Lagbrott med kontantlöst?

Startat av en_dalmas, 26 oktober 2012, 20:13:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: HJP skrivet 31 oktober 2012, 10:28:12 AM
Slutkunden kanske kommer billigast undan utan vare sig, kontant-, eller automatbetalning....

De billigaste betallösningarna med minst omkostnader och minst antal mellanhänder borde ju leda till lägre priser. Både för varor i butik, samt priset för bussbiljetten.

HJP

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 31 oktober 2012, 10:18:18 AM
Nej, så blir alltså inte slutsatsen eftersom kostnaden inte är stor i relation till hur mycket pengar som annars skulle förloras. Det är bara en stor kostnad om man rycker den ur sitt sammanhang. Återigen, man ska inte hänga upp sig på att det är stora kostnader och små transaktionsbelopp. Det är många transaktioner man riskerar att förlora utan spärrarna. Då går kalkylen ihop ändå.

Det vore inte precis billigt att gå miste om alla pengar heller, så jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara en så självklar slutsats att det läggs för mycket pengar på automatspärrar och att det egentligen inte skulle vara lönsamt?

Ja, lite åt det hållet funderar jag också. Sedan är väl kanske problemet att det kan bli så extremt mycket dyrare att betala kontant så att det knappast skulle vara intressant att erbjuda det som alternativ, om man ska följa den kalkylen strikt. Då kanske det snarare är rimligt med någon symbolisk, men ändå tillräckligt hög, avgift för att betala kontant. Egentligen är det väl så att idealet är att få bort så många ombordköp som möjligt eftersom det tar tid och försenar andra passagerare, medan det ändå är bra att kunna erbjuda det för att det ska vara enkelt att åka när man helt enkelt inte kunnat ordna biljett i förväg. Då kanske det är ombordköp i allmänhet som ska avgiftsbeläggas, oavsett bankkort eller kontant.
****
Nu är det synd att jag inte har aktuella siffror på vad automatspärrarna kostar, för jag tror att de är betydligt dyrare, än vad du tror.
Oavsett kostnad, så ser jag det som självklart, att kunna lösa ett färdbevis på bussen. Man betalar cirka 50% via skatten, och måste kunna åka, även om man åker sällan, eller befinner si i en situation där man inte kan betala på annat sätt.

HJP

HJP

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2012, 10:32:14 AM
De billigaste betallösningarna med minst omkostnader och minst antal mellanhänder borde ju leda till lägre priser. Både för varor i butik, samt priset för bussbiljetten.
****
Just precis vad jag menade. Ingen betalning, inga kostnader.

HJP

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 31 oktober 2012, 10:37:05 AM
****
Just precis vad jag menade. Ingen betalning, inga kostnader.

HJP

Nolltaxa är ju ett politiskt beslut och kostnaderna för detta är ännu mer oöverskådliga, dem som betalar skatt får en rejäl höjning av landstingsskatten och behovet av extra vakter lär mångdubblas liksom tyvärr skadegörelsen.

Till detta kommer det som vi kallar okynnesåkande och som leder till en sämre standard för dem som idag betalar för sig.

Inget är gratis, det är alltid någon som ska betala.

Det är ju ingen tillfällighet att allt fler kommuner drar in gratisresor för ungdomar o studerande förutom t/fr skolan, inte för att öka intäkterna utan för att minska kostnaderna.

HJP

Citat från: Håkan_E skrivet 31 oktober 2012, 10:57:49 AM
Nolltaxa är ju ett politiskt beslut och kostnaderna för detta är ännu mer oöverskådliga, dem som betalar skatt får en rejäl höjning av landstingsskatten och behovet av extra vakter lär mångdubblas liksom tyvärr skadegörelsen.

Till detta kommer det som vi kallar okynnesåkande och som leder till en sämre standard för dem som idag betalar för sig.

Inget är gratis, det är alltid någon som ska betala.

Det är ju ingen tillfällighet att allt fler kommuner drar in gratisresor för ungdomar o studerande förutom t/fr skolan, inte för att öka intäkterna utan för att minska kostnaderna.
****
Detta har vi diskuterat förr, och jag delar inte din uppfattning. Det måste ses långsiktigt, och det skulle lösa många problem. Inte minst, en stor miljövinst.
Jag är inte säker på att skatten skulle bli så mycket högre (med dagens SL), den nödvändiga utbyggnaden kostar förstås, men man vinner mycket annat.
Om du anser att skatten skulle höjas rejält, så förstår jag inte varför du kallar nolltaxa "gratis". Att betala skatt, är att betala.

HJP

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2012, 09:02:32 AM
Även med seriösa parter inblandade, kvarstår faktum att hantering av kontanter kostar stora summor. Mest rättvist vore det därför om kontantbetalarna fick bekosta dessa omkostnader med högre priser. Medan de som betalar "elektroniskt" kommer undan med ett lägre pris.
Även kortbetalning kostar ju en hel del när tusentals bussar skall utrustas med kortterminaler men det är ju till stora delar redan så som du föreslår dvs. dom som betalar en enkelbiljett på bussen med kort eller med kontanter (Där det ännu går) får betala betydligt mer än dom som reser med värdekort eller SMS biljetter.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 31 oktober 2012, 13:54:45 PM
Även kortbetalning kostar ju en hel del när tusentals bussar skall utrustas med kortterminaler men det är ju till stora delar redan så som du föreslår dvs. dom som betalar en enkelbiljett på bussen med kort eller med kontanter (Där det ännu går) får betala betydligt mer än dom som reser med värdekort eller SMS biljetter.

Det finns c:a 1900 st SL-bussar, men inte en enda bankkortterminal på någon av dem. Bara Accesskortläsare. Och även innan SMS-biljetten infördes fungerade det för det mesta bra, även på landsbygden. Dvs alla hade ju ett kort eller remsa med sig, då nästan alla ju visste om att ombordköp inte var möjligt.
Man får lov planera i förväg, precis som att man vid behov måste tanka upp sin bilen innan avfärd, eller att man laddar upp sitt kontantkort på mobiltelefonen någon gång i månaden.

Antalet enkelbiljetter (dvs "nödfallsbiljetter") måste ju hållas nere. Men om enkelbiljetter ska kunna köpas ombord på dyra kortterminaler eller via SMS som är lätta att förfalska, är ju en annan debatt.

Björn Ax

Citat från: HJP skrivet 31 oktober 2012, 11:48:18 AM
****
Detta har vi diskuterat förr, och jag delar inte din uppfattning. Det måste ses långsiktigt, och det skulle lösa många problem. Inte minst, en stor miljövinst.
Jag är inte säker på att skatten skulle bli så mycket högre (med dagens SL), den nödvändiga utbyggnaden kostar förstås, men man vinner mycket annat.
Om du anser att skatten skulle höjas rejält, så förstår jag inte varför du kallar nolltaxa "gratis". Att betala skatt, är att betala.

HJP

Vilka problem skulle det lösa? Jag tror inte bussåkandet skulle öka så mycket som vissa tror även fast det skulle vara gratis.

Dom som åker bil idag kommer göra det även om det vore gratis att åka buss. Dom gör det för att det är bekvämt.

Du slipper trängas med massa andra. Du slipper smutsiga säten. Du kan åka från dörr till dörr. Du kan åka även fast det inte går några bussar. Du kan lyssna på din egen musik så högt du vill.

Vad jag vet har det testats nolltaxa på några ställen med resultat som inte varit positiva.

Folk är lata. Dom vill inte hålla på att byta bussar och gå till jobbet eftersom bussen stannar 300 meter från dörren.

HJP

Citat från: Björn Ax skrivet 31 oktober 2012, 14:38:06 PM
Vilka problem skulle det lösa? Jag tror inte bussåkandet skulle öka så mycket som vissa tror även fast det skulle vara gratis.

Dom som åker bil idag kommer göra det även om det vore gratis att åka buss. Dom gör det för att det är bekvämt.

Du slipper trängas med massa andra. Du slipper smutsiga säten. Du kan åka från dörr till dörr. Du kan åka även fast det inte går några bussar. Du kan lyssna på din egen musik så högt du vill.

Vad jag vet har det testats nolltaxa på några ställen med resultat som inte varit positiva.

Folk är lata. Dom vill inte hålla på att byta bussar och gå till jobbet eftersom bussen stannar 300 meter från dörren.
****
Det gamla vanliga tugget, om hur folk är och vad de vill. Det är sååå tröttsamt.
Jag vet inget annat tillfälle, när man plötsligt blir så säker på sin sak, som just när nolltaxa kommer på tal. Och - nolltaxa är INTE GRATIS!

HJP

yngrot

Nolltaxa inte gratis  nej det är den ju inte för skatten måste ju höjas ännu mer och vem vinner på det ??   Och som Björn Ax skriver där det provats med nolltaxa har det inte fungerat bra   bara skapat mer problem och inte lockat nya resenärer utan de som redan åker de åker mer + att det blir okynnesåkande av grupper man inte vill ha i bussen .  ingen vill åka buss om den blir nån form av värmestuga för a-lagare och ungdomar som inte bryr sig om vad föraren säger till dem ..

Bussresan SKA  kosta men för de som köper biljetter och kort på annat ställen än på bussen de ska köpa till lägre pris .. Hur svårt är det för länshuvudmannen  att bestämma ???   Vissa län har ju betala för 10 månader men du kan åka i 12 månader för det priset det är ju rätt väg att gå
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2012, 14:02:59 PM
Det finns c:a 1900 st SL-bussar, men inte en enda bankkortterminal på någon av dem. Bara Accesskortläsare. Och även innan SMS-biljetten infördes fungerade det för det mesta bra, även på landsbygden. Dvs alla hade ju ett kort eller remsa med sig, då nästan alla ju visste om att ombordköp inte var möjligt.
Man får lov planera i förväg, precis som att man vid behov måste tanka upp sin bilen innan avfärd, eller att man laddar upp sitt kontantkort på mobiltelefonen någon gång i månaden.

Antalet enkelbiljetter (dvs "nödfallsbiljetter") måste ju hållas nere. Men om enkelbiljetter ska kunna köpas ombord på dyra kortterminaler eller via SMS som är lätta att förfalska, är ju en annan debatt.
När var detta? Infördes inte SMS biljetterna i samband med att man stoppade kontanthanteringen?

BSB101

Citat från: HJP skrivet 29 oktober 2012, 21:41:07 PM
****
Har du en aning om hur mycket dagens taxesystemkostar SL? Jag har inga färska siffror, men när det skrevs om det, för ett antal år sedan, rörde det sig om gigantiska summor, bara för automatspärrarna.

HJP

Jaha, och? Kostnaden lär inte minska om man på dagens kostnad ska lägga på en kostnad för installation, underhåll, tömning av kontantautomater på bussar.