Wallenbergs ägda bussbolag

Startat av Stefan P, 12 juli 2012, 18:15:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Wallenbergs ägda bussbolag BSS, BSBV, Eskilstuna OT jag vill veta hur det startade och hur länge de fanns osv. ?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Vad gäller BSS och BSBV köptes dessa av Wallenberg-sfären på 30-talet.
EOT köptes in av Wallenbergägda SOAB i mitten på 60-talet.
Det finns böcker att köpa om både BSS och EOT, kan beställas genom SvOf.

Silo

Wallenberg ägde även Katrineholms omnibustrafik, KOT. Detta företag tillkom genom köp av Lundborgs omnibustrafik 1/7 1969 och KOT upphörde sedan då SLT, Södemanlands läns trafik AB tog över trafiken 1/1 1978.
/TS

Björn Forslund

Kanske dags att vi listar rubbet?
Även Saltsjöbanan och Mälarörarnas Omnibuss ingick i sfären.

Givetvis köptes bussar från Scania-Vabis med karosser från SKV och ASJ, vilka också tillhörde samma koncern.

Hans Broman

Glöm inte Södertälje Omnibus AB (SOAB).

Björn Forslund

Citat från: Hans Broman skrivet 13 juli 2012, 21:01:06 PM
Glöm inte Södertälje Omnibus AB (SOAB).

Det står ju om SOAB ett par inlägg upp!

Andra Wallenberg-bolag var Stockholms Turistbussar och Nyköpings Omnibustrafik. Av någon anledning hade dessa en period samma målning, vitt med ränder i brunt och gult.
I stockholmsområdet tog SL över 1969 (utom Stockholms Turistbussar). När redan SLT bildades försvann mycket av det övriga ur Wallenbergarnas bussimperium.

Ronald M. Jannesson

...SOAB??? Var inte det Svenska Oljeraffinaderier AB en gång i tiden?? Hade väl bl.a. en anläggning vid Mölndals Övre om jag minns rätt? Hela det området totalsaneras nu för att sedan bli bostadskvarter i backarna runt "Mölndals Kråka" ;D :D

Björn Forslund

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 juli 2012, 14:31:58 PM
...SOAB??? Var inte det Svenska Oljeraffinaderier AB en gång i tiden?? Hade väl bl.a. en anläggning vid Mölndals Övre om jag minns rätt? Hela det området totalsaneras nu för att sedan bli bostadskvarter i backarna runt "Mölndals Kråka" ;D :D

SOAB var även Svenska Omnibus AB en gång i tiden. Och säkert har bokstäverna haft flera andra betydelser genom tiderna.

Ola Almquist

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 juli 2012, 14:31:58 PM
...SOAB??? Var inte det Svenska Oljeraffinaderier AB en gång i tiden?? Hade väl bl.a. en anläggning vid Mölndals Övre om jag minns rätt? Hela det området totalsaneras nu för att sedan bli bostadskvarter i backarna runt "Mölndals Kråka" ;D :D

Svenska Oljeslageriaktiebolaget var det. Jo, fabriken är tyvärr riven. Det var en fantastisk anläggning.

M.v.h.
Ola

Ronald M. Jannesson

...kommer ihåg all aktivitet runt Mölndalsanläggningen på 60-70-talen. Osade speciellt runt området, dock, men ändå. Jag och min pappa, numera däruppe, promenerade ofta i området och vips när vi gick uppför Samuel Norbergsgatan, en brant stigning norrut från Gamla Torget oxå kallad "Friareliden", kom en av Mölndalsbussarnas Scanior och stånkade förbi i ett motorbuller under järnvägsbroarna där. Det ekade...Samtidigt kunde man gå ner från Ormåsgatan till stationen Mölndals Övre och se nästa persontåg stanna för avsläpp av passagerare. Dé va´tider dé...! ::) :'(