SL linje 101 och 102 - körvägar

Startat av Jimmy, 31 oktober 2012, 17:32:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Mr G skrivet 04 november 2012, 23:58:32 PM
Ja nog är det obegripligt att man inte från början planerade och byggde en plattform mot spåret närmast arenan. Kostnaden för en ny station kunde inte bli lägre. En plattform med ingång från sidan, och direkt i anslutning till arenan. Inga gångtunnlar, inga broar eller annat kostnadskrävande hade behövts.

Sen i anslutning till matcher och andra evenemang köra en pendeltågslinje t ex Älvsjö - Arenastationen, med stopp på alla mellanstationer förutom Solna då förstås, där man inte kan ta sig in till platformen från/till arenaspåret.

Aj... det tåget kommer ju på sin väg ut att binda upp ena driftspåret hela vägen ned till Norra Bantorget (alternativt Karlberg, men då med en saftigt korsande tågväg för att komma till spår 2), gärna mitt i toakön också, det låter inte så lätt! Men det kanske funkar, dock lär man väl behöva fylla på med fler tågsätt norrifrån på något sätt, en enda avgång är ju inte mycket att ha.

AGR

OT. Det var "bara"28057 på senaste hemmamatchen för AIK. Lär inte bli fullt på fotbollsmatcher.
Mvh AGR

Nico

Inte på vanliga matcher kanske... Som gnagare hade jag dock hellre sett att AIK fått vara kvar på gamla Råsunda iställer för på en ny med konstigt namn... men nu vart det som det vart. Ingen vet ju heller vad som händer i framtiden. Sen är det ju inte bara allsvensk fotboll som ska spelas där och vissa landslagsmatcher kan nog hamna bra högt vad gäller besöksantalet.

Likaså lär vissa konserter och annat kunna dra storpublik och även det får man ta med i beräkningen... liksom allt som ska byggas runt omring. Får se om det blir flera busslinjer som kanske dras om. Lär nog som sagt bli ett visst underlag även om bussarna i nuläget mest ser ut att riskera att fastna...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

101:an blockerar ju nu flera hållplatslägen i Danderyd nu. Bl.a 178:ans. Hoppas det är extra många bussar just ikväll så det inte blir så här varje gång.

virtual1

Nåt som förvånar mig lite är att man bara har satt in dessa evenemangslinjer som går nord/öst-lig riktning från arenan! - finns ju gott om övriga delar av Sthlm som inte når arenan så lätt heller, det är ju inte tanken att bara norrortsbor kommer besöka arenan direkt!

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 14 november 2012, 22:08:18 PMNåt som förvånar mig lite är att man bara har satt in dessa evenemangslinjer som går nord/öst-lig riktning från arenan! - finns ju gott om övriga delar av Sthlm som inte når arenan så lätt heller, det är ju inte tanken att bara norrortsbor kommer besöka arenan direkt!

Nja, det är inte så många som t.ex. bor vid Mörby station om man säger så. I det här fallet så är det inte heller frågan om några reguljära busslinjer för norrortsbor utan bara matning till vissa andra närbelägna knutpunkter inom den spårburna kollektivtrafiken. Tanken är ju att underlätta och fördela trafikanttrycket på det direkta närområdet.

Om man sedan åker pendel till Bro, Skogås eller Rönninge från Sumpan, in till City med T-banan från Hallonbergen eller tar sig vidare med buss norrut eller T-bana söderut från DAS är väl ganska irrelevant i sammanhanget? Alltså, oavsett var man bor i stan så ska de flesta vidare någonstans och dessa evenemangslinjer är bara till för att förenkla och sprida lite på resströmmarna. Inte för att frakta folk till specifika delar av stan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Privatperson

Hejsan ! Första inlägget för mig  :P

Är det någon som vet om extralinjerna överhuvudtaget fungerar som tänkt ? för nu i onsdags (när invigningsmatchen var) var det totalkaos i området...Folk uppmanas åka kollektivt men när vägarna är igenkorkade så funkar ju bara tågen , såg en stackare på kryckor som fick hoppa ur en taxi 2km ifrån arenan och linka sig fram i hopp om att komma på plats i tid  :o

Extralinjerna skulle väl bara gå i trafik när det är nått evangemang men jag är säker på att jag har sett 101/102 gåendes med passagerare andra dagar också , är det anställda vid arenan som skjutsas dit ? på SL.se hittar jag ingenting

Jag bor endast 1km fågelvägen från arenan & 500 M från Råstagaraget så detta är mkt intressant  8)