januari 2013, 00:45:33 AM


Keolis 1251, vars öde är okänt(?). Får se huruvida bussen placeras till något annat Keolisgarage eller slopas.

Den stod på busmarket inatt när jag passerade där.

Riktigt fina bilder med väldigt fina motiv också!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!