Saker man ser längs mindre vägar

Startat av Muk, 15 maj 2011, 17:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Smal och krokig väg är inget skäl att lätta på gasen.



Och fortsätter man vägen bort övergår asfalt i grus. Men hastigheten består.


Ersa

Lite Roslagen över det hela. Oavsett om det gäller raka riksväg 77 eller krokiga smala vägen via Närtuna är det alltid 70 km/t i maxfart. :P

kgfj123

Värsta exemplet på denna typ av överdriven hastighetsgränssättning jag har sett är på en liten grusväg, utan mötesmöjlighet, med höga träd på båda sidor, och skarpa kurvor. Hastighetsgränsen där är 70 km/h och den ligger vid Kyrkekvarn, nära Sandhem i Västergötland. Man kan se vägen här på Google Street View http://goo.gl/maps/tDC7 , vägstandarden förvärras efter hastighetsskylten som man ser längre ner.

JB

Citat från: Ersa skrivet 15 maj 2011, 21:40:05 PM
Lite Roslagen över det hela. Oavsett om det gäller raka riksväg 77 eller krokiga smala vägen via Närtuna är det alltid 70 km/t i maxfart. :P

Tja, riksväg 77 är ju inte alltid så rak, det finns många väldigt krokiga partier av den.

pierrew

I mina hemtrakter tror jag nog denna vägen är det värsta exemplet på liten väg med hög hastighet, dessutom är den "Blåskyltad".
De som kört/åkt mellan Vänga och Bredared vet hur smal och knixig den är,
sikten genom skogen är typ lika med noll, finns vissa partier som lämplig hastighet är 20km/t.  :P

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=57.84909,12.914858&spn=0.032292,0.104628&z=14&layer=c&cbll=57.848946,12.914811&panoid=ErB06UXCKwfd-YmIbza2IA&cbp=12,111.93,,0,7.31

Ersa

Citat från: JB skrivet 16 maj 2011, 23:38:35 PM
Tja, riksväg 77 är ju inte alltid så rak, det finns många väldigt krokiga partier av den.

Beror ju alltid på vad man jämför med. Och jämfört med Närtunavägen är alla delar av 77:an rena rama E18. ;)

Olof Lagerkvist

Citat från: Pierrew skrivet 17 maj 2011, 09:36:05 AM
I mina hemtrakter tror jag nog denna vägen är det värsta exemplet på liten väg med hög hastighet, dessutom är den "Blåskyltad".
De som kört/åkt mellan Vänga och Bredared vet hur smal och knixig den är,
sikten genom skogen är typ lika med noll, finns vissa partier som lämplig hastighet är 20km/t.  :P

http://maps.google.se/maps?hl=sv&ie=UTF8&ll=57.84909,12.914858&spn=0.032292,0.104628&z=14&layer=c&cbll=57.848946,12.914811&panoid=ErB06UXCKwfd-YmIbza2IA&cbp=12,111.93,,0,7.31

Finns väl några andra i samma bygder också, t ex Sörbovägen mellan Sörbo och Hyberg, grusvägen mellan Sparsör och Gingri förbi Gingri bygdegård, förresten grusvägen mellan Seglora och Grönkullen är en annan "rallyfavorit".
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JB

Citat från: Ersa skrivet 17 maj 2011, 10:42:05 AM
Beror ju alltid på vad man jämför med. Och jämfört med Närtunavägen är alla delar av 77:an rena rama E18. ;)

Närtunavägen är jag inte bekant med. Vissa delar av Rv 77 är riktigt bra, speciellt den delen som ligger i Uppsala län. Men öster om Rimbo är inte en rolig sträcka. Smal och krokig, dålig sikt, många utfarter.

Freke

Vägen mellan Storforsen och Vidselbasen var 110-väg till för ett par år sedan, nu är det omskyltat till 70. Visserligen asfalt, men en del skarpa kurvor och många häftiga tjälskador. Vintertid är det inte många som håller sig på vägen där i 110. Många, speciellt utländska besökare på Vidselbasen, har hamnat i plogkanterna. http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Sweden&sll=37.0625,-95.677068&sspn=47.215051,93.076172&ie=UTF8&split=0&hq=&hnear=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Norrbotten,+Sweden&ll=65.86125,20.413971&spn=0.385821,1.454315&z=10&layer=c&cbll=65.860951,20.414651&panoid=aS5OmgDyuiPHFfS-Nglt_A&cbp=12,242.99,,1,3.96

Vägen mellan Messaure och Nattavaara är en inte allt för märkvärdig grusväg där det bitvis är riktigt svårt att hålla skyltade 90km/h. http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Sweden&sll=37.0625,-95.677068&sspn=47.215051,93.076172&ie=UTF8&split=0&hq=&hnear=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Norrbotten,+Sweden&ll=66.688233,20.362903&spn=0.373353,1.454315&z=10&layer=c&cbll=66.688233,20.362903&panoid=swa31nlwWlCMKSMzG0WdIw&cbp=12,10.03,,0,21.06

Fast oftast är det ju tvärtom. Många raka fina inlandsvägar har fått 80 som maxhastighet i stället för 90 eller 110.

Patrik

Citat från: Freke skrivet 18 maj 2011, 23:33:13 PM
Vägen mellan Messaure och Nattavaara är en inte allt för märkvärdig grusväg där det bitvis är riktigt svårt att hålla skyltade 90km/h. http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Sweden&sll=37.0625,-95.677068&sspn=47.215051,93.076172&ie=UTF8&split=0&hq=&hnear=Vidsel,+%C3%84lvsbyn,+Norrbotten,+Sweden&ll=66.688233,20.362903&spn=0.373353,1.454315&z=10&layer=c&cbll=66.688233,20.362903&panoid=swa31nlwWlCMKSMzG0WdIw&cbp=12,10.03,,0,21.06

Fast oftast är det ju tvärtom. Många raka fina inlandsvägar har fått 80 som maxhastighet i stället för 90 eller 110.

Jag körde Jokkmokk - Messaure förra året och såg den här grusade vägen. Såg lite konstigt ut när vägen liksom bara försvann vid en korsning...
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Pete

Angående 70-skyltningen, så är ju 70 bashastighet utanför tätbebyggt område. Så om inget motiverar en sänkning eller höjning så gäller 70. Samt naturligtvis huvudregeln att "anpassa hastigheten efter förhållandena". Så att det är 70 på grusvägen är väl inte så anmärkningsvärt i så fall. Trafiken är nog inte stor nog att motivera en utredning om lämplig hastighet.

Ersa

Citat från: Pete skrivet 26 maj 2011, 23:31:50 PM
Angående 70-skyltningen, så är ju 70 bashastighet utanför tätbebyggt område. Så om inget motiverar en sänkning eller höjning så gäller 70. Samt naturligtvis huvudregeln att "anpassa hastigheten efter förhållandena". Så att det är 70 på grusvägen är väl inte så anmärkningsvärt i så fall. Trafiken är nog inte stor nog att motivera en utredning om lämplig hastighet.

Visst är det så. Innan man började med jämna tal som 60, 80 och 100 sades det i läroböckerna att c:a 70% av vägnätet var just 70-vägar. Innan 70 km/t blev bashastighet på alla vägar som inte fått sänkning eller höjning av speciella skäl, var ju fri fart "bashastigheten" på alla oskyltade vägar utanför tätbebyggt område. Och då liksom nu gällde det ju att anpassa hastigheten efter förhållandena.