Läget i Stockholm...

Startat av Olof Lagerkvist, 05 december 2012, 11:49:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Problemet är att man oftast inte vet hur omfattande det är innan man sitter fast någonstans.
Själv körde jag min fyrhjulsdrivna Dodge till stationen och tog ett 20 min försenat tåg som sedan blev absolut proppfullt på väg en mot staden. Vid Älvsjö blev tåget stående länge pga växelfel.
En stående kvinna blev akut dålig i trängseln. Hon fick sätta sig ner och några personer som jobbade inom vården ryckte in för att hjälpa till. Folk grävde fram dricka och kakor ur sina väskor och jag blev rörd över empatin som passagerarna i det fullproppade stillastående tåget visade.
Kvinnan mådde snart bättre och det hela löste sig.
Stor respekt för dessa människor som jobbar inom sjukvården och inte tvekar att rycka in!

Ulf Berlin

I går kväll 21.00 avgick en 222a från Ropsten mot Rudboda då tydligen Norra Kungsvägen
hade blivit tillräckligt plogad.
(Sista turen på denna linje går normalt 18.57)
Övriga linjer via Centrum var/blev nog inställda hela kvällen./Ulf

Andy

Till eftermiddagsrusningen kunde man sätta in boggivagnar som körde fram och tillbaka mellan Slussen och Orminge C. Dessa kördes helt utan tidtabell, varpå trafiken lätt blev ganska oregelbunden. Lite senare kunde man öppna även 474. Men det tog nog ett tag innan alla som väntade i Slussen hade fått plats på en buss. De som väntade vid Londonviadukten, Henriksdal och Nacka trafikplats fick nog vänta bra länge innan de kunde få en plats på en avgång.

Scania Omni-link boggibuss var grymt bra att ta sig fram med. Med en lätt gasfot och "axeltrycksjusteringen" (eller vad det heter egentligen) kunde man få riktigt bra grepp i uppförsbackarna.

Peter Rost

Citat från: BSB101 skrivet 06 december 2012, 12:45:10 PM
Att folk inte tar SMHIs varningar på allvar är inget konstigt då SMHI ett antal gånger gått ut med framförallt Klass-1-varningar utan att något har hänt. Om man ropar "vargen kommer" för många gånger slutar folk lyssna.

Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.

/Peter

Omnilasse

Citat från: Peter Rost skrivet 06 december 2012, 23:27:40 PM
Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.

/Peter

Ja, det är ju en stor skillnad på klass 1 och klass 2 varningar. Den förra ligger ju nästan konstant på SMHI.s hemsida och påverkar ju inte trafiken nämnvärt. Klass 2-varningar är dock ganska sällsynta och brukar stämma rätt bra. Här har väl också SL förberett sig rätt kraftigt inför stundande situation. Tycker det verkar som att bussbolagen försökt följa utvecklingen rätt noggrant.

En helt annan fråga är väl förstås om man skall ställa in all trafik i förväg ifall det värsta inträffar. Men eftersom man ju inte vet exakt var det blir problem och att man ändå vill köra så mycket trafik som möjligt (konsekvenserna blir ju inte minst för passagerarna rätt stora om trafiken är inställd), så är ju på något sätt det enda vettiga att fortsätta köra.

Däremot är väl allmänheten sämre på att uppfatta varningar. Men det handlar nog snarare om möjligheterna att nå fram med informationen. Om ex.vis Aktuellt säger att SMHI utfärdar en klass 2 varning så säger det väl medelstockholmaren rätt lite egentligen? Vi har ju inte den vanan i Sverige att behöva rätta oss efter väder och vind riktigt. Detta att en vädervarning skulle innebära att vi inte kan gå till jobbet/skolan som vanligt, är ju nästan ett okänt fenomen i Sverige.

Nico

Ett stort problem är även att mycket förändras över tid. Många har t.ex. i media nu suttit och rapat om att det var så mycket bättre på typ 60-talet osv. Vad de då helt negligerar är ju då även att vi har helt andra krav och förutsättningar idag än vad vi hade då. Låggolvs/lågentrévagnar fanns inte (i synnerhet inte på linjer utanför tätortsområdena), avgångarna låg inte lika tätt, folk jobbade i högre utsträckning i närheten av var de bodde osv. Allt skulle då inte heller ske i dagens höga tempo med femtioelva saker som behöver göras varje dag.

I dag har vi ett högt specialiserat samhälle, men en baksida med detta är att vi blir mycket mer sårbara. En lärdom som myndigheter såväl som privatpersoner därför nog bör ta till sig är följande; vid t.ex. en klass 2-varning kan det vara så att man bör överväga om det verkligen går att driva samhället till 100 % eller om man kanske inte hellre skulle skruva ned tempot överlag några grader medan stormen tillås blåsa över. Håller även med Lasse om att vi är lite dåliga på att ta in information om vad t.ex. en klass 2-varning innebär och sedan då att sätta den i relation till annat.

Här bör man sjuka ungarna från dagis/skola och ta en semester-/kompdag, jobba hemifrån  eller vad det nu kan vara som behövs samtidigt som myndigheter och arbetsgivare kanske även bör uppmuntra till att detta med att inte gå till jobb och skola mm. faktiskt är en bra idé när det är utfärdat en klass 2-varning eller förväntas en jordbävning, orkan eller vulkanutbrott.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Ja, efter onsdagens debacle har jag lärt mig en sak: Nästa gång stannar jag hemma när klass 2 -varning utfärdats!

BSB101

Citat från: Peter Rost skrivet 06 december 2012, 23:27:40 PM
Njae, det vet jag inte precis. Tycker nog att SMHI har "prickat rätt" med sina prognoser och klass 1-3 - varningar de senaste tre vintrarna vi haft.

/Peter

Bara det att skalan har tre steg där kl<ass-1 i stort sätt innebär att det ska bli väder och klass-2 betydligt värre. Då SMHI utfärdar klass-1-varningar titt som tätt utan att gemene man uppfattar vädret som något som behöver varnas för gör att förtroendet för varningarna urholkas.


Kvarne

Det blir bättre å bättre nu i Söderort iaf. Mycket är röjt, men på flera ställen är det problem med dålig snöröjning som gjort att bilarna parket längre ut i gatan. Detta gör att på flera ställen är det endast en "fil" att köra i. Trångt å bökigt....
Ett sådant aktuellt område är fn(iaf imorse) Horisontvägen där man väljer att parkera trots P-förbud och med den dåliga snöröjningen blir det tight att ta sig fram. Att mötas där är det inte tal om...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

tågluffaren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 december 2012, 11:49:44 AM
Läget vid Norra Bantorget för några minuter sedan.



Det ser nästan ut som någon form av "kolonnkörning" mitt i staden. Nåväl. Hoppas att dagen blir någorlunda hanterbar trots problem i stort sett med alla förekommande trafikslag. Här på västsidan har det slutat snöa och solen lyser in genom fönstret.

Vad är det där för app/program?

Olof Lagerkvist

Citat från: tågluffaren skrivet 12 december 2012, 14:12:21 PM
Vad är det där för app/program?

Det är en liten webbtjänst för att visa avgångar från hållplatser. I förekommande fall visas även realtidsinformation med trafikmeddelanden och förseningar per avgång.

Avgångar med Västtrafik: http://vtdep.ltr-data.se/Vasttrafik.html
Avgångar med Skånetrafiken: http://vtdep.ltr-data.se/Skane.html
Alla hållplatser och all trafik som finns med i Samtrafikens ResRobot: http://vtdep.ltr-data.se/ResRobot.html
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

P.Ek

I onsdags morgonrusning rullade det en MAN-kortvagn (Keolis 7628 eller 7629) på linje 446C. Även en 8900-boggie sågs på 443C.