Modeller av turistbussar sökes

Startat av KLASARÖD BUSS, 04 november 2012, 10:59:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KLASARÖD BUSS

Hejsan bussvänner!!!!
Finns det någon som kan ge mig tips om var jag kan köpa turist bussar (gärna boggi)
Med måtten  LÄNGD: 19cm  HÖJD: 5cm  BREDD: 3-5cm   (är CA mått)  nån cm avvikelse gör inget.....
Kanske har ni någon själv att sälja....  Ni kan nå mig på tele  0738 26 30 65

Nico

Hej!

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter på så vis och de angivna måtten lär väl hamna mellan skala 1:43 och 1:87, dvs. runt 1:65. I den skalan vet jag inte om det ens finns något, men andra vanliga skalor är (förutom de två först nämnda) även t.ex. 1:50 och 1:76.

I Sverige brukar det sedan finns bussmodeller i de flesta hobbyaffärer som inriktar sig på fordons-  och järnvägsmodeller, men då kan det ändå vara lite si och så med urvalet. Detta då bussmodeller i sig är en väldigt liten nisch, i synnerhet i Sverige. Normal prisbild för en s.k. färdigtillverkad bussmodell i skala 1:87 brukar ligga runt 250-350 kronor och en i skala 1:43 ligger runt 650-750. Givetvis finns det även handbyggen mm. som kan kosta bra mycket mer. 

Den svenska marknaden är som sagt liten så är man ute efter något mera udda så finns i Tyskland en del specialbutiker för detta. Lägger med två länkar nedan. 


http://www.modellbusmarkt-oberammergau.de

http://www.omnibus-modell-shop.de
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KLASARÖD BUSS

Tack så hemskt mycket för tipset

Fredrik Gelin

Det finns även en drös butiker i Storbritannien som säljer över nätet.
Just där verkar nämligen bussmodeller vara en populär hobby.

En butik jag handlat av och som fungerat utmärkt är Carmodel som jag tror ligger i Italien.
De har en bra hemsida där man kan filtrera sig ned till det man letar efter, prisbilden är ganska normal och man betalar enkelt med kreditkort.
De har en del modeller som jag inte sett på så många andra ställen.

Sedan har vi ju svenska Motorart som jag också handlat av, men de kan ha ett något begränsat utbud av just bussar eftersom de främst inriktar sig på Volvomodeller av maskiner och bilar.
//Fredrik