"Gamla" Gamla Upsalas linjetrafik 1969

Startat av Bengt H, 21 oktober 2011, 00:24:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I en tidigare tråd visade jag bilder av ett par bussar från Gamla Upsala buss på linjerna till Gamla Uppsala respektive Löten. Då uppstod några frågor om trafiken. Jag har grävt i lådorna och funnit en del.

Först en bild C479, f.d. SJ 4114 (tidigare 3001 och tidigast SLO 64E) på Uppsala busscentral den 3 januari 1970


Tidtabellen för linjerna 51 och 52 sommaren 1969




Till vintern annorserades linjerna för första gången i UST:s tidtabellhäfte. Linje 52 hade då ocksp tätare trafik


Nästa vinter, 1970-71 började uppenbarligen det som Ulf Broman beskrev i ett inlägg, att bussarna i lågtrafik gick till och från Gamla Uppsala via Löten


Gamla Uppsala buss hade fler linjer, tidtabeller från sommaren 1969


På Järlåsalinjen kunde man se denna buss sommaren 1969, C210 en Volvo B705 med kaross från Hägglund som här poserar tillsammans med en Kutter från Kristian Larsson i Brunnby





Ersa

Trevligt! Bilden på Kristian Larssons C810 skulle du nästan skicka till dem på något vis. Den skulle nog passa bra i inramat storformat i deras nuvarande lokaler. :)

Stinsen

Intressant!

Fabriksgatan - är det den gata som idag kallas Vaksalagatan eller är det St Olofsgatan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stinsen skrivet 22 oktober 2011, 21:20:29 PM
Intressant!

Fabriksgatan - är det den gata som idag kallas Vaksalagatan eller är det St Olofsgatan?


Vaksalagatan och Sankt Olofsgatan fanns 1970 så det kan det knappast vara. 

Sankt Olofsgatan hette för övrigt tidigare Järnbrogatan. Vi som kan vår Pelle Svanslös minns Eva på Järnbrogatan, som Pelle var lite förtjust i innan han träffade Maja Gräddnos.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Stinsen skrivet 22 oktober 2011, 21:20:29 PM
Intressant!

Fabriksgatan - är det den gata som idag kallas Vaksalagatan eller är det St Olofsgatan?

Jag tror den gick där nuvarande Luthagsleden går idag mellan Väderkvarnsgatan/Kungsgatan.

/Janne

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 oktober 2011, 21:56:41 PM
Jag tror den gick där nuvarande Luthagsleden går idag mellan Väderkvarnsgatan/Kungsgatan.

Stämmer bra. Enligt uppgifter jag hittat började Fabriksvägen vid Svartbäcksgatan, ungefär vid den plats där polishuset står idag, och gick fram till Salagatan.
http://www.upplandia.se/Uppsala_gator_1896.htm
http://www.upplandia.se/kartor/uppsala_1889.jpg
http://www.upplandia.se/kartor/uppsala_1920.jpg

Klicka även fram till bild nr 13 på denna sida:
http://www.uppsala.se/sv/Kulturfritid/Kultur/Stadsarkivet/Utstallningar/Det-forsvunna/

Jag hittade även mera bussrelaterat till just Fabriksvägen:
http://rolandagius.blogg.se/130506083521_karossnisse.html

bilomnibussen

Oerhört trevliga bilder! Kutter 7 och 8, absoluta favoriter. Var det den linjen till Åkerlänna som kördes av Engs buss med en grön/beige Larvikare?
Mvh Jan G

Ulf Broman

Citat från: Bengt H skrivet 21 oktober 2011, 00:24:47 AM
I en tidigare tråd visade jag bilder av ett par bussar från Gamla Upsala buss på linjerna till Gamla Uppsala respektive Löten. Då uppstod några frågor om trafiken. Jag har grävt i lådorna och funnit en del.


Tack, jätteintressant material, och fina bilder också.
Man kan inte hoppas att du har någon ännu lite yngre tidtabell? (eller sparar Staffan S på tidtabeller?)

Jag börjar känna igen detta att man ibland fick åka via Svartbäcken på vägen in, och det måste ju ha varit när bussen gick som både 51 och 52, dvs helger och kvällar.

Jag undrar om det är så att Gamla Uppsalabuss körde 52-an till stationen (och att jag oftare klev av någonstans på Kungsgatan så att jag inte minns det) och att det var när Uppsalabuss tog över som motsvarigheten till 52-an började vända vid Dragarbrunn.

Det jag tycker mig utläsa om omloppen är att det tog 15 minuter att köra både 51-an och 52-an, dvs. 2 bussar räckte för att klara 15-minuterstrafik (52-an) och 1 buss för 51-an och när man körde kombinerad 51-52 räckte också en buss.

Och en notering ang. Fabriksgatan, som kommenterats i tråden:
Enligt Eniro så verkar den ha ersatts av Råbyvägen, men det är ju samma sak som fortsättningen på Luthagsesplanaden.
Jag tror Fabriksgatan gick ända upp till Väderkvarnsgatan, och att Råbyvägen slutade i den korsning som idag är mellan Väderkvarnsgatan och Vattholmavägen.

Bengt H

Citat från: Ulf Broman skrivet 23 oktober 2011, 19:11:49 PM
Tack, jätteintressant material, och fina bilder också.
Man kan inte hoppas att du har någon ännu lite yngre tidtabell? (eller sparar Staffan S på tidtabeller?)


Nästa yngre tabell som jag har i mina gömmor är från hösten 1973. Då betjänas Gamla Uppsala av Uppsalabuss linje 24 som går via Löten och Svartbäcken in till Dragarbrunnsgatan och vidare till Bergsbrunna.

Ulf Broman

Citat från: Bengt H skrivet 21 oktober 2011, 00:24:47 AM
Gamla Uppsala buss hade fler linjer, tidtabeller från sommaren 1969



De tidtabellerna var också intressanta ur flera aspekter, framförallt att de verkar skrivits för de redan initierade (alltså lokalbefolkning och förarna).
Linjen till Järlåsa går ju absolut inte rakaste vägen mellan Järlåsa och Uppsala, och ändå beskrivs inte någon passagepunkt på vägen i själva titeln. Det förväntades man tydligen veta att den linjen inte var till för de som skulle till Järlåsa.
Och beskrivningen av utstickaren till Skärsjön är intressant.
Är det troligt att det fanns tydliga hållplatser och hållplatsskyltar på de här linjerna, eller fanns det bara i de största samhällena, medan på landet stod man bara och vinkade?
I vilket fall, hur vet man vilken väg bussen tänkte ta från Skärsjön till Järlåsa?
För den ovane resenärern (och för tidtabells-bitaren) så är dagens tidtabeller (i alla fall i SL-området) betydligt bättre, med hållplatslistor.

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 23 oktober 2011, 03:00:15 AM
Stämmer bra. Enligt uppgifter jag hittat började Fabriksvägen vid Svartbäcksgatan, ungefär vid den plats där polishuset står idag, och gick fram till Salagatan.
http://www.upplandia.se/Uppsala_gator_1896.htm
http://www.upplandia.se/kartor/uppsala_1889.jpg
http://www.upplandia.se/kartor/uppsala_1920.jpg

Klicka även fram till bild nr 13 på denna sida:
http://www.uppsala.se/sv/Kulturfritid/Kultur/Stadsarkivet/Utstallningar/Det-forsvunna/

Jag hittade även mera bussrelaterat till just Fabriksvägen:
http://rolandagius.blogg.se/130506083521_karossnisse.html

Tack för länkarna, intresant läsning!

Leif Eklund

Föraren som körde Åkerlänna-Uppsala var Tore Jansson. Han körde den linjen i drygt 40 år. Han började hos en åkare som hette
Sterner sen tog Gamla Upsala buss över. Sen Engs buss. Sista åkeriet var Uppsalabuss. Han gick i pension i mitten på 80-talet.

Ulf Broman

Citat från: Leif Eklund skrivet 26 oktober 2011, 15:55:32 PM
Föraren som körde Åkerlänna-Uppsala var Tore Jansson. Han körde den linjen i drygt 40 år. Han började hos en åkare som hette
Sterner sen tog Gamla Upsala buss över. Sen Engs buss. Sista åkeriet var Uppsalabuss. Han gick i pension i mitten på 80-talet.

Intressant.
Var bodde denne Tore någonstans, någonstans ute vid Åkerlänna? (jag skulle gissat det eftersom han körde den linjen oavsett vilket åkeri det var).

Leif Eklund

Han bodde i Åkerlänna, bussarna var stationerade i Åkerlänna. Även uppsalabuss vagnen.