Atlas modellbussar: Kjellberg/Volvo från 1953 m.fl.

Startat av LYR, 07 mars 2012, 15:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 mars 2012, 19:13:39 PM
Nä, det är ju så med internet/dagens teknik; Lätt att hitta (tveksam) info och sno bilder. Jag norpar ju själv men för privat bruk...
****
För privat bruk är det tillåtet. För kommersiellt bruk, måste man ha upphovsmannens tillstånd. Har jar rätt?

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 18 mars 2012, 20:44:09 PM
****
För privat bruk är det tillåtet. För kommersiellt bruk, måste man ha upphovsmannens tillstånd. Har jar rätt?

HJP

Självfallet får man inte sno andras bilder och använda dem i kommersiellt syfte. Det är ju särskilt illa om det är ett företag som gör så.

Fredrik Klint

Citat från: HJP skrivet 18 mars 2012, 20:44:09 PM
****
För privat bruk är det tillåtet. För kommersiellt bruk, måste man ha upphovsmannens tillstånd. Har jar rätt?

HJP

Jo, så är det väl. Men eftersom det är så lätt att bara ta saker så "glöms" det frågas efter sånt.
Jag bryr mig inte så mycket, men om jag nu skulle vilja göra en sak av det här. Vart vänder jag mig? Hur ska jag kunna bevisa att det är min bild, att jag är fotografen?

bjorn_k

meta-information såsom EXIF eller annat borde vara tillräckligt... Vilken instans vet jag däremot inte. Ring närmsta lagman/tingsrätt och fråga!

HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 mars 2012, 21:33:30 PM
Jo, så är det väl. Men eftersom det är så lätt att bara ta saker så "glöms" det frågas efter sånt.
Jag bryr mig inte så mycket, men om jag nu skulle vilja göra en sak av det här. Vart vänder jag mig? Hur ska jag kunna bevisa att det är min bild, att jag är fotografen?
****
Kontakta/maila företaget och be att få några (svenska?) modeller. Kanske är det okej för dem, om det är okej för dig, alltså.

HJP

LYR

OCH NU vet vi vad som kommer härnäst i tur av svenska bussmodeller....kolla länken och njut!
Fullt användbar över hela Sveriges vägnät.... mycket intressant också att skaffa i flera exemplar för egna målningsvarianter.....!!
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm

/ LYR

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 28 mars 2012, 22:58:15 PM
OCH NU vet vi vad som kommer härnäst i tur av svenska bussmodeller....kolla länken och njut!
Fullt användbar över hela Sveriges vägnät.... mycket intressant också att skaffa i flera exemplar för egna målningsvarianter.....!!
http://www.modellbus.info/aktuel-1.htm

/ LYR

Ah. Då gissade jag rätt! SvOf:s SJ 0168 i modell! Härligt! Men jag misstänker att de fått med avvikelserna också, några öppningsbara fönster är ersatta av helglas, och skuffluckan på vänster sida, är den också borta?
Undrar om man kan köpa dem separat också?

yngrot

Här finns måna fina modeller men vad många olika skalor de bygger i
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Åkarns Kalle

Idag kom ett paket med posten gissa vad det innehöll

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

LYR

Om det är Atlas-bussen, så grattis! Du är första mottagaren jag hört talas om.
Vi vill gärna se bilder - från alla vinklar!   
/ LYR

HJP

****
Detta låg i min brevlåda, när jag var på väg ut. Har nog legat där cirka tre timmar. Jag fick naturligtvis vända in igen, och göra vad som måste göras.
Håll tillgodo!











På grund av tidsbrist, så blev inte bilderna av bästa sort, men andra får väl fylla på med bättre.

HJP

j-a

Jag fick också ett paket idag :)

Ser faktiskt bättre ut än jag trodde dom skulle va :)

Mr H

Samma här och det är verkligen en fin modell!
MEN,MEN,MEN säg den lycka som varar beständigt!
Det följer ju med en plansch som jag tolkar som kommande
utgåvor i serien och där har vaskats om rejält bl.a
SÅ FINNS INTE CF:EN med längre!!!! :( :( :( :( :(

Säg gärna att jag har fel att planschen inte är
utgivningsplanen!!!!!!

Mr H

Björn Forslund

Hav förtröstan!

Det ska vara hela 30 modeller och alla finns nog inte med på planschen.
Men de kan ju ha stuvat om planen, kankse inte så smart att låta båda (?) svenska modellerna komma ut tätt inpå varandra. Risken finns ju att folk avbryter abonnemanget efter dem.

LYR

Jag skulle rekomendera att ta det lite lugnt och vänta med avbeställning,
eftersom jag tycker att den bifogade färgplanschen snarare är förra årets utgåvor - 2011...
kolla listan här och jämför...

Atlas Editions   Utgivning för 2011
   1/72, Büssing D2U, ausgeliefert !
   1/72, Mercedes-Benz O 3500, ausgeliefert !
   1/72, Van Hool 306, ausgeliefert !
   1/72, IFA H6B, ausgeliefert !
   1/72, Steyr 380, ausgeliefert !
   1/72, Magirus Saturn II M 150 R 12, ausgeliefert !
   1/72, Leyland Verheul Holland Coach, ausgeliefert !
   1/72, Krupp Hubertia Titan O 80, ausgeliefert !
   1/72, Brossel Jonckheere, ausgeliefert !
   1/72, Leyland RTW 75, ausgeliefert !
   1/72, Büssing Senator, ausgeliefert !
   1/72, Skoda RTO 706, ausgeliefert !
   1/72, Ikarus 66, ausgeliefert !
   1/72, Fiat 306, ausgeliefert !


- Och jag undrar ...Är det någon som kan räkna ut vilken exakt skala Kjellberg/Volvo-modellen är?
/ LYR