Framtidslösning för busstrafiken i östra Svealand?

Startat av Andreas91, 06 mars 2012, 00:43:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2012, 18:12:32 PM
Trafiken med tillhörande bussar och hållplatser blir precis på den nivå som huvudmannen (landsting/kommuner) valt att lägga den på. Jag har full förståelse att en operatör inte köper och eftermonterar svindyr extrautrustning på en stor mängd äldre bussar, detta då sådant inte ingick i det vinnande anbudet. Kör man SL-trafik får man väl därför lov att acceptera att bussarna är äldre, mer slitna och betydligt sämre utrustade, än om man kör UL-trafik i grannlänet för exakt samme arbetsgivare.

I huvudmannens kravspec finns det inte med vilken förarstol som bussen ska ha, om det ska vara förar a/c etc, det är arbetsmiljöfrågor som ska lösas internt hos arbetsgivaren.

Är bara att ni sätter er ned med skyddsombudet (eller det regionala skyddsombudet om Fridströms saknar ombud) och författar en skrivelse enligt § 6. Då har arbetsgivaren en viss tid på sig att svara och sedan kan man från skyddsombudets sida vidta åtgärder ända fram till att ställa bussarna.

Eftersom problemet tydligen är bekant borde det ju finnas en åtgärdsplan.

Adrian Langemar

Citat från: Sputnik skrivet 08 mars 2012, 16:30:46 PM
Hej!

Som kund till SL tycker jag att lågentrebussar är det bästa som hänt. Dels så är det lättare att ta sig in och ut ur bussen som helt vanlig resenär, dels så är det väldigt skönt för alla med barnvagnar, dom kommer in helt utan hjälp.  Rullstolsresenärer är lite mer ovanligt men det går faktiskt att komma in i en lågentre även utan rampen, vilket är helt omöjligt med normalgolv.

Tänk på kunderna, det är oss ni är till för, och vi föredrar bussar som är lätta att komma i och ur.

Bli inte som Boris Johnsson, som avskaffade Citaro-ledbussarna i London för att "dom är fula" det spelade ingen roll att dom var praktiska i London-trafiken. Hans aversion mot dessa bussar gick så långt att han ersatte dom med kortbussar vilket skapade kaos.

SL och alla som arbetar i SL-trafiken är till för kunderna - inte tvärtom...

Mvh
/Sputnik

Ledbussarna var inte alls praktiska i Londontrafiken. De tog mer plats i gatuutrymmet och hade mycket lägre kapacitet än dubbeldeckarna.

Ersa

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2012, 16:31:35 PM
Inte ens stomlinje 677 är högt prioriterad för rullstolar.
Mellan Rimbo och Norrtälje finns kantsten på en enda hållplats: Finsta station.
Mellan Rimbo och Uppsala centralort finns kantsten på två hållplatser: Gottröra kyrka samt Ar-terminalen utanför Knivsta.

Jag får lov att rätta mig. På UL-sidan av länsgränsen har man numera byggt fina hållplatser med kantsten på rätt många av 677:ans hållplatser i Långhundra mellan Åby vägskäl och Knivsta. På SL-sidan har däremot alla 677:ans hållplatser inte ens en ficka att komma in på, utan vid minst två tillfällen bara en stolpe vid den smala vägen.