Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB

Startat av Rickbox, 20 mars 2011, 23:57:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

för alla

Citat från: Björn Ax link=topic=43602.msg319357#msg319357 date=
Nytt biljettsystem är på väg men väldigt försenat. Kommer troligtvis nästa år.



När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.

Är det samma kort o system som används nu i sl trafiken som ska till Uppsala oxå?

Ersa

Citat från: för alla skrivet 24 mars 2011, 00:48:25 AM
Är det samma kort o system som används nu i sl trafiken som ska till Uppsala oxå?

Nej, SL har sitt Access medan UL, VL, LTS, LTÖ, Xtrafik och Värmlandstafik ska använda BIMS.
(Hoppas jag fick med alla rätta länshuvudmän nu)

Rickbox

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2011, 01:21:47 AM
Nej, SL har sitt Access medan UL, VL, LTS, LTÖ, Xtrafik och Värmlandstafik ska använda BIMS.
(Hoppas jag fick med alla rätta länshuvudmän nu)

Varför vill inte SL vara med i samarbetet?

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:24:54 AM
Varför vill inte SL vara med i samarbetet?

Alla landsting gör som de vill. Det finns tyvärr ingen lag som kräver att ett län måste samarbeta med andra län om ett gemensamt biljettsystem. Att Mälardalslänen nu gör det, och att Jämtland/Västerbotten/Västernorrland gjorde det för 10 år sedan beror nog mest på att de vill dela på kostnaderna och därmed få ett billigare system. Att det dessutom blir enklare för kunden är nog mest bara en bonus och inget man tagit hänsyn till i första hand.

Jag antar att SL köper sitt eget system som passar deras trafik bäst, inte bara i bussar utan även på tunnelbanespärrar osv. Den trafik som SL bedriver utanför Stockholms län är ju lätt räknad (2 st pendeltågsstationer och 677:an?), så de behöver ju inte anpassa sig till "de små" grannlänen på något vis. Hellre då att grannlänen i efterhand förväntas anpassa sig efter SL.

KG

Jag såg en personbil med texten BIMS över hela sidan i Uppsala i veckan. På bakrutan stod det att man testade ett nytt biljettsystem. Skoj att det börjar hända något.

kimpan

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:24:54 AM
Varför vill inte SL vara med i samarbetet?

det är nog snarare så att de övriga i mälardalen inte vill vara med i SL/Acess. detta eftersom SL är så stort så man var rätt att de skulle ta över helt.... Jag kan själv tycka att i Uppsala borde man ha ett tätare sammarbete med just SL/Acess för det är ju mot Stockholmshållet de alldra flesta pendlar trots allt...

MartinMartin

Citat från: kimpan skrivet 24 mars 2011, 12:26:26 PM
det är nog snarare så att de övriga i mälardalen inte vill vara med i SL/Acess. detta eftersom SL är så stort så man var rätt att de skulle ta över helt.... Jag kan själv tycka att i Uppsala borde man ha ett tätare sammarbete med just SL/Acess för det är ju mot Stockholmshållet de alldra flesta pendlar trots allt...

Det går jättebra att ladda ditt SL ACCESS med en UL/SL biljett och resa i både UL och SL trafiken.

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 24 mars 2011, 23:03:01 PM
Det går jättebra att ladda ditt SL ACCESS med en UL/SL biljett och resa i både UL och SL trafiken.


Jo dock blir det ju inte på själva access kortet det laddas utan man måste ju ha en extra pappersbit att visa när man reser inom UL-området.

Skulle vi i Sverige vara i framkant med kollektivtrafiken så skulle hela Sverige köra med samma system. Oavsett om man bor i umeå eller i malmö så skulle man kunna använda samma kort var man än är. :)

Der_löwe

Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:28:23 PM
Ersa : nee vet de inte är samma system, men jag blir orolig när jag hör att de är liknande, vilket jag hört. Och Reskassa är detsamam som värdekort i tex uppsala. Ett kort laddas med säg 100:- och en resa kostar 20:-.
Problemet är som sådant här:

Om vi tar gävle så har vi ju en kortläsare utan knappar och med minimal display. Det den visar är vad du har för kort samt när de går ut.
Har du ett "Reskasse" kort eller som de heter i uppsala, värdekort, som är laddat med sig 100:- och ska åka från Rådhuset till, säg, Södra bomhus, som är 1 zon.
Då måste du FÖRST, innan du visar kortet för föraren säga till, "Reskassa, vuxen, bomhus". Föraren ska knappa på sin skärm 2-3 sekunder. Sen får du visa kortet. När detta är gjort så ska det skrivas ut en liten biljett som du får, denna biljett visar hur mycket du har kvar på kortet. Detta går inte att se i displayen på maskinen. Detta måste du göra även om du har ett kort som ENBART har reskassa. Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Det tar lite tid med reskassan det håller jag med, dock så fyller man ju bussen med en skolklass på 30 sekunder om alla har skolkort, i sin helhet är systemet mycket bättre än det vi hade innan med magnetkort. Det systemet som vi har nu är ju dock ett övergångssytem i väntan på BIMS, som vad jag vet skall komma under 2012 till Gävle. Vi har faktiskt haft en representant från Stadsbussarna som varit nere i Bayern, Tyskland och tittat på systemet nu i veckan. Det verkar mycket lovande!

Andreas91

Jag, som inte har någon erfarenhet av andra kort än just SL Access, kan ju bara jämföra detta kort med SLs tidigare kort, papperskorten (magnetkorten) och då nuvarande Access (som en del resenärer fortfarande tror rör sig om magnetkort, farmstän det numera rör sig om chipkort.) För mig, så känns Access så smidigt. Bara att lägga kortet på de blåa läsarna, inget krångel med uppvisande av kort på bussar och lokaltåg och inget mer dragande av kort i spärrarna, där ex. mitt kort ibland har fastnat lite och då fått ett rött kryss istället för den gröna pilen och då har man fått göra om igen.

Många butiker och biljettautomater att ladda nya biljetter på - just nu endast för fasta perioder, allt från 1-dygnskort till årskortet, inkl. diverse olika skolbiljetter, studentbiljetyer, gruppbiljetter osv. Snart försvinner dock remsan och då kommer någon motsvarande variant att finnas på Access. Tidigare så sprang en del resenärer med flera SL-accesskort, både som reserver men även som en samling av olika färger. I och med detta, vad åtminstone jag kallar det, slöseri på kort, så kostar numera varje Accesskort 20 kr, samma pris som kortet med bröllopsparet i somras (Accesskort var m.a.o. gratis tidigare).

Gällande gränsöverskridande resor SL/UL, så gjorde jag en fuling en gång. Med accesskortet i hand, så klev jag en gång in i en 677 i Norrtälje, lade kortet på läsaren och satte mig ner. Sen satt jag där, passerade Rimbo, Gottröra och vidare över länsgränsen. Väl framme i Uppsala, så steg jag helt enkelt av igen - inga krux alls. :p Hade det rört om motsatta riktningen, så hade föraren kanske frågat vart jag skulle åka och att jag då hade fått betala extraavgiften.

jocke

Citat från: Der_löwe skrivet 25 mars 2011, 07:42:45 AM
Det tar lite tid med reskassan det håller jag med, dock så fyller man ju bussen med en skolklass på 30 sekunder om alla har skolkort, i sin helhet är systemet mycket bättre än det vi hade innan med magnetkort. Det systemet som vi har nu är ju dock ett övergångssytem i väntan på BIMS, som vad jag vet skall komma under 2012 till Gävle. Vi har faktiskt haft en representant från Stadsbussarna som varit nere i Bayern, Tyskland och tittat på systemet nu i veckan. Det verkar mycket lovande!

Jo det vet jag, har alla månadskort/skolkort/årskort så går de ju undan. Men de räcker med nån skalle med reskassa så förslöas det så otroligt. Systemet är effektivt annars, så ja tycker de är synd dom har förstört de så där. En liten display på maskinen hade hjälpt otroligt mycket.

Förresten, nu när du är på tråden: Xtrafik sa förra året i mars att "Inre hållplats utrop/visning" skulle vara avstängt en kortare period. Det har gått 1 år nu :P När ska det börja fungera egentligen. Det är i en ledvagn de fugnerar, 238? tror jag. Eller är de så att det väntas på nya BIMS och sånt system för att kunna ha utrop osv.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 26 mars 2011, 16:35:51 PM
Jo det vet jag, har alla månadskort/skolkort/årskort så går de ju undan. Men de räcker med nån skalle med reskassa så förslöas det så otroligt. Systemet är effektivt annars, så ja tycker de är synd dom har förstört de så där. En liten display på maskinen hade hjälpt otroligt mycket.

Förresten, nu när du är på tråden: Xtrafik sa förra året i mars att "Inre hållplats utrop/visning" skulle vara avstängt en kortare period. Det har gått 1 år nu :P När ska det börja fungera egentligen. Det är i en ledvagn de fugnerar, 238? tror jag. Eller är de så att det väntas på nya BIMS och sånt system för att kunna ha utrop osv.

1år kanske räknas som kort period?  ;D