På min bussparkering

Startat av j-a, 16 maj 2011, 21:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

På min lilla bussparkering finns dessa skapelser

Och dessa

1896

Tror jag ska beställa en större modell av Alpusen, och då med inredning. I mitt skyltskåp står det "53 Borlänge", på nästa får det nog stå "Beställning".  :)


1896

Har nu gjort en beställning på en större modell av Alpus:en.  :)

1896

Har nu fått modellen i skala 1:50, den blev ju mycket bättre, den andra vart så fjuttig.  :)

Stefan P

Hej

Snygga modeller, vad heter bussen med dubbla framhjul och hur många sådana hade Swebus?
Under vilken tid hade Swebus dessa bussar?
Hur stor vändradie hade bussen?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 21 mars 2012, 16:37:23 PM
Snygga modeller, vad heter bussen med dubbla framhjul och hur många sådana hade Swebus?
Under vilken tid hade Swebus dessa bussar?

Som du ser på översta bilden gick de på Norrlandskusten, Sundsvall-Umeå-Luleå. Det var på avtalet innan Linjebuss tog över med dubbeldäckarna, dvs fram till sommaren 2002. Huruvida det var samma exemplar från Norrlandskusten som därefter hamnade hos Swebus Express är jag mer osäker på, men det finns det säkerligen andra som har full koll på.

j-a

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2012, 17:41:47 PM
Som du ser på översta bilden gick de på Norrlandskusten, Sundsvall-Umeå-Luleå. Det var på avtalet innan Linjebuss tog över med dubbeldäckarna, dvs fram till sommaren 2002. Huruvida det var samma exemplar från Norrlandskusten som därefter hamnade hos Swebus Express är jag mer osäker på, men det finns det säkerligen andra som har full koll på.

Nej dom som kom till expressen var 4343,4344 och en till som jag vill minnas ägdes av Svenssons buss i Gnarp men var expresslackad GRO 747,kan nog ha varit så att en av dom andra togs över av Svensson också innan dom brann upp men det är jag inte säker på.Dom blå som trafikerade Norrlandskusten var väl  4085-88 ?Någon av dom tror jag finns kvar än som turnebuss hos Starligt i Krylbo.

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 21 mars 2012, 17:51:43 PM
Nej dom som kom till expressen var 4343,4344 och en till som jag vill minnas ägdes av Svenssons buss i Gnarp men var expresslackad GRO 747,kan nog ha varit så att en av dom andra togs över av Svensson också innan dom brann upp men det är jag inte säker på.Dom blå som trafikerade Norrlandskusten var väl  4085-88 ?Någon av dom tror jag finns kvar än som turnebuss hos Starligt i Krylbo.

4343 GWF 576 brann i Glumslöv i juli 1999.
4344 GWF 586 såldes år 2000 till Svenssons i Gnarp och skall enligt SBH sedan ha kommit till Westin Buss, där den rullade för Y-buss.

Bussarna för Norrlandskusten hade mycket riktigt nummer 4085-4088 och alla fyra hamnade hos Starlight i Krylbo. De verkar alla vara kvar men det är lite svårkollat eftersom bussarna ställs av när de inte har några uppdrag.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Swebus tog väl över någon från Masexpressen också, där den senare hamnade hos Starlight. Men först hade man ju 3 st i Skåne, var det 3483-85 om jag minns rätt ?

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 mars 2012, 22:29:35 PM
Swebus tog väl över någon från Masexpressen också, där den senare hamnade hos Starlight. Men först hade man ju 3 st i Skåne, var det 3483-85 om jag minns rätt ?
Ja Swebus 0142 HGU 627 togs över från Masexpressen :)

1896

Citat från: j-a skrivet 21 mars 2012, 22:35:04 PM
Ja Swebus 0142 HGU 627 togs över från Masexpressen :)

Var det inte en till ?  ???

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 mars 2012, 23:03:43 PM
Var det inte en till ?  ???
Jo visst var de det,kollade på SBH nu :) även 0143 FED 444 verkar va en megaliner också.

LYR

Trevlig j-a, att se dina modeller efter riktiga svenska förebilder, men kan du inte berätta vilka modellfabrikat,  ev. dekaltillverkare  och skalor
det är som är källan för dessa uppställningar.
/ LYR