Huvudmeny

Avtalet

Startat av 1896, 24 maj 2011, 17:50:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Kommunals avtal löper ju till 31 Maj, har man kommit överens eller har det hänt något överhuvudtaget ?  ???



Bjarne-W

Ur juninumret...   :P

"Att alla ska ha rätt till löneökning oavsett prestation är en av de största styggelserna som finns".
Jonas Milton vd för Almega
Tjänsteföretagens organisation



kimpan


Jonas

Spännande att de fick igenom detta med provanställningar, må vara att det bara var delvis...

Bussföraren

Citat från: Z skrivet 25 maj 2011, 14:15:28 PM
Spännande att de fick igenom detta med provanställningar, må vara att det bara var delvis...

Skillnaden blir att man kommer att bli mer restriktiv med att anställa dem man är minsta tveksamma mot, då blir det arvodistanställning istället, det vore kanske bättre att man tog tag i ofoget med att provanställa vid uppflyttning av timanställda/behovsanställda till heltid som förekommer i flera företag idag, där kan man verkligen tala om att man utnyttjar möjligheten fel.

1896

Inte ett ljud om att höja OB:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=139402

Bussnissen

Man kan sammanfatta det nya avtalet som ett i raden av Kommunals katastrofavtal.
Kommunal är så patetiskt så det finns inte ord nog.
Det blir alltså en löneökning på hela 200 kr under två år. Snyggt jobbat Kommunal.
Gratisarbetet vi ägnar oss åt varje dag brydde man sig inte om. För komplext!!!
Jag tycker det är väldigt enkelt, dvs man har betalt för den tid man jobbar och tvingas stå till förfogande.
Till dess man kan avsluta och byta om.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:03:40 PM
Det blir alltså en löneökning på hela 200 kr under två år. Snyggt jobbat Kommunal.

Varifrån får du den siffran? Enligt den länkade artikeln blir det 808 kronor i månaden.

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:03:40 PM
Gratisarbetet vi ägnar oss åt varje dag brydde man sig inte om. För komplext!!!
Jag tycker det är väldigt enkelt, dvs man har betalt för den tid man jobbar och tvingas stå till förfogande.
Till dess man kan avsluta och byta om.

Om du tänker på detta att man skall börja och sluta på samma plats så skall ju detta tas upp särskilt. Finns ingen anledning att tynga hela avtalsrörelsen med frågor som bara berör ett (mindre?) antal orter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussnissen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:09:06 PM
Varifrån får du den siffran? Enligt den länkade artikeln blir det 808 kronor i månaden.

Om du tänker på detta att man skall börja och sluta på samma plats så skall ju detta tas upp särskilt. Finns ingen anledning att tynga hela avtalsrörelsen med frågor som bara berör ett (mindre?) antal orter.

Om jag inte minns fel så var det 206 kr /mån från augusti 2011 och 602 kr/ mån från juni 2012
Förra höjningen var 2010-maj, juni någongång.
Även om det rör mindre antal orter så är det ändå frågan om gratisarbete vi får utföra - Allt detta understöder
Kommunal med sitt agerande. Något vi får dras med minst två år till.
Det är bara att gratulera Bussarbetsgivarna.

Bjarne-W

#12
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur det kommer sig...   :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:21:30 PM
Om jag inte minns fel så var det 206 kr /mån från augusti 2011 och 602 kr/ mån från juni 2012
Förra höjningen var 2010-maj, juni någongång.

Jag vet inte mer än vad som står i det pressmeddelande som arbetsgivarna sänt ut men det låter väl lite konstigt att de skulle klämma i med en siffra på 808 kronor i månaden om de inte har belägg på den. Så för att övertyga mig får du nog komma med lite bättre källa än ditt minne.

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 21:21:30 PM
Även om det rör mindre antal orter så är det ändå frågan om gratisarbete vi får utföra - Allt detta understöder
Kommunal med sitt agerande. Något vi får dras med minst två år till.
Det är bara att gratulera Bussarbetsgivarna.

Frågan är ju inte bortglömd utan skall tas upp i en särskild arbetsgrupp. I sak håller jag med dig att sådant här bör bort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussnissen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 21:58:15 PM
Jag vet inte mer än vad som står i det pressmeddelande som arbetsgivarna sänt ut men det låter väl lite konstigt att de skulle klämma i med en siffra på 808 kronor i månaden om de inte har belägg på den. Så för att övertyga mig får du nog komma med lite bättre källa än ditt minne.

Frågan är ju inte bortglömd utan skall tas upp i en särskild arbetsgrupp. I sak håller jag med dig att sådant här bör bort.

Det rör sig inte om 808 kr/mån utan över hela avtalsperioden. Du kan läsa mer i bla Kommunalarbetaren,
där står en redovisning.