Att köra mot S – samma som att köra mot rött?

Startat av Jimmy, 01 oktober 2012, 18:22:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Nu är vi nog ute och cyklar lite....

För det första är det olika i olika län och ibland även i olika kommuner inom samma län.

I Stockholms län är det ett antal olika fordon som får köra i kollektivkörfälten, förutom bussar (alla slags bussar i yrkesmässig trafik), taxi, färdtjänst etc etc ibland finns det tilläggstavlor och ibland inte.

Som buss i linjetrafik räknas bussen oavsett om den just då har passagerare eller ej om uppdraget innebär körning i linjetrafik, detsamma gäller för buss i beställningstrafik där sådan får köra i kollektivkörfältet.

Tidigare definerades SL Buss som de bussar som fick använda körfältet men givetvis oavsett passagerare eller ej.

Lars

Citat från: Håkan_E skrivet 04 oktober 2012, 22:01:53 PM


Tidigare definerades SL Buss som de bussar som fick använda körfältet men givetvis oavsett passagerare eller ej.
När jag körde i Sthlm på 80-talet var alla busskörfält där man kom till en S-signal märkta med "Endast SL-buss".

Är det nån speciell märkning på just dessa körfält idag?

Övriga busskörfält hade andra markeringar som öppnade för annan trafik.

JDS

Citat från: Lars skrivet 04 oktober 2012, 23:24:42 PM
När jag körde i Sthlm på 80-talet var alla busskörfält där man kom till en S-signal märkta med "Endast SL-buss".

Är det nån speciell märkning på just dessa körfält idag?

Övriga busskörfält hade andra markeringar som öppnade för annan trafik.

"Endast SL-buss" förekommer fortfarande på en del ställen men sällan inom Stockholms stadsgräns, vill jag påstå.

Men det är ju en rätt otidsenlig text egentligen. Idag används (i Stockholm) vanligen tilläggstavlan "Ej cykel och moped", vilket får ungefär samma effekt.

Jag kan inte utesluta att det finns platser i Stockholm där något annat än en buss i linjetrafik (eller en spårvagn) kan passera en kollektivtrafiksignal. Men jag kan inte komma på någon sådan plats just nu. Alla ställen jag kan komma på har någon speciell lösning för cyklar, t ex att det finns en separat cykelbana som signalen inte gäller för, eller en separat cykelsignal, eller något liknande. Och de ställen jag kommer på, där taxi får köra i kollektivkörfältet, har vanliga flerfärgssignaler.

Setra Tok

CitatEn buss som inte kör i linjetrafik (bestllningar, tomkörningar osv) har inget i kollektivkörfältet att göra.

Citat
Du får väl göra som du vill, jag bryr mig inte men frågan var väl vad som gäller och körfältet är till för fordon i linjetrafik, inga tomkörande bussar, taxibilar och annat.

Tänk så skönt om alla fick göra som dom tyckte... Tror du serriöst att en ursäkt om vite för försenad avgång skulle ursäkta ett lagbrott ??

Å häng nu inte upp dig på tilläggstavlor, jag pratar om vägmärket ! Står det "gäller även tomkörande bussar som riskerar vite" så får du förstås köra där.



Ahahah vilka grejer!

Stå o köa bland bilarna vid universitetet du på väg in mot Tekniska, så ska jag köra "dubbla åttor" förbi dig i bussfilen  o honka med starkhornet (om det nu hade funnits starkhorn på röda bussen med vita randen). Får honka stora hornet med turistarn i stället när jag drar om dig i bussfilen o hinner in till mina resenärer på beställningskörningarna:)

Bättre lägga på 0,5-1 timme extra för att sitta o köa bland bilarna? Hallåååååå??????? Nej det va ingen hemma;)

JDS

#34
Citat från: Setra Tok skrivet 05 oktober 2012, 02:12:43 AM


Ahahah vilka grejer!

Stå o köa bland bilarna vid universitetet du på väg in mot Tekniska, så ska jag köra "dubbla åttor" förbi dig i bussfilen  o honka med starkhornet (om det nu hade funnits starkhorn på röda bussen med vita randen). Får honka stora hornet med turistarn i stället när jag drar om dig i bussfilen o hinner in till mina resenärer på beställningskörningarna:)

Bättre lägga på 0,5-1 timme extra för att sitta o köa bland bilarna? Hallåååååå??????? Nej det va ingen hemma;)

Hallå själv, den här gången får jag göra dig besviken: du bryter inte mot någon regel, buss får köra där utan att vara i linjetrafik.

MartinMartin får också vara lite besviken för han har ju fel den här gången  ;D

Lokala trafikföreskrifter (sök på "01TFS 2012:26")

Citat från: Länsstyrelsen i Stockholms län01TFS 2012:26
Länsstyrelsen i Stockholms läns lokala trafikföreskrifter
om körfält för fordon i linjetrafik m.fl.
på E18.20, Stockholms kommun;
beslutade den 30 maj 2012
(dnr 2581-4897-2012).

Länsstyrelsen i Stockholms län föreskriver följande med stöd av
10 kap. 1 § andra stycket 5 och 8 samt 3 § första stycket 2 a trafikförordningen
(1998:1276).

1 § På E18.20 i sydgående och norrgående körbanor, ska körfältet
längst till höger vara körfält för fordon i linjetrafik m.fl. mellan av- och
påfartsvägen till/från Ålkistevägen i trafikplats Ekhagen. Med avvikelse
från bestämmelserna i 8 kap. 2 § trafikförordningen ska även buss
som inte är fordon i linjetrafik och taxi tillåtas trafikera körfältet.

2 § På E18.20 sydgående körbanan, ska körfältet längst till höger vara
körfält för fordon i linjetrafik m.fl. mellan Frescati Hagväg och 50 meter
norr om Björnnäsvägen. Med avvikelse från bestämmelserna i 8
kap. 2 § trafikförordningen ska även buss som inte är fordon i linjetrafik
och taxi tillåtas trafikera körfältet.

3 § På E18.20 sydgående körbanan, ska körfältet längst till vänster vara
körfält för fordon i linjetrafik m.fl. mellan 75 meter söder om Björnnäsvägen
och 30 meter norr om cirkulationsplatsen vid Roslagstull.
Med avvikelse från bestämmelserna i 8 kap. 2 § trafikförordningen ska
även buss som inte är fordon i linjetrafik och taxi tillåtas trafikera körfältet.

4 § På E18.20 norrgående körbanan, ska körfältet längst till höger vara
körfält för fordon i linjetrafik m.fl. mellan 125 meter och 250 meter
norr om cirkulationsplatsen vid Roslagstull. Med avvikelse från bestämmelserna
i 8 kap. 2 § trafikförordningen ska även buss som inte är
fordon i linjetrafik och taxi tillåtas trafikera körfältet.

5 § På E18.20 norrgående körbanan, ska körfältet längst till höger vara körfält
för fordon i linjetrafik m.fl. mellan 275 meter och 150 meter söder om
Björnnäsvägen. Med avvikelse från bestämmelserna i 8 kap. 2 § trafikförordningen
ska även buss som inte är fordon i linjetrafik och taxi tillåtas trafikera
körfältet.

6 § På E18.20 norrgående körbanan, ska körfältet längst till höger vara körfält
för fordon i linjetrafik m.fl. mellan Björnnäsvägen och 120 meter norr om
samma väg. Med avvikelse från bestämmelserna i 8 kap. 2 § trafikförordningen
ska även buss som inte är fordon i linjetrafik och taxi tillåtas trafikera
körfältet.

7 § På E18.20 norrgående körbanan, ska körfältet längst till höger vara körfält
för fordon i linjetrafik m.fl. mellan 250 meter norr om Björnnäsvägen och 80
meter söder om Baron Rålambs väg. Med avvikelse från bestämmelserna i 8
kap. 2 § trafikförordningen ska även buss som inte är fordon i linjetrafik och
taxi tillåtas trafikera körfältet.

1. Dessa föreskrifter träder i kraft dagen efter de har publicerats i Transportstyrelsens
författningssamling.

2. Genom föreskriften upphävs Länsstyrelsens i Stockholms län lokala
trafikföreskrifter om motorväg på E18, beslutade den 12 februari 2009, dnr
2581-2008-53595 (01FS 2009:97).

MartinMartin

Men det är ju ganska meningslöst att försöka framföra nåt när ingen läser något förrutom det dom själva vill läsa.
Jag har inte påstått att man inte får tomköra på Roslagsvgen över huvud taget, där sitter ju en tydlig tilläggstavla
"gäller även buss & MC" .

Frågan gällde ju generellt om man fick tomma i ett kollektivfält vilket man INTE får.

MartinMartin

Och för tydlighetens skull så är det väl bäst att jag skriver att jag är allt annan än nån paragrafryttare,
jag tommar dagligen i kollektivkörfältet och har inga problem med det alls, men jag antog att den som frågade
ville veta hur det ska vara, inte hur det är.

Nico

Tekniskt sett (när du kör SL-trafik) så kör man det som i vissa lägen kallas för 'linje Tom' och även in/utkörningsvägar ingår då egentligen i linjekörning. Kruxet är väl att man numera är lite dålig på att meddela officiella tomkörningsvägar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 05 oktober 2012, 09:12:24 AM
Men det är ju ganska meningslöst att försöka framföra nåt när ingen läser något förrutom det dom själva vill läsa.
Jag har inte påstått att man inte får tomköra på Roslagsvgen över huvud taget, där sitter ju en tydlig tilläggstavla
"gäller även buss & MC" .

Frågan gällde ju generellt om man fick tomma i ett kollektivfält vilket man INTE får.

Jaha, då missförstod jag dig. Jag läste ditt svar #29 skrivet: 2012-10-04, 12:44:54 till Ersa som jag uppfattade som kopplat till just Roslagsvägen men det var kanske inte så du menade.