Huvudmeny

Stulen gata

Startat av Jan I Nilsson, 11 juni 2012, 20:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är väl bara att mäta bredden på den ordinarie trottoaren och därefter jämföra med bredden på den nya gångbanan för att notera om försämring skett. På bild 1 & 2 ser utrymmet ut att ha halverats, och på bild 3 verkar det lite bökigt att klämma sig igenom serveringen eller bakom cyklarna. Framför allt om mycket folk är ute samtidigt. I mellanstora och mellansmå svenska städer, där folk har den irriterande ovanan att stå och prata med varandra i varenda smal passage, blir det ofta tvärstopp för alla gående på dylika ställen.

Jämför med om man gräver upp en vanlig gågata och ersätter gatans bredd med en passage på 150-200 cm, på en kortare sträcka. Blir det förbättrad framkomlighet då?

the0fiskis

tycker det nästan är bättre som det vissas här än utesaveringar som tar upp halva och nästan tvingar ut folk i körbanan. för detta är angaerat med ytregångväg.
i stockholm stänger man ju av visssa(viss?) gata nattetid för att priotera gångnde.

Jan I Nilsson


Det blåser bra på Drottningtorget :D

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 19 juni 2012, 08:16:10 AM
Vi kan väl enas om att vi är oense om gångtrafiken har fått väsentligt försämrad framkomlighet eller inte? Jag kan konstatera att man har byggt ordentliga, rullstolsvänliga, ramper ner från trottoaren till den provisoriska gångbanan.

Jag ser inga ramper, bara en gångbana som tillsammans med körbanan har blivit helt och hållet annekterad. Kanske bäst att ta med bilden också så att det inte kan råda något tvivel om vilken jag menar:

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 11 juni 2012, 20:35:44 PM

Här är det grövsta jag sett! >:(

JDS

Citat från: the0fiskis skrivet 19 juni 2012, 09:15:10 AM
i stockholm stänger man ju av visssa(viss?) gata nattetid för att priotera gångnde.

Vilken gata/vilka gator tänker du på då?

the0fiskis


Jan I Nilsson


Gatan återlämnad. :D

Fint med ett fönsterbord här. ;D