Flertal turer inställda i UL-trafiken..

Startat av Jacob, 16 augusti 2012, 20:23:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Jag hade någon form av plan att åka buss till och från jobbet nu när jag kan åka nästan hemifrån, det är bara 4km till Ledinge Vägskäl.

Men det går ju inte...

Kollade innan jag gick hemifrån i torsdags för att se att jag kom ihåg tiderna rätt, både app och hemsida bekräftar, ingen annan info.

Kommer upp till kyrkan. Ingen buss 8.15, ingen buss 8.35... Upplysningen tyckte jag skulle ta taxi till Uppsala och jo visst men jag hade ju inte fått ersättning för den resan eftersom jag stod 2km från Upptåget.

Om det inte hade räknats som illojalitet gentemot den egna arbetsgivaren så har jag fler kollegor som hade kunnat tänka sig att jobba extra för att täcka upp åt de gula just nu.

Men Ramadan? Seriöst? Det är ju inte ett problem hos oss, varför skulle det vara orsaken till problemen hos Nobina?

Nico

Citat från: lil-sis skrivet 19 augusti 2012, 09:42:31 AMMen Ramadan? Seriöst? Det är ju inte ett problem hos oss, varför skulle det vara orsaken till problemen hos Nobina?

Ursäkta om jag låter lite grinig och less nu, men jag börjar undra lite hur en del av er läser...?!

Det har inte sagts att Ramadan är orsaken. Däremot sköt jag in ett generellt inpass om att det kunde [kanske] vara en faktor som påverkade. Detta då det faktiskt har en påverkan på personläget på en hel del andra håll. I synnerhet då i garage med en stor andel muslimska förare. Nu vet jag dock inte alls om det varit fallet här utan som sagt... det kan vara en möjlig påverkansfaktor i vissa fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 19 augusti 2012, 09:42:31 AM
Om det inte hade räknats som illojalitet gentemot den egna arbetsgivaren så har jag fler kollegor som hade kunnat tänka sig att jobba extra för att täcka upp åt de gula just nu.

Har ni tagit upp detta med er personalplanerare? I svåra tider som dessa kanske den gröna arbetsgivaren kan tänka sig flera undantag från "illojalitetsregeln" om man gör upp det med dem först. Här handlar det ju snarare om lojalitet till länets resenärer.

Personligen hade även jag kunnat rycka in, om någon slags förfrågan gått ut till östra sidan om länsgränsen, och om jag inte redan haft fullt upp med att förbereda trafiken inför den egna skolstarten/hösttidtabellen (som här inträffar med bara en enda dags mellanrum).

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2012, 12:39:03 PM
Har ni tagit upp detta med er personalplanerare? I svåra tider som dessa kanske den gröna arbetsgivaren kan tänka sig flera undantag från "illojalitetsregeln" om man gör upp det med dem först. Här handlar det ju snarare om lojalitet till länets resenärer.

Personligen hade även jag kunnat rycka in, om någon slags förfrågan gått ut till östra sidan om länsgränsen, och om jag inte redan haft fullt upp med att förbereda trafiken inför den egna skolstarten/hösttidtabellen (som här inträffar med bara en enda dags mellanrum).
Kan väl dock noteras att man just nu bara har två turer uppsatta som inställda. Kan ju bli värre igen på måndag förstås. Nu upptäckte man väl det här lite för sent (personalbristen). Vad nu skälet kan vara. Men likaväl som bussföare kan göra fel eller ha en dålig dag, så kan förstås också misstag göras i planeringen.

Att plocka in från andra bolag kräver ju ändå att man har något slags anställningsförhållande. Visst, det går att ordna, men kanske inte på allt för kort varsel. I sådana fall är det väl kanske lättare att överlåta turen på någon annan operatör (om UL accepterar det). Att låna från Nobina i Norrtälje skulle väl kanske vara enklare, men det är ju mycket möjligt att samtal med dem redan förts.

Jag tror nog inte heller att planerarna sitter med armarna i kors och inte har några att kontakta. Det görs säkert efter listor och på andra sätt. Men det tar ju sin tid ändå, särskilt om man inte får tag i folk och många tackar nej (eller är bortresta).

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2012, 13:23:21 PM
Jag tror nog inte heller att planerarna sitter med armarna i kors och inte har några att kontakta. Det görs säkert efter listor och på andra sätt. Men det tar ju sin tid ändå, särskilt om man inte får tag i folk och många tackar nej (eller är bortresta).

Absolut gör planerarna vad de kan. Något annat försöker jag inte påstå, vill jag förtydliga. Jag bara gott att säga om utbildare och personalplanerare på Uppsaladepån från min tid där. Jag skulle inte vilja ha deras arbetsuppgifter och försöka hitta folk i dagens läge.

KG

Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2012, 13:23:21 PM
Att plocka in från andra bolag kräver ju ändå att man har något slags anställningsförhållande.

Nej det behövs inte och man har gjort så här i alla tider. Man hyr helt enkelt in förare från andra företag. Då har man inget anställningsförhållande utan hyr en chaufför av ett annat företag. Detta har varit standard på somrarna hur länge som helst. Fast tidigare krävde de inhyrda företagen att få ha sina egna bussar, detta går ju ej numera då det är krav på rätt färg och utrustning osv. Därför hyr man bara föraren.