När svar på Norrorts-upphandlingen?

Startat av buskörare, 04 oktober 2011, 21:50:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Bussföraren skrivet 04 oktober 2011, 23:37:16 PM
Nej, för Bromma finns det redan en avvecklingsgeneral utsedd

Så dom ger upp även detta område?

Omnilasse

#16
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 01:26:40 AM
Tycker inte SL själva att de gjort kontrakten för stora, om ett av Sveriges största bussföretag nu inte ens klarar av att lägga bud? Ett tag var ju SL själva inne på att att minska sina stora upphandlingsområden. Vad hände egentligen?

Bra fråga. Fast å andra sidan - SL.s upphandlingar är så komplicerade i sig, att de mindre bolagen inte har möjlighet att lägga bud i alla fall. Sedan är ju frågan om man behöver göra det så komplicerat förstås...

Det är väl också en följd av att SL försöker minimera egen personal som kan något om trafik (alltså aktiv drift). Har man ingen sådan läggs ju ett väldigt tungt ansvar på entreprenören.  Då har man väl tyckt - och där kan jag väl ge dem viss rätt - att det är en fördel om den entreprenör som har trafiken i området också har spårtrafiken. Men egentligen bör ju sådant kunna lösas ändå. Vem som än vinner Roslagsbanan måste ju lämpligen försöka ha avtal om ersättningstrafik med den som kör trafik i Norrort. Det brukar nog ge sig av ekonomiska skäl (krav på inställelsetid etc). Just i Norrort kan jag väl också se en vits med att ha allt på samma avtal (blir ju även lättare att samordna för passning till tåg etc).

Däremot kanske vinsten med att slå ihop Bromma/Solna/Sundbyberg med tvärbanan och saltsjöbanan är mer tveksam. Tvärbanan går ju lika mycket i Keolis nuvarande områden som i B/S/S. De första 5-6 åren av kontraktet hade det ju dessutom onekligen varit en stor fördel om Saltsjöbanan hade ersättningstrafikansvar med Keolis i Nacka/Värmdö, än om någon som nu kommer ha bussarna i Lunda eller Råsta (även om det väl är rätt stor chans att Keolis tar hem det här kontraktet också) ska stå för ersättningstrafiken. skulle inte förvåna mig om man ändå gör en förfrågan till Keolis för mer kortare ersättningar (om någon annan vinner Bromma) - det blir ju billigare för alla - inte lätt att komma med bussar genom stan för att ersätta Saltsjöbanan i högtrafik bland annat...Kan nog lätt bli en timme i körtid bara för att transportera ersättningsbussar ut till Saltsjöbaden...

Det kan ju också verkligen frågas om man gör så mycket vinst på att skapa ett gigantiskt trafikområde genom att slå ihop Bromma och Solna/Sundbyberg. Visst, en del tomkörningar tjänar man in. Men dels passerar ju nästan alla linjer Spånga stn i Brommaområdet, dels går det nästan att ordna så att alla ingående turer tommar från Spånga - med någon minuts körtid till Lunda. Bromma har ju också relativt sett inte så stor utökning av trafiken i rusningstid - så vinsten är ju större för Solna/Sundbyberg - men då skulle man ha byggt en större depå i Lunda - som det är nu fyller ju Brommabussarna garaget - så vinsterna blir inte så stora. Givetvis kan man göra vissa minde växlingar (några ut/ingående på 113, 118  och 512). Men då tillkommer ju problemet med att det inte är så lämpligt med ledbussar i Bromma...Förvisso kan man väl övergå till mer boggibussar även i S/S, men det är ju inte helt självklart att vinsten blir så stor med en sammanslagning. Dessutom innebär ju detta system med att ta betalt per passagerare i så här stora trafikområden att man nog får betala en rätt stor riskpremie.

Edit: språkliga korrigeringar


 



CR

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 23:14:18 PM
Har jag förstått det rätt att tilldelningsbeslut för både block 1 och 2 torde komma den 22 november?
Så är det sagt från SL:s sida. Dock har SL nog tagit lite höjd, så man ska nog inte bli förvånad om Bromma-Råsta med banor redan kommer den 25 oktober och Norrort i november. För Bromma-Råsta blir det annars väldigt tight till trafikstart i augusti 2012.

Björn Lövdahl

Citat från: CR skrivet 04 oktober 2011, 22:16:18 PM
Korrekt av buskörarare
I E20 ingår vad SL har kallat för block 1 och 2.

I det första ingår Råsta, Bromma, tvärbanan och Saltjöbanan. Trafikstart augusti 2012

I det andra ingår busstrafiken i Norrort samt Roslagsbanan. Trafikstart januari 2013


Hur tusan kommer Saltsjöbanan in i Råsta och Brommas område...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bussföraren

Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 07:30:37 AM
Bra fråga. Fast å andra sidan - SL.s upphandlingar är så komplicerade i sig, att de mindre bolagen inte har möjlighet att lägga bud i alla fall. Sedan är ju frågan om man behöver göra det så komplicerat förstås...



Med mindre bolag räknas i detta fall de flesta av Sveriges 10 största företag i branschen och märk också att inte ens Sveriges största bussföretag kunde vara med i konkurrensen (antalet tågoperatörer att samarbeta med är ju begränsat)


Omnilasse

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 18:56:27 PM
Med mindre bolag räknas i detta fall de flesta av Sveriges 10 största företag i branschen och märk också att inte ens Sveriges största bussföretag kunde vara med i konkurrensen (antalet tågoperatörer att samarbeta med är ju begränsat)
Instämmer i det - men såg problemet i E19 med N/V och S/H/B att det i det ena fallet bara kom in tre anbud och i det andra två. En orsak är givetvis att det tar så pass mycket resurser att lägga ett sl-anbud. Det är ju viss skillnad även i vanliga fall på SL:s förfrågningsunderlag och de linjepaket som är ute från de mindre länstrafikbolagen.

Här räknar nog därför några av de som lagt anbud på att priset (och förtjänsten) kommer blir rätt bra då konkurrensen blir mindre. Givetvis bra för det vinnande företaget, men kanske inte så sunt på sikt för trafikanterna...

Omnilasse

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 oktober 2011, 18:43:37 PM
Hur tusan kommer Saltsjöbanan in i Råsta och Brommas område...
Inte direkt, men tanken är (eller snarare var) att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan. Nu blir det väl kanske inte så annat än indirekt (nu tycks ju gälla att man istället förkortar Saltsjöbanan till Sickla), men den som lever får se...

Bussföraren

Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 20:57:18 PM
Instämmer i det - men såg problemet i E19 med N/V och S/H/B att det i det ena fallet bara kom in tre anbud och i det andra två. En orsak är givetvis att det tar så pass mycket resurser att lägga ett sl-anbud. Det är ju viss skillnad även i vanliga fall på SL:s förfrågningsunderlag och de linjepaket som är ute från de mindre länstrafikbolagen.

Här räknar nog därför några av de som lagt anbud på att priset (och förtjänsten) kommer blir rätt bra då konkurrensen blir mindre. Givetvis bra för det vinnande företaget, men kanske inte så sunt på sikt för trafikanterna...

Redan de "gamla" N/V och H/B kontrakten var ju riktiga kassakor för Nobina.

SL anbuden är ju inte krångligare vad gäller själva trafiklösningarna utan allt omkring som kunde skalas bort utan att anbuden för det blev otydliga, nu är det ju snarare jurister och andra som kan vränga till svaren som anbudsgivarna behöver en masse istf trafikkunnigt folk.


Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 05 oktober 2011, 21:02:17 PM
Inte direkt, men tanken är (eller snarare var) att koppla ihop Saltsjöbanan med Tvärbanan. Nu blir det väl kanske inte så annat än indirekt (nu tycks ju gälla att man istället förkortar Saltsjöbanan till Sickla), men den som lever får se...

Jag trodde att hela poängen var att SL ville ha en operatör till spårtrafiken som också kan köra ersättningstrafiken?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Carl Eric skrivet 06 oktober 2011, 18:52:48 PM
Jag trodde att hela poängen var att SL ville ha en operatör till spårtrafiken som också kan köra ersättningstrafiken?
Ja, men inte helt. Enligt avtalet får man välja om man kör med buss eller tåg - utöver minimitrafiken. Så SL har faktiskt en lite djupare tanke en bara ersättningstrafik. Tanken är i en förlängning att man skall kunna planera busstrafiken som komplement till spårtrafiken etc.  Sedan måste ju spåroperatören ändå ordna med någon som sköter ersättningstrafiken (oavsett om det är det egna bolaget eller ej) - men givetvis är det ju en fördel att man då finns i samma trafikområde och också samma geografiska del. Här är väl just kopplingen med Saltsjöbanan och Västerort/Norrort inte helt optimal. Risken finns nog att den som vinner saltsjöbanan ändå kommer ha något slags underavtal med Keolis - helt enkelt för att det inte ska ta en timme innan akut ersättningstrafik på Saltsjöbanan kommer igång.

Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 06 oktober 2011, 21:27:44 PM
Ja, men inte helt. Enligt avtalet får man välja om man kör med buss eller tåg - utöver minimitrafiken. Så SL har faktiskt en lite djupare tanke en bara ersättningstrafik. Tanken är i en förlängning att man skall kunna planera busstrafiken som komplement till spårtrafiken etc.  Sedan måste ju spåroperatören ändå ordna med någon som sköter ersättningstrafiken (oavsett om det är det egna bolaget eller ej) - men givetvis är det ju en fördel att man då finns i samma trafikområde och också samma geografiska del. Här är väl just kopplingen med Saltsjöbanan och Västerort/Norrort inte helt optimal. Risken finns nog att den som vinner saltsjöbanan ändå kommer ha något slags underavtal med Keolis - helt enkelt för att det inte ska ta en timme innan akut ersättningstrafik på Saltsjöbanan kommer igång.

Ser man på, det var mer än vad jag visste! Tack för informationen!

Då får man bara hoppas att det inte blir som senast då ett "bussföretag" körde tåg (Roslagsbanan) i Stockholm. Nämner inga namn men då en tur då bara räknades som inställd om det inte gick en ersättningsbuss så gick det väldigt många ersättningsbussar. Detta eftersom att det är billigare att köra en buss med 1 personal istället för ett tåg med 2 st.

Vi får väl se hur det blir...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

Nobina och Roslagståg skulle väl vara en bra parter

Karsten

Citat från: homer skrivet 07 oktober 2011, 12:53:12 PM
Nobina och Roslagståg skulle väl vara en bra parter

Varför då?

Roslagståg har redan ett bussbolag inom "ägarkronan", ett bussbolag som visat sig driftiga och väldigt kunniga.