Lite nytillskott

Startat av Nico, 23 september 2011, 12:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Fick tag i lite nya modeller häromveckan, samtliga i skala 1:87. Ett par då med förebilder som väl inte setts i Sverige, ja några då kanske inte ens utanför hemlandet.

Först ut är en modell av en Flxible VisiCoach som tillverkades under åren 1950-1958... och jo, det är ingen felstavning utan firmanamnet ska skrivas så. Främst så rullade företagets produkter i USA, men även i Canada, Mexiko samt delar av Latinamerika.









Athearn 29008 / Flxible VisiCoach – Utah Parks Company




Sedan följer en udda fågel i lastbilsvärlden även om företagsnamnet nog är känt för de av oss som t.ex. läste Biggles i yngre år. Det handlar nämligen om en Rumpler RuV-lastbil. Lite info om originalen nedanför bilderna.







Liliput 235750 / Rumpler RuV – Verlag Ullstein


Rumpler hade efter VK1 pysslat även lite med vanliga bilar, men även bl.a. experimenterat med framhjulsdrivna lastbilar. Man hade haft en viss kontrovers med DKW angående namn innehållande ordet framhjulsdrift (vorn- vs. frontantrieb), men två separata treaxliga konceptlastbilar färdigställdes 1930-1931. Rumpler anknöt till sitt förflutna som flygplanskonstruktör och bägge fordonen var strömlinjeformade skapelser med ett futuristiskt utseende. Den första benämndes Typ RuV 29 och hade en sexcylindrig Maybach-motor på 90 hästkrafter, en högsta hastighet på 80 km/h och kunde lasta fem ton. Den andra benämndes istället Typ RuV 31 och försågs med en V12-motor på 150 hästkrafter och hade en toppfart på 100 km/h, men med samma lastvikt som systern.

Båda lastbilarna hade dubbla kardanaxlar som överförde kraften till de stora framhjulen medan bakaxlarna var inpassade i ett slags vaggbalk för att få så bra väghållning som möjligt. Karossbyggaren F:a Gottfried Lindner i Ammendorf byggde bilarna i samarbete med F:a Ambi-Budds pressverkstad i Johannisthal samt karossbyggarfirman  Luchterhand & Freytag i Berlin-Tempelhof. Båda fordonen användes sedan från 1931 av Ullstein-förlaget för expressleveranser av tidningen Berliner Zeitung och där RuV 31 bl.a. gick på rutten Berlin-Magdeburg-Dessau-Berlin. Tyvärr förstördes bägge lastbilarna i en bombräd 1943. Källa: Bilar från Berlin, U. Kubisch / Museum of Transport och Teknik Berlin, Nicolai Verlag, 1985, ISBN 3-87584-155-7



I övrigt, efter ovanstående drapa, så följer lite smått och gott från resten som kom med... Har ju som sagt efter tidigare synder en viss svaghet för taxibilar. Synd bara att t.ex. Volvo 144:an har fått en tysk taxiskylt istället för den tidens vanligaste tiggarlykta som hängde med från slutet på 1960-talet till en bra bit in på 1980-talet. Även MB 190:an hade kunnat passera för svensk med rätt lykta då oxå den var en mycket vanlig bil i branschen. 280SE och VW K70 tror jag däremot inte rullade här, men säkert i Tyskland. Inte heller Ford CV har väl rullat här, men en del entusiaster från gamla Solna Taxi har Chevrolet Caprice i snarlik färgsättning.



Busch 49022 / Ford Crown Victoria




Brekina 29410 / Volvo144




Brekina 13354 / Mercedes Benz 190c [W 110]




Brekina 13108 / Mercedes Benz 280SE [W 108]





Wiking 800.57 / Volkswagen K70 [Typ48]



Plockade även med några äldre myndighetsfordon som gavs ut i en museiutgåva för 2011. Även här finns det väl vissa konstigheter, har bl.a. för mig att texten "Tjänstebil" på bakluckorna ska vara i form av en vit dekal med svart text och inte silverfärgad text direkt på lacken, men det kan ju vara något som jag minns fel. Sen undrar jag även om det förekom gula skyltar före ändringen 1972-1973?




Brekina 92941 / Volvo Duett [P210]




Brekina 92942 / Volvo Duett [P210]






Brekina 92939 / Volvo Duett [P210]



Fick även med en del modeller av vanliga personbilar och det är väl lite mera alldagligt varför jag hoppar över de flesta av dessa. En modell av en Jaguar kan dock få komma med. Undrar dock lite oxå här då jag tror modellen är felmärkt. Detta då tillverkaren påstår att det är en Mk VIII medan jag vill ha det till en Mk VII M... någon anglofil som har koll?








Neo 87205 / Jaguar Mk VII M






»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Dieselsmurfe

Gillar starkt Duetten i postens färger och sj :)

Nico


Jo, Brekinas Duetter är trevliga. Tråkigt nog så har modellerna vissa småfel, t.ex. så ska Televerkets P210 ha ett extra sidofönster, men det hade kanske varit lite överkurs då det hade krävt en ny form. Annars är det lite trist med märkningen "Tjänstebil" som då i verkligheten utgjordes av en vit dekal/skylt med svart text och inte tryckt/målat i silverfärg direkt karossen. Med dagens tampongtrycksteknik så borde det inte ha varit så svårt å fixa. Å andra sidan är nog ingen ofelbar. T.ex. så stämde det att Neos Jaguar ovan är en Mk VII M och inte en Mk VIII... vilket även det i sig är en petitess, men ändå ett onödigt fel som gått att undvika med lite enkel källkontroll.

Fick i övrigt ytterligare lite med mig hem igår. Var för att hämta en (väl inplastad) 1:87-modell från Neo, föreställande en Lada 2121 (Niva) vilket kanske inte är direkt den vanligaste förebilden. Jag gillar dock Neos modeller även om förebilderna ibland är lite udda. Kunde dock samtidigt inte låta bli att fuska lite i skala 1:43 då en MB 200 (W 115) i form av en tysk polisbil dök upp. Lite nostalgi då jag minns dem väl från färder på autobahn under 1970-talet. Har även en 1960-tals tysk ambulans på G i form av en 190D (W 110), men den får vänta lite tills kameran återhämtat sig.  :D






Neo 87265 / Lada 2121 (Niva)







Minichamps 400034090 / Mercedes Benz 200 (W 115, serie 2)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman