I svartvitt

Startat av Hasse L, 27 december 2012, 15:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Förledd av dem som förutspådde färgfilmens begränsade hållbarhet över tiden, stack jag emellan med lite svartvitt då och då.

CRU 062 - Leyland Panther /Park Royal 1967 - SL H34 4442.
55E från Hammarby Industri till Skanstull. Bygget av kv. Ringen pågår.


GLX 895 - Scania BR112A /Van Hool 1980 - SL provbuss H29. Bredvid står H10 (CR112) 5832 och en H56 (CR111MF).


RM 1893 vid Paddington. Teddington station var vid denna tid 27:ans sydvästliga ändstation på söndagarna.

Högersvängen in på Eastbourne Terrace går inte att göra idag. Gatan är helt bortgrävd i samband med konstruktionen av Crossrail, centrala Londons motsvarighet till Stockholms Citybanan. Crossrail ska i tunnlar leda järnvägstrafiken från Paddington österut genom staden med förgreningar till befintliga banor både norr och söder om Temsen. Ska vara klart 2017.

Gunnar D

Även jag körde s/v då och då fram mot sekelskiftet!

Tack särskilt för bilden på provbuss H29 som jag aldrig sett tidigare! Hur länge gick den hos SL?

/Gunnar

Leyland

#2
Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM
Förledd av dem som förutspådde färgfilmens begränsade hållbarhet över tiden, stack jag emellan med lite svartvitt då och då.

CRU 062 - Leyland Panther /Park Royal 1967 - SL H34 4442.
55E från Hammarby Industri till Skanstull. Bygget av kv. Ringen pågår.


Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 december 2012, 15:25:21 PM


Hej!

Intressant även med postbilen i bakgrunden! En Mercedes-Benz LP1013 från 1980, som fanns på posten i Stockholm med två olika bredder på flaket, varav denna för mig synes vara den smalare versionen. F ö den första serieleveransen av postlastbilar med automatisk växellåda till Stockholmsposten. Den märkliga positioneringen kommer sig av att bilen är på väg att antingen backa in till eller köra ut från lastbryggan till postkontoret Stockholm 20. När kv. Ringen sedan var färdigbyggt flyttade Stockholm 20 in i nya lokaler i köpcentret med lastplatsen belägen inne i lastgatan i markplanet med infart från Götgatan.

mvh K R

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 27 december 2012, 15:55:28 PM
Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?

Instämmer - mycket trevligt! Om inte minnet sviker så blev det även en "runda" som 48E, Sös - Slussen. Därefter som 46E tur 169, Slussen-Sofia. Jag har för mig att det var så.

/Peter

Hasse L

Har tittat på fotot. Det ser mest ut som vore det tur 80, men 82 kan det säkert också vara.

Hasse

Bussmupp

Riktiga höjdar bilder, Hasse. Lite synd är det dock att mittenbilden är svartvit. Hade gärna velat se färgerna på H29an.

Leyland

Citat från: Leyland skrivet 27 december 2012, 15:55:28 PM
Underbart!
55E gick på eftermiddagarna med tur 81 och tur 82 några varv Hammarby industri- Skanstull, utsatta från Söderhallen.

Linje 9500/169 (eller var det 165), också från Söderhellan med fast förare (S1 delat om jag nu minns rätt), gick på 55E klockan 16.20 från Textilvägen till Norrmalmstorg, för att sedan övergå till linje 46E. Kanske detta är tur 169?

Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2012, 10:15:38 AM
Instämmer - mycket trevligt! Om inte minnet sviker så blev det även en "runda" som 48E, Sös - Slussen. Därefter som 46E tur 169, Slussen-Sofia. Jag har för mig att det var så.

/Peter

När jag nu dels rättar mig själv, liksom bringar lite mera klarhet i frågorna ovan, så får jag passa på att beklaga att jag inte har bättre ordning i arkivet så att jag får fram alla exakta publikationer från januari 1982. Får kanske anledning att återkomma om detta i framtiden.

Först tar vi förfogandevagnen (linje 9500 internt nummer på SL). Det var tur 165 som började vid Textilvägen på linje 55E. Möjligen gick turen ett kortvarv till Skanstull först, men min absoluta minnesbild säger att klockan 16.19 gick den Textilvägen-Norrmalmstorg enligt "sjökortet". Därefter en 46E Norrmalmstorg-Sofia och därefter ett varv till på 46E Slussen-Sofia. "Sjökortet" har jag någonstans liksom anteckningarna vilka Leyland som ofta gick på denna tur under våren 1982. Det var ju som bekant sista vintern och våren med H34 Leyland, så det blev många resor under eftermiddagarna och då ofta på denna tur 165 som ofta var utsatt med Leyland.



Från april 1982 så såg tjänst 516 (med tur 165) ut enligt nedan TGL (tjänstgöringslista). Delade tjänster S1, men ej personliga (jag hade fel ovan). Men säkert låg tjänsterna på några åldermän på Söderhallen, då det ofta var en äldre något skallig förare med brun skinnportfölj bakom ratten på denna tur.



Likaså från april 1982 kan vi avläsa tjänst 8001 och 8002 med 55 tur 81 respektive tur 80. Således var det tur 80 och tur 81 och inte som jag ovan angav tur 81 och tur 82. Så troligen ser vännen Hasse korrekt att det är tur 80.



Jag har ej just nu tillgängligt turlistan för 55E från vintern 1981/1982, men däremot från vintern 1984/1985. Denna visar jag mest för den intresserade. Turnumrena är bytta till 50 och 51 och verkar inte i alla fall 1984/1985 vara kopplade till 48E. Däremot överensstämmer IN- och UT tiderna med tjänsterna två år tidigare på tur 80 och tur 81.

Vi kan således dra slutsatsen, att högst troligt men inte ställt utom allt tvivel, att om det är tur 80 på bilden så är klockan runt 16.04, 16.27 eller 16.51 då Hasse tog bilden.





Och ordinarievagnarna på linje 55 utgick vid denna tid från Hammarbyhallen, så där var det sällan Leyland utsatta på linje 55. Undantag andra fredagkvällen i maj 1982, men det är en annan historia.

Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.

Tobbe


Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe skrivet 28 december 2012, 22:11:20 PM
H29an måste ha hamnat i Östergötland senare. http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=8878

Den var i mitten av 1980-talet placerad i Lund med Linjebuss nr 701 och användes på linje 999 Lund-Malmö-Köpenhamn (via färjan Limhamn-Dragör). Sedan flyttades den till Östergötland. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Leyland skrivet 28 december 2012, 21:19:09 PM
---
Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.

Stopp och belägg! Så får du inte ens skämta om dokument om en tid, då tillvaron gick att bevara på ett enkelt sätt för den framsynte.

Även om trafiken på sina håll fortfarande planeras med eftertanke, och med hänsyn till förstärkningsbehov etc., är dokumentationen flyktig och rentav bara i realtid.
Sedan är förstås resandet inte lika förutsägbart längre, med många människor arbetandes på samma plats mellan givna klockslag.

Peter Rost

#11
Citat från: Leyland skrivet 28 december 2012, 21:19:09 PM
När jag nu dels rättar mig själv, liksom bringar lite mera klarhet i frågorna ovan, så får jag passa på att beklaga att jag inte har bättre ordning i arkivet så att jag får fram alla exakta publikationer från januari 1982. Får kanske anledning att återkomma om detta i framtiden.

Först tar vi förfogandevagnen (linje 9500 internt nummer på SL). Det var tur 165 som började vid Textilvägen på linje 55E. Möjligen gick turen ett kortvarv till Skanstull först, men min absoluta minnesbild säger att klockan 16.19 gick den Textilvägen-Norrmalmstorg enligt "sjökortet". Därefter en 46E Norrmalmstorg-Sofia och därefter ett varv till på 46E Slussen-Sofia. "Sjökortet" har jag någonstans liksom anteckningarna vilka Leyland som ofta gick på denna tur under våren 1982. Det var ju som bekant sista vintern och våren med H34 Leyland, så det blev många resor under eftermiddagarna och då ofta på denna tur 165 som ofta var utsatt med Leyland.



Från april 1982 så såg tjänst 516 (med tur 165) ut enligt nedan TGL (tjänstgöringslista). Delade tjänster S1, men ej personliga (jag hade fel ovan). Men säkert låg tjänsterna på några åldermän på Söderhallen, då det ofta var en äldre något skallig förare med brun skinnportfölj bakom ratten på denna tur.



Likaså från april 1982 kan vi avläsa tjänst 8001 och 8002 med 55 tur 81 respektive tur 80. Således var det tur 80 och tur 81 och inte som jag ovan angav tur 81 och tur 82. Så troligen ser vännen Hasse korrekt att det är tur 80.



Jag har ej just nu tillgängligt turlistan för 55E från vintern 1981/1982, men däremot från vintern 1984/1985. Denna visar jag mest för den intresserade. Turnumrena är bytta till 50 och 51 och verkar inte i alla fall 1984/1985 vara kopplade till 48E. Däremot överensstämmer IN- och UT tiderna med tjänsterna två år tidigare på tur 80 och tur 81.

Vi kan således dra slutsatsen, att högst troligt men inte ställt utom allt tvivel, att om det är tur 80 på bilden så är klockan runt 16.04, 16.27 eller 16.51 då Hasse tog bilden.





Och ordinarievagnarna på linje 55 utgick vid denna tid från Hammarbyhallen, så där var det sällan Leyland utsatta på linje 55. Undantag andra fredagkvällen i maj 1982, men det är en annan historia.

Nu när jag haft användning av dessa papper, kan jag bränna dem.

Tack för klargörandet. Stämmer bättre än min minnesnotering. ;D Att 55:an sällan var tursatt med Leyland är helt riktigt. Fanns några linjer som sällan, eller nästan aldrig trafikerades med H34:or de två sista åren. Kan nämna 47, 53, och 59.
En eftermiddag i maj 1982 reste jag med 53:an som för ovanlighetens skull var tursatt med Leyland - då med 4460. Kanske var det sista gången(?).

/Peter

Hasse L

Mina sista bilder på H34 Leyland tog jag den 24.5.82 - 4444 och 4463. Sista fotograferade  ¨grårygg¨ blev 4469, den 23 mars på 66:an.
Hade väl inte den bästa koll på H34 (prioriterade kanske fel - CF:arna överlevde ju Leyland!)

/H

Leyland

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 december 2012, 15:40:46 PM
Mina sista bilder på H34 Leyland tog jag den 24.5.82 - 4444 och 4463. Sista fotograferade  ¨grårygg¨ blev 4469, den 23 mars på 66:an.
Hade väl inte den bästa koll på H34 (prioriterade kanske fel - CF:arna överlevde ju Leyland!)

/H

Tack Hasse. 4444 var aldrig någon favorit hos mig, kanske mest för den var så helröd en H34 kunde bli... Inte den tråkigaste, men den minst roliga H34:an.

4469 var väl ensam "grårygg" i närmare ett år på Söderhallen? Minns att SSS hade en utfärd med 4469 med bl.a. signaturen AGR vid ratten. En lördag i februari 1982 var det troligen, och bl.a. 59:ans linjesträckning avklarades i sin helhet.

Vad kan vi göra för att få ut 4443 på gatorna igen?