Dalarna: Nya underentrepenörer till nobina

Startat av Fikman, 23 juli 2012, 09:13:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2012, 20:51:29 PM
Samma sak med Fridströms eller är det lite annorlunda där?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Fridströms bemannar väl enbart bussarna medans Nobina tillhandahåller och sköter all service, håller med reservbussar etc.
Dock är det ju ett lagkrav att den som utför uppdraget står som brukare av fordonet, har med tillstånd att göra

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 30 juli 2012, 21:30:17 PM
Fridströms bemannar väl enbart bussarna medans Nobina tillhandahåller och sköter all service, håller med reservbussar etc.
Dock är det ju ett lagkrav att den som utför uppdraget står som brukare av fordonet, har med tillstånd att göra

Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 21:53:21 PM
Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.

Ursäkta :-( blandade ihop er...

I Dalarna blir dem bara Underentreprenörer på papperet eftersom Dalatrafik knappast godkänner att man överlåter kontraktet rakt av
Man har huvudansvaret, någon annat vore ingen vinst alls för Nobina, då har man fortfarande alla kostnader.
Däremot är givetvis Nobina fortfarande ansvarig gentemot Dalatrafik för att turerna genomförs på rätt sätt eftersom avtalet fortfarande ligger hos Nobina.

En liten reservation eftersom det glunkades hos Dalatrafik tidigare i år att det kunde bli aktuellt att överlåta resp avtal till de "nya" åkarna

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 21:53:21 PM
Nja, det där lät mera som UL-avtalet. Dvs att underentreprenörerna blir tilldelade nya fina fordon som servas och i stor mån tankas/städas på Nobinas stora egna depå av Nobinas personal. Riktigt exakt på det viset fungerar inte SL-avtalet. Fridströms gör all städning, tvättning och större delen av all service själva, och har därför ett helhetsansvar som är lite mer omfattande än UL-underentreprenörernas. Dessutom har ju Fridströms nästan lika många linjevagnar och trafik som alla fyra UL-underentreprenörer har tillsammans.

Hur det blir i Dalarna återstår att se. Att köra som UE på bara två år av ett återstående avtal gör ju att UE-avtalen i Dalarna antagligen kommer att se lite annorlunda ut.

Vad jag har förstått så kommer vi hyra bussarna av nobina/dalatrafik och vi har ansvar för rep å städ