Uppdatering av forumet!

Startat av Björn Ax, 07 januari 2012, 18:59:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: riiga skrivet 21 januari 2012, 11:57:13 AM
För att få besökta länkar i olika färger i standardtemat kan du ta och redigera filen index.css, som finns i /forum/Themes/default/css/

I nuläget står vanliga länkar och besökta länkar under samma rubrik och har därmed samma färg.

a:link, a:visited {
    color: #334466;
    text-decoration: none;
}


Ändra istället detta till:

a:link {
    color: #334466;
    text-decoration: none;
}

a:visited {
    color: #9AA2B3;
    text-decoration: none;
}

Då kommer besökta länkar att ha en annan färg (en ljusare variant av standardlänkfärgen) och så blir alla glada och nöjda.  ;)

Jo det är det jag har gjort i nya temat. Är dock lite restrektiv med att göra ändringar i default temat.

Flera teman kommer så snart jag har gjort ändringar i dom och vi administratörer har bestämt oss för vilka vi vill ha. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Björn Ax

Nu har jag aktiverat 2 nya teman ni kan välja mellan. Det ena (core) är liknande det default temat som fanns i förra versionen av forumet och sen också insidious. Det är ett lite mörkare tema för dom som gillar det.

riiga

#92
Tack så mycket för Coretemat! :D

EDIT:
Det verkar som att temat vill bli bredare än det borde. Jag tog en titt på hur det gamla temat såg ut, och det verkar som att man glömt ställa in utfyllnaden på bredden.

padding: 12px 0 4px;

borde (i mitt tycke) vara

padding: 12px 30px 4px;
(under body i /Themes/core/css/index.css)

Björn Ax

Nja jag hade ställt in 100% forumbredd då vissa hade problem med att få en scrollbar på vissa bilder i lägre upplösningar.

Nu har jag ställt in det på 99%. Bättre?

riiga

Lite, fast jag får en horisontell scrollbar då den tycker att sidan är ett par pixlar för bred.  :-\
98 % kanske.

Björn Ax

Nu är den på 98%. Fick en scrollbar på jobb datorn men det försvann nu när det är 98%. Försvann den för dig?

bussgrabben

Jag tackar så mycket! Core-temat funkar hur bra som helst och mina nerver börjar genast att slappna av.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 01 februari 2012, 15:57:05 PM
Nu är den på 98%. Fick en scrollbar på jobb datorn men det försvann nu när det är 98%. Försvann den för dig?

Den försvann i alla fall för mig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Jag valde core och nu känner jag mig hemma och ordningen är återställd.
Tack för ni lyssnar på våra önskemål. Uppskattas.

Jona på portabla enheten
MVH Filosofen Jona

riiga

Citat från: Björn Ax skrivet 01 februari 2012, 15:57:05 PM
Nu är den på 98%. Fick en scrollbar på jobb datorn men det försvann nu när det är 98%. Försvann den för dig?
Japp, funkar utmärkt!

jocke

Core temat tackar vi för Björn :-)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

ch buss

Hejsan.

Vad är fel på Förhandsgranska? Måste tryck 10 gångar att få fungera? När man tryck en gång så fungera inte.

// Ch buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch buss skrivet 10 februari 2012, 15:41:51 PM
Hejsan.

Vad är fel på Förhandsgranska? Måste tryck 10 gångar att få fungera? När man tryck en gång så fungera inte.

// Ch buss

Jag märker ingen skillnad mot förut. Är det många bilder kan det dock ta en stund innan förhandsvisningen kommer fram, men så har det varit hela tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

J0han

Ni kan inte lägga till funktionen i forumet så man kan bädda in videoklipp från Youtube?

Nico


Vi har inte funnit några behov av att direkt kunna bädda in klipp då det ändå är så pass enkelt att göra det på det gamla vanliga viset om nu behov uppstår.  Det är ingen komplicerad process, men man hinner kanske fundera lite på värdet i det hela. En enkel länk är annars inte svår att fixa till, t.ex. som här ett YouTube-klipp om en buss i en backe. Har man bråttom kan man ju även lägga in en länk rakt av, utan att baka in den i text.

Grundorsaken till det hela är att vi gärna ser att man själv tillför något till ett inlägg istället för att bara lägga in länkar och klipp med få eller inga egna kommentarer alls. I de fallen så blir forumet i princip mera av förmedling av diverse klipp och det blir liksom inte så mycket av diskussion... vilket ju är vad sidan egentligen är till för. Det finns självklart inget som hindrar ett klipp, men oftast så bör kanske en klipp rent praktiskt hellre fungera som ett slags illustration eller förklaring till en text snarare än att själv fungera som orsak till en tråd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman