SL linje 101 och 102 - körvägar

Startat av Jimmy, 31 oktober 2012, 17:32:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
Någon som har tillgång till körvägarna för Friends Arena-linjerna 101 och 102 och kanske vet vem som kör dom?

Linje 101 kan man kanske gissa sig till sträckan Mörby - Råsta strandväg, men hur långt in mot Arenan på Evenemangsgatan kör den?

Linje 102 är lite svårgissad Sundbybergs stn - Ursviksvägen, sen går den väl in till Hallonbergsplan mot Arenan, men stannar på Ursviksvägen mot Sundbyberg. Även här är sista sträckan Råsta strandväg - Arenan lite ogissbar. t.ex. var ändhållplatsstolpen står.

Har, troligen i Buss-snack, sett en bild på hpl Friends Arena med hpl-stolpar men hittar den inte längre.

Mvh
Jimmy B

Nico

Misstänker att det är mina bilder från tråden om SL-trafikförändringar i december du tänker på i detta fall?








Det är då Arriva Råsta som kör dessa två linjer och så vitt jag förstått det så är väl inte detta med körvägar inte helt klarlagt utan kan bero på hur det ser ut den aktuella dagen. Man ska väl då köra in på Råsta strandsväg och sedan höger i cirkulationsplatsen in på den s.k. Evenemangsgatan. Där släpper man vid entrén till Nya Råsunda och sedan så ska man köra ut ur området på något vis. I dagsläget då via Dalvägen om jag förstått rätt och sedan tomma mot Mörby respektive Sundbyberg för att hämta nästa tur. När det hela är över så ligger ju avgångshållplatserna i en egen ficka på själva Råsta strandväg, direkt bortanför cirkulationsplatsen där den s.k. Evenemangsgatan mynnar. 

Tanken är då att både 101 pch 102 ska ut mot Sjövägen och sedan upp mot Enköpingsvägen/E18. Tyvärr har de ansvariga vägutformarna inte tänkt på att att väganslutningarna i området i övrigt är från anno dazumal vilket gör att det snabbt stockas upp i denna korsning. Lär även bli roligt framöver när både Solna och Sundbyberg tänker förtäta och sannolikt smalna av Enköpingsvägen när Kymlingelänken övertar statusen som E18. Misstänker att Solna även tyvärr lär försöka att klippa av Sjövägen vilket kommer att ställa till det även för lokalbussarna på 502/505 om de inte kan passera vid större evenemang.

Linje 101 går väl sedan bara raka spåret till Danderyds sjukhus via Enköpingsvägen/E18 för att sedan landa vid Mörby station. 102 går ut via Enköpingsv. (v) - Ursvikv. (v) - Gesällvägen (h) - Örsvängen - Hallonbergsplan - släpper vid entrén T-bana - Örsvängen (v) - Rissneleden (h) - Ursviksvägen (h) - Järnvägsg. (v) - Sundbybergs station/avsläpp. Förutom de via-stopp som nämns på hållplatsskyltarna så tror jag inte att det ska vara några andra stopp längs med vägen då dessa linjer bara är till för att mata till vissa knutpunkter. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jimmy

Ja just dom bilderna var det. Konstigt, jag gjorde sök på "arena" men får ingen träff på dina inlägg med bilder.
I alla fall, tack för fakta!

Några snabba följdfrågor ang linje 102.
På SL hemsida så stod det ang trafiken mot Sundbyberg "Från Friends Arena är hållplatserna: Evenemangsgatan - Ursviksvägen (samma hållplats som linje 197) - Sundbybergs station."
Dock finns det ingen hpl för linje 197 som heter Ursviksvägen enligt linjebeskrivningen.
Då tog jag för givet att  "Ursviksvägen (samma hållplats som linje 197)" betydde att man inte körde upp till Hallonbergsplan.

Och körvägen mot Sundbyberg är nog enklare än tvärtom.
Kan man tänka sig att 102:an mot Friends Arena kör Järnvägsgatan – Lysgränd – Sturegatan – Esplanaden – Järnvägsgatan – Ursviksvägen – osv?

Jimmy



Nico

Jo, körvägen från Sumpan är nog i princip som 506 fastän utan andra stopp. Frågan är väl även om man ens går upp till Hallonbergen när man åker mot arenan? Tycker att det skulle kännas lite dumt att gå upp dit med en fullsatt vagn. Då är det nog smidigare att trafikledningen sätter in en tom 102:a från Hallonbergen.

Från arenan så gissar jag bara, men jag misstänker att man kör upp till Hallonbergens centrum. Att använda 197:ans hållplats 'Örsvängen' nere på Ursviksvägen är nog tveksamt då många (trots den relativa närheten) i så fall inte lär hitta till T-banan. Lättare då att släppa dem där de ser var T-banans entré ligger.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Finns det inte redan linjer som heter 101 och 102? Typ såna där minibuss-linjer i Hökarängen.

Ted Selander

Citat från: JDS skrivet 01 november 2012, 23:26:08 PM
Finns det inte redan linjer som heter 101 och 102? Typ såna där minibuss-linjer i Hökarängen.
Jovisst fanns de, sedan länge nu i 900-serien, och kallas Närtrafik.

Omnilasse

Man måste ju nästan också notera här att SL efter drygt 30-år i förskingring nu tycks återgå till den gamla principen från SS-tiden när det gäller linje 102 - att bussens nummer skall innehålla anslutande tunnelbanelinjes nummer (linje 10 i Sundbyberg). Mycket elegant! Fast Mörbybussen stämmer ju inte alls in på detta. Att ha 100-nummer på den är ju närmast lite märkligt. Men det är väl som telefonnummer nuförtiden - folk kan ju ha gamla innerstadsnummer och bo i förskingringen ute i någon förort :)

Samtidigt valde man ju just som evenemangsbussar förut att ha tvåsiffriga innerstadsnummer trots att de gick i förorten. Nå  - vad jag ville ha sagt var väl egentligen bara att jag inte riktigt förstått logiken bakom numren. Om det är någon ny nummerserie för evenemangsbussar, om man valt det bara för att 500-serien är full, eller om man på sikt kanske vill omforma solna/sundbyberg till 1xx-serien (vilket jag inte förvisso tror, men skulle ändå vara logiskt då många nummer är lediga och det är stor nummerbrist i 5xx). 

Jimmy

När det gäller hållplatser på dessa linjer så har jag helt gått på den info som SL hade på sin hemsida dagarna innan invigningen av arenan:

Extrainsatta bussar 101 och 102
SL sätter in extrabussar i samband med invigningen.

Från Mörby station på Roslagsbanan går busslinje 101 till arenan. Den har de här hållplatserna utmed vägen: Mörby station - Danderyds sjukhus (tunnelbana) - Bergshamra bro - Evenemangsgatan (vid Friends Arena), och omvänt efter evenemanget.

Från Sundbybergs station går busslinje 102. Den har de här hållplatserna utmed vägen: Sundbybergs station - Hallonbergen (bussterminalen vid tunnelbanan) - Evenemangsgatan (vid Friends Arena).

Från Friends Arena är hållplatserna: Evenemangsgatan - Ursviksvägen (samma hållplats som linje 197) - Sundbybergs station.

Båda busslinjerna avgår var 5:e minut från klockan 18.00. Efter evenemangets slut avgår bussarna från arenan mellan klockan 21.40 och 23.30


Jimmy

Nico

Jag betvivlar inte dina eller SL:s uppgifter (och SL får ju sin info från entreprenören), däremot finner jag dem ganska märkliga i sig.

Undrar lite över hur Arrivas trafikledare/informatörer tänkt, resonerat och hur förankrat denna sak? Som jag förstått har man fått in många nya som inte är så hemma i ormådet. 197 har som sagt inte ens en hållplats som heter Ursviksvägen utan sannolikt bör det ju vara dess hållplats Örsvängen som avses.

Att 101 sedan (då det inte är en lokallinje) skulle stanna vid Bergsamra bro förstår jag inte heller då det enda syftet skulle vara att låta omstigning (med promenad) ske till T-banans linje 14... men det är ju samma linje som man når vid Danderyds sjukhus och då dessutom stannar direkt vid nedgången.








Det här är helt OT här, men vad gäller linjenummer så finns det ju ett fåtal användbara i låga 500-serien, men det skulle nog vara lite dumt att låsa ev. användbara nummer till uddalinjer som dessa. Frågan är väl även om evenemangslinjer ens behöver ett ordinarie SL-linjenummer på så vis?

Även detta med linjenummer skulle nog må bra av en allmän översyn. Nuvarande indelning är ju verkligen en kvarleva från, i stort sett, tiden för SL:s bildande och har ju i runda slängar 40 år på nacken. Tycker t.ex. att det är lite barockt att de få linjerna på Lidingö och Mälaröarna kan låsa två hela serier.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Var dessa linjer bara engångslinjer?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 02 november 2012, 20:53:32 PM
Var dessa linjer bara engångslinjer?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Nejdå, men evenemangslinjer (iaf än så länge). Tror dock att SL tycker sträckan är för kort från Solna S för att i normalfallet erbjuda den här servicen. Vid matcher är det väl dock närmast nödvändigt. Det var närmast kaos att åka 176-177:s vägar när det var invigning. En arerna för 50 000 besökare är knappast att leka med - vilket också syntes på de enorma köerna till 102 redan vid Mörby station.

Nico

Det här är egentligen helt OT, men med tanke på hur nära järnvägsnätet man är tycker jag att det är lite konstigt att man inte ordnade till ett stickspår eller motsvarande in mot arenan. Visst skapar det även säkerhetsproblem med att hålla koll på folk (man vill ju inte att massan ska klämmas ihjäl osv.) då ju inte alla kan komma med samtidigt, men de problemen hade nog gått att lösa på något vis. Kanske med något i stil med fållorna till berg- och dalbanor på nöjesparker eller så. I alla fall borde det varit en bättre idé än att försöka att bussa säg 10-15 000 personer därifrån. Bussar som dessutom nu fastnar i all övrig trafik.

Jag bor ju själv i närområdet och många av oss tycker att det är lite märkligt (med tanke på att man även ska ha ett jätteköpcentrum etc. i direkt anslutning) att just denna typ av logistikfrågor verkar ha glömts bort. Hur man än gör så är är närmsta pendeln vid Solna stn (Hagalund) ändå en bra bit bort, likaså tvärbanan när den blir klar. Ulriksdals pendeltågsstation och t-banestationerna vid Solna C och Näckrosen ligger ännu längre bort. Bussarna i närområdet klarar inte trafiken och ligger även de en bit bort medan stackars 505, som i stort sett är enda linje som passerar direkt förbi, knappast lär klara trycket på egen hand. Vet att det finns en del andra planer, men inget är direkt klart i nuläget och då lär det ta tid innan man kommer till avslut.

Även väganslutningarna i sig är i stort sett värdelösa. Vet inte om Råsta strandväg kommer få en anslutning mot Pyramidvägen, men det lär bara hjälpa temporärt då det övrga vägnätet inte förmår få ut trafiken mot E4 Uppsalavägen på ett bra vis. Även anslutningen mot Sjövägen och E18 Enköpingsvägen verkar helt ha glömts bort och här planerar som sagt Solna och Sundbyberg något slags sörgårdsidyll när E18 flyttas över till Kymlinge. Frågan är som sagt hur man ens har tänkt på detta med tillgänglighet?! I grund borde man nog lagt en ny stor utfart mot Sjövägen/E18 och byggt en planskild korsning med på/avfart vid denna plats.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Prio 1 i den tidiga planeringen av den här arenan har väl varit att främja samarbetet mellan kommunalpampar och byggbolagsbossar, inte att lösa trafikproblem...

Nico

Vet inte det, men man kan konstatera att busstrafiken rullar på gatorna hos kommunerna och både stat och kommun har ett kollektivtrafikansvar. Tyvärr är detta något som ibland behändigt verkar glömmas bort när det finns projekt där politisk prestige kan vinnas.

Solna (och till viss del Sundbyberg samt Storstockholm i övrigt) kommer att vara en byggarbetsplats under överskådlig framtid och då blir det ibland lite konstigt när man inte verkar bry sig om att samspela.. utan vid kommungränsen (och knappt det) så upphör intresset för framkomlighet vilket ju blir knepigt för genomgående kollektivtrafik med buss och spårfordon. Solna och Sumpan är sen lite som Schweiz, dvs. de ligger mitt i smeten och även om de själva inte skulle delta så påverkas de ändå av allt annat som händer runtomkring.

Typ, i Järvaområdet som ligger norr och väster om Solna och Sumpan så fick man ju t.ex. folkomrösta om den s.k. trängselskatten. Solna och Sumpan som dock direkt påverkades (till skillnad från bl.a. Österåker och Salem) av sagda beslut fick dock vare sig säga bu eller bä om det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Ja nog är det obegripligt att man inte från början planerade och byggde en plattform mot spåret närmast arenan. Kostnaden för en ny station kunde inte bli lägre. En plattform med ingång från sidan, och direkt i anslutning till arenan. Inga gångtunnlar, inga broar eller annat kostnadskrävande hade behövts.

Sen i anslutning till matcher och andra evenemang köra en pendeltågslinje t ex Älvsjö - Arenastationen, med stopp på alla mellanstationer förutom Solna då förstås, där man inte kan ta sig in till platformen från/till arenaspåret.

吉先生